Jump to content

Erfaringer med den billige Baikal'n til XXL?


huntingdaddy

Recommended Posts

Drev og var på utkikk etter nettopp en billig brukt hagle til under 2000.- i kal 12-76 med helst utskiftbare choker! Kom tilfeldigvis (baikal søk på kammeret 8)) over denne. Visste ikke at det fantes NYE hagler til den prisen... :shock:

 

Har noen erfaringer med Baikal IZH 27 fra lerduebanen/jakt? Jeg har nemlig fått tilbud om å kjøpe en 4 år gammel Rizzini 12-76 hagle med utskiftbare choker til 2000.-.

 

http://www.xxl.no/jakt/skyting/smavilt/ ... 63_1_style" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Baikalen er ett solid bruksjern. Grovt og tungt, men fungerer uansett. Jeg hadde min i 3 år før jeg fant ut at jeg ville ha noe smekrere og mer gjennomtenkt...

 

FÅr du en 4 år gammel rizzini til samme pris så tar du selvfølgelig den, det er ikke noe å lure på engang....

Link to comment
Share on other sites

Angrer som en hund på at jeg solgte min baikal 27. Har aldri skutt like godt med andre hagler som jeg gjorde med den. Aldri noe tull på de 20 årene jeg hadde den og like tight og fin i låsingen, uslitelig. Mange mener at den er tung, men min veide 3.3 kilo, altså helt normalt for ei o/u hagle uten alukasse, og fremdeles lettere enn remington 870 som er umåtelig populær. Rizzini til 2 lapper kan være et kanonkjøp også dersom tilstanden ikke står i stil til prisen

Link to comment
Share on other sites

En jaktkompis har denne som eneste hagle, og han jakter mest med hagle. Den hagla har vært igjennom mye rart og er lettere neglisjert, vet ikke om han har pusset den noen gang. Vær gang jeg kommer med en påpeking om f.eks. at hvis han lar hagla ligge der så blir den bløt/møkkete osv. får jeg til svar: "Det er en baikal", med en litt oppgitt tone :)

 

Poenget mitt er at han har rett. Jeg sier ikke at du skal sluntre unna vedlikehold og påpasselighet, men det er ei grov hagle som funker. Synes selv den er helt grei å skyte med. Han har en eldre modell uten choker. Det kjipe med akkurat denne hagla er at du må bruke (for mye) makt for å åpne og lukke hagla, så sjekk dette i butikken før du kjøper.

Link to comment
Share on other sites

Hva med en brukt sideligger? Jeg var så heldig å få kjøpt en Brno sideligger fra 1967 til 1000 kr av en her på kammeret. Smekkert våpen! Jeg føler at en hagle skal være litt klassisk og en Brno passer perfekt. Bruk litt tid og sleng gjerne en annonnse på kjøp&salg sidene her så dukker det opp nok ett tilbud. :)

Link to comment
Share on other sites

Angrer som en hund på at jeg solgte min baikal 27. Har aldri skutt like godt med andre hagler som jeg gjorde med den.

Jeg angrer også som en hund på salget av Baikalen.

Bytte ut denne suverene hagla med ei jålehagle er det dummeste jeg har gjort.

Kjøpte min USSR Baikal i 1976, en IJ27E med 2 avtrekkere, gikk som en drøm tight og fin, aldri ett problem.

Har sporet den opp, ønsker å kjøpe den tilbake, kjøper bruker den ikke så hva skal han med den ? Kunne jo kjøpt en ny, men føler ikke de nye er på samme nivå som min gamle. Mulig det bare er meg og nostalgi.

Fant nylig 2 "nye" reserve tennstifter med fjærer til Baikalen på "gutterommet" som fulgte med i 1976.

Jeg må ha hagla mi tilbake, snuff... :lol:

Får jeg tilslaget, skal ei jålehagle ut av våpenskapet snarest. Og erstattes av Baikalen og en ny 12/89 halvauto gåsekanon.

 

TennstiftBaikal.JPG

Link to comment
Share on other sites

Skjønner, men det er hva du skyter best med som teller- ikke hva alle andre foreslår er best. Hvis ikke du har prøvd; sideligger, o/u eller magasinhagle så foreslår jeg at du gjør det! Lykke til!

 

Har prøvd o/u hagle på lerduebanen (lånehagle) og resultatet etter første gang på lerduebane utenom de 2 t på jegerprøvekurset? Knapt under halvparten truffet. :mrgreen: Dessuten liker jeg ikke tanken på å stresse med å finne midtpunktet på en sideligger. (Selv om de ser bare rett og slett stilige ut... 8) )

 

Angrer som en hund på at jeg solgte min baikal 27. Har aldri skutt like godt med andre hagler som jeg gjorde med den.
Jeg angrer også som en hund på salget av Baikalen.

Bytte ut denne suverene hagla med ei jålehagle er det dummeste jeg har gjort.

 

Blir nok Baikal isåfall. Selv om jeg skulle gjerne ha hatt erfaringer fra akkurat den hagla. Tenker på at den gang bygde de ting til å vare... Samme som en bil regner jeg med. En bil fra 1990 tallet varer i 30 år, mens en fra 2000+ knekker sammen etter bare etter 10-15 år. :lol:

Link to comment
Share on other sites

En kamerat kjøpte ei ny Baikal o/u på xxl for ikke så lenge siden, det er et fint våpen med fint treverk til og være Baikal. Det ser nesten ut som Baikal har hevet nivået litt, hagla var rett og slett pent laget.

Jeg har 3 Baikal våpen også ei o/u, det er noe som virker hver gang. Baikal er mye våpen for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært og titta på den på XXL. Må si at til tross for veldig mange andre meninger, synes jeg de på den XXL'n jeg går på er veldig kompetente og ærlige! Jeg fikk se på hagla. Den er billig. Kan hende at jeg ville vært heldig med den, men ifølge de fikk de tilbake rundt 75% av de pga noe hadde gått istykker, og da snakker vi innafor de 100 dagene.

 

Som sagt, så vil de ikke bare selge der. De vil også at jeg kommer tilbake som en fornøyd kunde og rådet meg derfor fra å kjøpe den og heller da, hvis jeg ikke kunne gi mer for en hagle, kjøpe en gammel brukt Baikal istedenfor! Fikk ett tilbud på ei annen hagle fra de, men dessverre over budsjettet mitt og dermed ikke aktuelt.

 

Så dermed går søken videre. :roll:

Link to comment
Share on other sites

At Baikal var bra for 20 år siden (aldri noe kluss med min gamle 27) betyr ikke at de fremdeles er det, men her er det noe som skurrer. Om produktet er så dårlig som de vil ha det til (opp til 75% retur), hvorfor fører de da haglene? Det må jo være et rent tapsprosjekt? Og å stille ut et produkt med feil er jo helt bak mål, hadde jeg opplevd noe slikt ville jeg nok brukt pengene et annet sted.

Link to comment
Share on other sites

Baikal er helt ok. Problemet er at avansen på den 2000 kr hagla er minimal, de tjener mye mer på å selge en annen... Har en gammel o/u og en ny kombi og begge fungerer akkurat som de skal..

Men det skal sies at du for mer smekre/lettere og penere våpen hvis du legger i litt ekstra.

Link to comment
Share on other sites

men ifølge de fikk de tilbake rundt 75% av de pga noe hadde gått istykker, og da snakker vi innafor de 100 dagene.

 

 

Det der er garantert ren bløff.

 

Stod og prata med flere der, bl.a. børsemaker'n. Han har måtte reparere veldig mange av de nye pga reklamasjonsklager. Han sa at det er grunnen til at de ikke vil ha den ute på utstilling en gang. Og det har de heller ikke. De måtte romstere på lageret for å finne de fram. Nå jobber jeg ikke på XXL, så om 75% er en bløff eller overdrivelse vites ikke. Jeg fikk holde og se på hagla og bestemte meg for å ikke kjøpe den, men heller da gå for en brukt en.

Link to comment
Share on other sites

Lokketilbud ryker jo folk på så det synger etter tydeligvis. Siden jeg vet hva de koster inn også kan jeg si at om selgerne ønsker å få lønn bør de absolutt ikke selge en eneste en. Men det er enkelt og veldig effektivt å selge 20-30stk av en vare med tap om 150 000 potensielle kunder legger merke til hvor "billige" vi(XXL) er.

 

Jeg kan også gi folk helt rett i at om noen hadde varer med 75% reklamasjoner ville varen vært tatt ut av sortimentet ganske så umiddelbart, uavhengig av inntjening.

 

Men Baikal er ikke slik de var. Kan hende kvaliteten på hver enkelt del er like bra og kanskje bedre enn de var, men tiden som blir brukt på å sette sammen hver enkelt er 1/4del av hva det var og ergo er det mye mer problemer med de enn det var i gamle dager.

Link to comment
Share on other sites

Husker da jeg kjøpte meg en Baikal S/S i 1995, de hadde fire stykker jeg kunne velge mellom og det var et par av dem jeg absolutt ikke ville eid. Så kvaliteten var svært variabel dengang også. Det er ikke lett å anbefale Baikal på generelt grunnlag, hvert våpen må vurderes for seg. Viktigst er at kolben passer til skytteren, at den ikke er for tung å åpne og at forskjeftet ser ut å være laget av en trebit som ikke sprekker. Som regel trengs det litt etterarbeid på treverk og fjerning av grader i stålet for at den skal bli grei. Mener å huske jeg betalte 1999,- for den i 1995 ! så at kvaliteten er blitt dåligere er jo også sansynlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også trygg på at kvaliteten til Baikal er helt grei også i dag, jeg kjøpte ei Baikal kombi i 2011 og den er like bra som min gamle enkel løper fra 1988.

 

Men jeg har lært en viktig ting etter at xxl kom til byn, det er veldig viktig og støtte den lokale våpensjappa så den består så lenge som mulig, med bare xxl som våpenforhandler blir det tungvint å være skytter. Mye kan bestilles på nett men steike hvor greit det er å ha en oppegående lokal forhandler som kan faget.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg er også trygg på at kvaliteten til Baikal er helt grei også i dag, jeg kjøpte ei Baikal kombi i 2011 og den er like bra som min gamle enkel løper fra 1988.

 

Eg var på XXL i helga og såg m.a. på 1990,- hagla dei selger. Eg ville ikkje kjøpt noko slikt. Treverket var overraskande bra, men resten... Loddetinnsøl på løpet, total mangel på finish og delar som rett og slett ikkje passar saman. Begge haglene eg såg på lot seg knapt lukke, og hadde 1-2mm glipe mellom baskyle og løp.

 

Den andre utstilte billig-billig-hagla var ei Weatherby pumpehagle til 2300,-. Den framstod som eit high-end-våpen samanlikna med Baikalen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...