Jump to content

Lade 190 grs Nosler CC i 30-06


iKnut

Recommended Posts

Skal lade 190 grs Nosler CC i 30-06 for trening til langhold. Har 58 cm pipe og engangsskutte normahylser å lade i.

Målet er å nå ut til minst 1350 meter før kula blir subsonisk. Optimistisk?

Hvilke krutt vill være best egnet og hvor mye hastighet er realistisk innenfor normale max ladninger?

Takker for alle delte erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg vet jeg skal slite litt med den avstanden.

Men av 6,5x55, 308w, 30-06 og 9,3-62 så tenkte jeg at 30-06'n var den som klarte seg best lengst ute. Jeg skal forsøke meg på et par konkuranser i år for å lære litt mer om dette, men jeg har bestemt meg for ikke å investere i nytt våpen enda. Må jo se hvor dårlig jeg gjør det først ;)

Så det jeg vell egentlig spør om er hjelp til å få et så godt resultat som mulig med de lekene jeg har i dag? Om jeg ikke henger med på de lengste holdene så får det stå sin prøve. Tror uansett ikke jeg truer så mange på resultatlistene. Enda.

Jeg får lese litt mer i lade boka og stappe litt N160 oppi og prøve meg frem med det. Det viktigste er jo at det smeller. Jeg synes det er morro å treffe på 1000 meter med 308w også, men med den får jeg ikke akurat noen repeterbar presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Du vil nok klare opp imot 820 m/s, noen m/s ekstra om du bytter ut N160 med N560.

Men om målet er å trene, altså skyte masse på variable og til dels lange hold, ville jeg heller gått for 155grs Scenar eller Nosler CC. Mindre rekyl, forskjell i BC er ikke SÅ stor, og du lader dem glatt opp mot 900 m/s.

 

Edit:

 

Når det er sagt, er du nok bedre stilt med 6,5x55'en. Du finner kuler med bedre flygeegenskaper som vil bli mindre påvirket av vind og være lettere å samle på lengre hold.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at 6,5'n egner seg bedre til mengdeskyting. Den og 308'n får derfor ca 1000 skudd hver seg i året med variert skyting. Disse med demper gir begge svært komfortabel rekyl og jeg får til ok sammlinger med de ved liggende og tofot/baksekk. Men jeg har merket at det også kamuflerer mangler i min skytestilling. Når jeg skyter liggende med 30-06'n blir samlingene fort litt større. Derfor tror jeg det er viktig å få unna noen hundre skudd med denne pr år også?

 

Med 820m/s ser det ut til at mine 190 grs Nosler CC når underlydshastighet ved ca 1100 meter. Jeg får håpe på kraftig medvind….

 

Takk for tilbakemeldinger. Jeg får prøve meg fram litt med det jeg har først og så får vi se om jeg finner noen som har N560 + 6,5 og/eller .30 kuler med høyere BC i hyllene. Nosler 190 gra Accubond Long Range i .30 tar jeg gjerne et par hundre av :D

Link to comment
Share on other sites

Når det er sagt, er du nok bedre stilt med 6,5x55

 

Nja er man egentlig det?? Med normale piper og normale ladninger er disse 2 så ballistiske tvillinger som en kan finne. Ei BC .530-0,55 kule i 820-850m/s gir akkurat den samme avdriften og kulebanen uavhengig av diameter og hylse den kommer ut i fra. Eneste forskjellen de 2 imellom er i så fall prisen av 8-10grs med krutt.

 

Det må bli slutt på at det til stadighet skrives og hevdes tull som dette. Ja 6,5 er blant de beste ballistisk av de patronene som er billige å skyte med, men er ikke i nærheten av de beste skitt samme hvor mange ganger det gjentas på kammeret. En Sauer 200 STR er derimot bedre enn det meste til samme pris. Hadde det ikke vært for STR'n hadde ikke 6,5 "hysteriet" vært ett tema.

 

Til TS - 208 A-Max/AMP, 185/190/210 Berger klarer alle 1350m med god margin ut av ei 30-06 hylse.

Link to comment
Share on other sites

Wow, nå snakker vi. Hadde ikke forventet slik hastighet med den tunge kula i 30-06. Spennende.

Jeg finner ingen som har 560 inne, kan jo hende det hjelper å ringe rundt på mandag morgen.

Har derfor søkt litt rundt på nettet for å finne alternativer. Ser ut til at Alliant Reloader RL22 kan brukes for god fart med tunge kuler.

Jaktdepotet har både RL22 og 208grs Amax inne. Noen som har erfaring/tro på dette kruttet?

Link to comment
Share on other sites

Har nå fått testet ut noen ladninger til 30-06'n.

I Normahylser endte jeg opp med 58,5 grs N160, CCI 200 hetter og COL på 83,5 mm. Har da en drøy mm friflukt i R8'n. Det knasa litt i kruttet når jeg satte i kulene, men det ble ikke helt kompakt inni der. Resultatet ble 815m/s og så god sammming som jeg er god for. Trenings ammo i 30-06 er født!

Får teste bedre kuler og annet krutt ved senere anledning.

Takk for input fra alle.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...