Jump to content

WSM


d-sle

Recommended Posts

Hei!

Noe har surra litt i hodet siste tiden. Hva er grunnen til at disse wsm kalibrerne ble lansert? Kort boltgange, høy utgang eller bare nok en fancy detalj i denne patronjungelen.

Hvordan går disse tjukke patronene i kammeret?

F.eks i cal 223 wsm? hvordan vil denne patronen utvide bruksområdet i forhold til nettopp 223 rem.

Må innrømme jeg har sett litt på 243 kaliberet men satt dette på vent.

Noen refleksjoner om dette? f.eks presisjon kontra std kaliber?

Link to comment
Share on other sites

Generelt sett har det vist seg at alle WSM og WSSM gir veldig god presisjon.

Litt grei men lite dyptgående info om WSSM finner du her: http://en.wikipedia.org/wiki/Winchester ... ort_Magnum

 

Personlig ser jeg ikke helt behovet eller fordelene ved noen av WSSM kalibrene, men de er morsomme små hurtigtog for spesielt interesserte :)

Et par av WSM kalibrene har jeg mer sansen for.

Man får en patron som passer i kortere kasse, uten magnumbelte på hylsa og de er vanligvis veldig presise.

 

270 WSM og 300 WSM er de kalibrene som jeg mener har mest for seg.

7mm WSM tror jeg vil forsvinne i glemmeboka snart.

 

Skulle jeg selv ha kjøpt en WSM idag, hadde det blitt 270 WSM.

 

Om jeg skulle ha skaffet meg ei rifle i .243(6mm), hadde det helt klart vært 6 mm Norma BR.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et blaserløp i 300 wsm. Fantastisk presisjon, enkel å lade til. Men, jeg ser ikke at wsm har noen fordeler fremfor en standard 300 winmag. Og en klar ulempe: kort og feit patron = dårligere magasinkapasitet. 2 i magasinet på min R93. Morsom sak, men jeg har mistet interessen for morsomme saker med årene og ville ha kjøpt en standardpatron om jeg skulle ha kjøpt nå.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det mange år siden jeg drev med langholdsskyting, men ettersom jeg vet, har det ikke endret seg at når det gjelder maksimal presisjon, bør man ha bra lengde på hylsehalsen.

Hvilket 7mm WSM ikke har.

Dette ble gjort fra Winchester sin side for å få plass til maksimalt med krutt for å komme i nærheten av hastigheten til 7mm Rem mag.

Slik de har klart med 300 wsm i forhold til 300 win mag uten å ha en kort hylsehals.

270 wsm er i realiteten en 300 wsm hylse hvor halsen er presset ned til 7mm.

 

Salgstallene på 7mm wsm har sunket betraktelig i forhold til de første årene den kom, mens 300 wsm og 270 wsm har holdt seg stødig bra.

Derfor produserer heller ikke Norma patroner og hylser for 7mm wsm, mens de gjør det for 270 wsm og 300 wsm.

 

Mange langholds benkskyttere velger å bygge seg en 7mm-300 wsm istedenfor 7mm wsm, både pga den lengre hylsehalsen som de mener gir bedre presisjon og fordi de ønsker å bruke Norma hylser.

 

Nå synes jeg i alle tilfelle at både 7mm wsm og 7mm-300 wsm er for spesielt interesserte :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...