Jump to content

Angrerett ABC fritid - butikk?


ko-stens

Recommended Posts

Vet at man har 14 dagers angrefrist ved nettsalg, men har man slike rettigheter når man kjøper noe i "fysisk" butikk?

 

Nå er jo butikken stengt for helga (rakk ikke innom etter å ha sett på kvitteringa og vært innom et par andre butikker i mellomtiden), så får neppe svar i helga, noe som jo er forståelig. Mandag reiser jeg så fort som mulig hjem.

 

Kjøpte fluesnøre og krutt hos ABC fritid i dag, men angrer på kjøpet da jeg overhodet ikke har bruk for noe "ekspertutstyr", siden jeg fisker så lite med flue som jeg gjør (samme snøret kostet 200,- mindre hos XXL, og jeg betalte 60,- for mye for kruttet (på boksen står det 709,-, mens på kvitteringen står det 769,-). Kruttet får jeg vel beholde, for det er så vanskelig å få tak i ellers, men det er jo litt surt da, at samme kruttet koster 599,- på nettbutikken. Hadde jeg visst det, og at fluesnøret jeg egentlig skulle ha ikke er å få i butikken, hadde jeg latt være å dra innom. Men når jeg først var der... :roll:

 

Ellers, om jeg får levert tilbake, får jeg igjen pengene da, eller tilgodelapp? Det siste er uinteressant da jeg bor førti mil unna og ikke akkurat er ofte i Trondheim. Og nei, jeg kommer ikke til å gå over gata og kjøpe snøret der, til 449,-. For meg holder det usannsynlig lenge med et til 150,- (som var det jeg egentlig hadde tenkt å se på), siden jeg fisker bjørk i bakslengen kun et par ganger i året (av en eller annen merkelig grunn kan det virke som om det er der ørreten er...). Med andre ord synes jeg det bare var dumt å kjøpe noe så dyrt og rett og slett bare angrer på kjøpet. Kommer i stedet til å ta en titt til på nettsiden til ABC...

 

Noen som kjenner til rutinene omkring slikt ved ABC i Trondheim? Tror ikke jeg har så god tid til å rote rundt på mandag da jeg skal hjem fortere en mulig, og det er surt å rote rundt en time ekstra om det er bortkastet tid. Kan sikkert ringe på mandag da, men... Men om noen vet hva som er praksis...?

 

Ps. Dette er ikke ment som kritikk til ABC, for all del. Hyggelig betjening og greier, men jeg er jo litt snurt over forskjell i pris og utvalg i forhold til nettbutikken. Hadde jeg visst om det, hadde jeg ikke reist innom. Ellers var det mitt valg å kjøpe noe uansett.

Link to comment
Share on other sites

Joda, er vel helst det jeg gjør... ;-)

 

Det fluesnørekjøpet var i grunn en dum impulshandling. Som regel sjekker jeg priser før jeg kjøper noe, men det ble jo ikke noe av det denne gangen, i og med at de ikke hadde snøret jeg skulle ha. Da ble det kjapt noe annet, som jeg i ettertid syntes var bortkastet dyrt i forhold til hva jeg strengt tatt har bruk for.

 

Men, det er vel flere som har angret på noe de har kjøpt, og kanskje hos ABC? Synes bare det er så kjett å få tilgodelapp når man bor førti mil unna... Og jeg skulle gjerne hatt tilbake en "60-lapp" som jeg betalte for mye. Det siste får jeg vel, men gidder bare ikke dersom jeg ikke får levert tilbake snøret uten å få pengene tilbake. Da tar jeg rake veien hjem i stedet for å rote meg inn i vegarbeid og omkjøringer og bruke unødvendig tid. Så får jeg heller behandle snøret som om det var laget av spindelvev... Det blir i hvert fall sjeldent brukt!

Link to comment
Share on other sites

Det at det er forskjell i pris på kruttboksen og på kvitteringen er en feil ABC må stå for, så de 60,- kan du faktisk kreve å få tilbake ...

 

Impulskjøp derimot må du nok leve med men det er jo lov å spørre, er emballasjen hel og fin og du har kvitteringen hadde ihvertfall jeg tatt varen i retur og gitt deg en tilgodelapp f.eks.

Link to comment
Share on other sites

Nettbutikken til ABC fritid driftes fra Sparbu, og butikken i Trondheim er frittstående i forhold til denne. Prøver å samkjøre en del sortiment og priser, men det er ikke noe mål i seg selv at det skal være identisk. Det er forsåvidt heller ikke noe spesielt å ha ulike priser på nett og i butikk. Skal ikke uttale meg om hvilken politikk de kjører på tilgodelapper osv. men på Sparbu prøver vi å være rimelig liberale i forhold til dette. Har ikke noen glede av å selge folk ting de blir misfornøyd med.

 

Når det er sagt - hadde vi kun solgt ting folk strengt tatt har bruk for, ville bransjen vært nedlagt for lenge sia... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Tror ikke jeg gidder svinge innom i morgen. Har ikke ork. Tar heller "tapet" og reiser hjem i stille gråt over at nå får ikke barna mine middag de neste to ukene (en "mild" overdrivelse... ;-)). Men, jeg tror det blir nettbutikken som kommer til å bli brukt i framtida, for å si det sånn. Kjedelig å lese om det som er på nettbutikken når de ikke fører det i butikken og attpåtil betale veldig mye mer for det de har. Hadde jo bestilt på nett hadde jeg visst det her, men når en først er innom blir det gjerne til at en tar med noe ut (og gremmes etterpå...). :)

 

Synes jo det er noe rart at det skal være slik forskjell på nettbutikk og vanlig butikk. Har ikke opplevd det verken hos J&F eller Landrø feks, eller Elkjøp/Lefdal, Biltema eller Clas Ohlson for den saks skyld (og et par av disse har for øvrig merket noen av prisene sine "nettpris" for å si fra at det er ulik pris på nett og i butikk - bra). Men mulig jeg har vært heldig med det jeg skulle ha på de stedene. Har sjekket nettbutikk før avreise (om jeg har hatt planer om en tur i området der butikkene ligger) og reist innom. Er jo alltid kjekkere med vanlig butikk da. Lettere å klå på ting og prate med folk der enn når en sitter hjemme med pc'en på fanget. Ulempen er at det gjerne blir dyrere enn planlagt fordi en som regel tar med seg noe annet man ikke har bruk for, men tror man en gang i fjern framtid det kanskje kan grense til en viss grad av sannsynlighet at man får bruk for.

 

Denne gangen ble det dyrere enn planlagt fordi det ikke stemte overens på nett og i butikk og ikke fordi jeg kjøpte mer enn det jeg skulle ha. Det er jo litt kjedelig da, for jeg hadde kjøpt varer til 749,- pluss frakt om jeg hadde visst om det, på nett, i stedet for 1 418,- i butikk... Men, en får ta lærdom av egen "dumskap". :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er Vihtavouri N120. Dyrere krutt har jeg aldri kjøpt... Men det koster det samme hos J&F, så prisene har vel steget fælt på raskt krutt siden sist jeg handlet. N150 koster 560,-, men det passer dårlig til .222... Uansett, krutt må man ha. Det smeller jo så dårlig uten...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...