Jump to content

Mark i rypa


Strihår

Recommended Posts

Kom glad og fornøyd hjem fra første rypejakt med egen hund i går, vi har lært mye begge to! Til middag skulle vi ha fersk rype. I buken rundt tarmene var det mange (minst 10) små lyse mark, de kunne vel være 30-40 mm lange og ca 2 mm tjukke. Har noen opplevd noe lignenede? Jeg har sett lignende i fisk men ikke i rype.

 

Jeg tenkte ikke noe mer på det i går, men begynte å spekulere i dag, har snakket med fler som ikke har hørt om lignende, så da spør jeg dere. Hvis noen er interessert kan jeg ta den ufine jobben og ta bilde i søppelbøtta i ettermiddag.

Link to comment
Share on other sites

Har opplevd dette flere ganger, desverre. Det har kommet til fluer som har lagt egg i såret eller under vingefestene hvor huden er bar.

Sålenge marken ikke har gått i brystfileene gjør det egentlig ingenting. Jeg pleier å fryse dem ned. De værste blir apportryper for bikkjene.

Link to comment
Share on other sites

30-40mm lange, 2mm tjukke mark inne i bukhula høres ikke ut som fluemark. De blir maks ca. 20mm lange og er litt "lubne", spisse i den ene enden og butte i den andre med to små svarte flekker som kan sees når marken begynner å bli utvokst. Uten å være veterinær ville jeg tippet på en form for innvollsorm. Hvis de ikke har gått i kjøttet, fuglen virker frisk og du ikke får kvalmefornemmelser av at det har vært makk i buken på fuglen, ville ikke jeg hatt store betenkeligheter med å spise f.eks. bryststykkene. Men det er ikke særlig delikat, det er jeg enig i.

 

Men rype skutt i går til middag i dag? Da risikerer du seigt kjøtt. Du må lage til maten enten før dødsstivheten slår inn eller etter mørning i omkring 40 døgngrader (eller mer) hvis du ikke vil gi jekslene alt for mye trim ;)

Link to comment
Share on other sites

Jutul: Du tenker på maggot, du? Jeg tror ikke det er det som er tilfellet her. Maggoten ser annerledes ut, den er kort og tjukk og ligger rundt sår og andre åpninger. Fuglen var meget fint skutt, det fineste slaktet jeg har sett, kanskje den lo seg ihjel av dårlig skyting... Her tror jeg nok det er snakk om en parasitt som lever i fuglens buk mens fuglen lever. Fuglen var fire-fem dager gammel og marken var død, den hadde ikke vært i frysern, så fluelarvene skulle nok vært i god form!

Link to comment
Share on other sites

Det er godt mulig du har rett, men jeg har fler ganger funnet slike tynne og lange marker i rypas innmat og buk. Jeg har antatt at dette er samme årsak som de noe større og tykkere fluemarkene. Men som sagt har jeg fryst dem ned og så lenge de ikke har gått i bryststykkene er det fortsatt gangbar mat.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er heldigvis ikke så lettskremt, så jeg kastet marken og spiste rypa uten problemer. Man trenger jo ikke nødvendigvis å fortelle middagsselskapet om dette, hvis ikke man vil ha kjøttet selv, da. Rypa var en kylling og hadde mørnet i nesten fem dager, og var meget mør og fin.

 

Skulle vært artig å vist hva slags parasitter dette eventuelt er, hvordan de smitter og hvordan dødligheten til en infisert rype er. Er det sansynlig at mange ryper i området dør i vinter pga underernæring osv osv?

Link to comment
Share on other sites

Det er mange mulige syndere. Jeg har deltatt som jeger i et rypeparasittprosjekt i Troms, og har etterhvert blitt litt klokere med hensyn til hvilke parasitter som infiserer rypene. Det er nokså mange arter det er snakk om, og hvilke varierer fra sted til sted. Man kan faktisk se på parasittene om rypa har trukket inn i området fra et annet, eller om den er stedbunden. Per Holmstad, en Tromsøværing i exil i Bergen, har skrevet en doktorgradsavhandling om dette og han er rette mannen å stille spørsmålet til. Jeg har fått en foreløpig rapport fra forskningsprosjektet på Kvaløya utenfor Tromsø. Denne er populærvitenskapelig (vi vanlige dødelige klarer å forstå den), skrevet til grunneierne, og jeg kan gjerne høre med Per om det er greit at jeg sender den til interesserte som en pdf-fil.

 

Jeg ville forresten også ha spist rypa med god apetitt. De fleste rypene vi skyter har parasitter, vi ser bare ikke etter når vi flår.

 

Fortsatt god jakt.

 

Bård

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...