Jump to content

zeiss sf


308nm

Recommended Posts

  • 1 year later...
. Om noen finner mer rein med denne enn med en HT-ring meg asap!

 

En SF 8x42 har såpass bredere synsfelt at man ser flere rein sise ved side i en avstand av 1000 m enn man klarer med en HT :wink::wink:

 

 

OM en SF er god på lange hold ???? . Har bare sammenlignet med RF 8x45 og RF selv med større objektiver rekker ikke SF til knærne på lange hold over 30 km

Link to comment
Share on other sites

@ Mork; det handler vel om å kunne finne enkeltdyr eller mindre flokker som ligger. Noen gevirtapper som stikker opp over vieren. Da er det andre egenskaper enn lysstyrken som teller. Kikkerter er og blir kompromisser, så om man bestemmer seg for to kikkerter, kan man vel like gjerne velge det optimale for hvert sitt område?

 

Nå trengte aldri gamlekara kikkert, for de satt jo reinen ihjel, det har ikke jeg mulighet til..

 

@Zeissoem; 30km er nok litt utenfor behovet mitt, men la oss si 10km, det er faktsk ikke så helt uvanlig på villreinjakt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg satt meg inn i hva som er ulikhetene med disse to kikkertene, men for å finne dyr er det for meg kontrast, skarphet og fargegjengivelse som er de viktigste parametrene for en god kikkert. Flatt synsfelt eller puteformet betyr mindre så lenge fokus og skarphet er ivaretatt.

Avstsnder er mest aktuelt opp til en km, kansje noe mer på reinsdyrjakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...