Jump to content

47 cm 6,5x 55 tilstrekkelig?


dreverjeger

Recommended Posts

Googlet litt på kapping av løp til 47 for kaliber 6,5. Leser mange forskjellige svar... Kan være aktuelt for meg å kjøpe ei rifle som fremstår slikmen: Er det noe fagkunnskap her som kan si sikkert om børsa blir lovlig for storvilt eller ikke etter slik kapping? Forutsetter fabrikkammo.

Link to comment
Share on other sites

Som du helt sikkert har registrert er det mange meninger om dette. Fasiten er vel at det er tallene på ammunisjonspakka som er utgangspunktet. Er ammunisjonen godkjent ut fra det som står på pakken, så er den godkjent i ditt våpen også.

 

Tommelfingerreglene er vel at du taper ca 10m/s i hastighet per cm du kapper pipa. Dette står det mye om rundt omkring her på kammeret. M67 gjorde en test på dette når han kappa løpet på sin sauer. Det kan du lese om her viewtopic.php?f=17&t=89782

 

Så alt kommer vel til syvende og sist ut på preferanser, hva du selv ønsker osv. Jeg for min del har beholdt løpet i original lengde på 57 cm. Dette for å opprettholde hastighetene så gode som mulige. Dette både med tanke på jakt, og treningsskyting på lengre hold. Løpet er langt når jeg monterer på demperen. Jeg har valgt en liten lett demper, for å beholde balansen i våpenet. Litt langt å bære på i skogen, men det er mest en vanesak.

 

Regner med det kommer en del meninger rundt dette, så du får gjøre din vurdering av hva som blir riktig for deg.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke få annet enn kvalifiserte gjetninger. Gjetter på at Norma Oryx 156 grains (10gram) vil klare det. 6,5x55 er en magnumpatron uten magnumstempel og trenger litt lengde på løpet for å brenne kruttet effektivt.

 

Norma oppgir ikke hvor langt løpet på testrifla er, men det er sikkert rundt 60-65 cm:

http://www.norma.as/Ammunisjon/Riflepatroner-Jakt/Norma/Norma-Oryx-6-5X55-10-1-g---156-gr-Stor-ekspansjon-og-h%C3%B8y-restvekt-4016562-p0000000349

 

Anslagsenergi

V100

698 (m/s)

E100

2463 (J)

 

Du må ha 664 m/s på 100 meter for å klare storviltkravet med 10 grams kule (krever mer hvis du velger 9 grams kule.).

 

Hvis du regner med 5 m/s tap per centimeter og målepipa er 60; 60-47= 13cm x 5 = 65ms, 698-65=633m/s dvs for lite, men hastihetstapet per cm er antakelig nærmere 4 m/s per cm, 52 m/s, 698-52= 646.

 

Så medmindre du finner ammunisjon med 10grams kule som har høyere hastighet på 100m, så kan det bli vanskelig. Sjekket Norma Vulcan også, og den klarer 700 m/s med samme kulevekt.

 

Her er en tråd med en som faktisk har sjekket hastighetstap:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=89782

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Ser i en tråd her fra 2009, der "chiefen" skriver: Har skriv om dette fra DN, skal poste det så snart jeg og PCen blir enig om noe virus-tull, men her er avskrift fra brevet;

 

"I henhold til forskrift 22.mars 2002, §16, om utøvelse av jakt, felling og fangst er kravene knyttet til selve amunisjonen, det vil derfor være nok å forholde seg til oppgitte data fra ammunisjonsprodusentene. Det er ikke meningen at jegerne skal dobbelsjekke kravene ved å måle hvilken anslagsenergi amunisjonen presterer i eget våpen.

Den som lader jaktamunisjon selv har et ansvar for å sørge for at ammunisjonen tillfredsstiller kravene i forskriften"

 

Antar dette er gjeldende ennå. Spørsmålet er om det sjekkes ytterligere ved et skudd f eks ifb jakt på ulv. Ethvert skuddsted, ammo, våpen, skytter etc blir jo gjenstand for ganske grundig etterforskning når dyret er felt. Vil jo være en gavepakke til ulveforkjemperne om man kan få noe å henge hatten på hos en jeger!

Man kan selvsagt si at jeg burde handle 308 eller mer, men tilbudet på denne 6,5 er fristende...

Link to comment
Share on other sites

Her er hva Kenneth Skoglund i Norma svarte på spørsmål om Oryx i 6.5x55:

 

Vi testar i 61cm pipor, då går den 780 m och i 575m/ sek expanderar främre tredjedelen när vi skjuter i gelatin som ska motsvara kött.

Link to comment
Share on other sites

Du må ikke høre på de på kammeret som skal gjøre alt så vanskelig. Sier Dn at ammopakkeopplysningene gjelder, så er det slik. Det er ingen på båtforumene som argumenterer heftig for at redningsvesten må være på til enhver tid, også på brygga, i frykt for å gjøre noe ulovlig...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...