Jump to content

Sauer 200STR og rust?


Sør-jeger

Recommended Posts

Er det noen her som har brukt sin Sauer 200STR i felten og vært plaget med rust etterpå? I låskasse og løpsinfestning?

 

 

Jeg vurderer å gjøre min STR om til jaktrifle, men vet ikke om jeg vil angre på dette etterhvert med ekstra mye vedlikehold etter regnskyll eller fuktighet i luften. Da kan jeg like gjerne gå til innkjøp av en rustfri(ere) rifle..

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror faktisk ikke sauer 200 str har noen tendens til å ruste. Jeg hadde en for 9-10 år siden. Jeg var ikke plaget med rust, var en del ute i regnet med den på feltstevner. Det værste av alt var at den lå som oftest i et tett futteral, det skal vist heller ikke være så bra har jeg hørt. Men ikke en eneste rustflekk. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke min erfaring. På min 200STR så skal det ingen ting til, før rustflekkene kommer.

Er nesten så ille at bare yr.no har meldt dårlig vær, så ruster den.... Satt på spissen selvfølgelig. Men jeg er skuffet over hvor fort min STR ruster. Og jeg må være veldig påpasselig med vedlikehold.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo en matchrifle som ikke er tiltenkt å drasse ut i skauen eller være med på bålturer, med det sagt har jeg hatt min på jakt både i åpen båt på sjøen og på elgjakt nær sjø. Stikkordet her er Duracoat. Har lakket det meste med det utenom bolt og innvendig i låskasse.

 

Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Mellom løp og låskassa skal det på Sauern heller ikke smøres med fett eller olje, ellers får du ustabil presisjon. Det blir såklart rust når det kommer inn vann imellom, hvis man ikke skrur av løpet og tørker dette. Men da må rifla skytes inn på nytt, litt mye styr. Påskrudde løp kan man guffe så mye olje i gjengene i løpsfestet så mye man vil. Jeg kan huske at jeg fikk levert min Sauer fra skytterkontoret ilag med en liten boks syntetisk tørrfett med mikro granuler som går inni porene på stålet. Husker ikke navnet på fettet, men dette kunne man gni inni løpsfestet uten at noe ruster etter eksponering i regnvær, tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...