Jump to content

Forskjell på hylsevolum i 308Win, Lapua vs. Winchester hylse


korporal

Recommended Posts

Hei. Er det noen som kan veie en hylse i .308win av fabrikat winchester. Jeg trenger å vite ca. forskjell I hylsevolum på mine Lapua hylser å Winchester hylser som er oppgitt I ladedata.

 

 

Korporal

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jo det er jo slik jeg gjør det. Men jeg liker å ha mest mulig data på bordet allikevel. Jo mere jeg vet, jo mere nøyaktig blir vurderingene mine underveis:-)

Det er kruttprodusentenes data jeg bruker men de bruker Winchester hylser så jeg er bare nyskjerrig på om max ladningen er over/på eller "under" max.

Link to comment
Share on other sites

En av de ting jeg synes burde vært med I ladebøker/ tabeller er vekt eller helst volum på hylser. Ikke alltid man har en slik hylse tilgjengelig for kontroll. I f eks .300 Win Mag er det så store vektforskjeller ute og går mellom fabrikat at det påvirker ladedata I betydelig grad. Hvordan det er eller med de forskjellige kalibre kan kanskje andre ha erfaring med.

Bruker man kronograf for å få en ide hvordan man ligger an I forhold til ladning kan en bli lurt om ikke hylsevolum I ladetabell og faktisk hylsevolum er noenlunde identisk.

En annen faktor som ikke alltid er oppgitt er temperaturen de forskjellige ladninger er utabeidet ved, men jeg regner med at det er rundt 20C.

Link to comment
Share on other sites

Det er kruttprodusentenes data jeg bruker men de bruker Winchester hylser så jeg er bare nyskjerrig på om max ladningen er over/på eller "under" max.

Bra tenkt. Men kan det være mulig at våpenet kan ha minst like mye å si for maxtrykket?

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg stundet litt på ifht. fabrikkammo. Ligger de på et trykk lavt nok til at alle vel fungerende våpen takler trykker? De bruker sikkert også et mere optimalt krutt for kule/kaliber kombinasjonen, som gir høyere V0 med mindre trykk en de kruttene vi har tilgang til kommersielt?

 

Jo flere variabler enn har kontroll over jo mere nøyaktig å blir resultatet. Jeg er ingen tilhenger av å slavisk starte på minimum ladning for så å gå hele veien opp mot max.

Jeg samler ladedata fra så mange steder som mulig å forsøker å få kontroll på så mange variabler som mulig. Så sammenligner jeg de forskjellige dataene å luker ut avvik å skaffer meg et bilde på hva som er gjennomsnittlig, derretter gjør jeg meg opp en mening om hvor på stigen jeg syntes det er trygt å starte. Når jeg skal lade Barnes ttsx til tre-fire forskjellige rifler forsøker jeg å holde testskytingen på et minimum!! :cry:

 

Ikke misforstå meg, når jeg sier at jeg som regel ikke starter nederst betyr ikke det at jeg starter opp mot max.

 

Takk til Sauer 150!

Link to comment
Share on other sites

Win 163grs - Lapua 181grs.?

Ingen av dei har dette hylsevolumet, er det veid vekt med vann så stemmer det nok bra.

 

Generelt sett har Lapua hylser tjukkere gods og mindre internt volum.

Winchester hylser tar normalt litt mer krutt, men tåler trykk dårligere og har kortere levetid.

Noe some lade dataene Sauer150 postet stemmer overens med.

Bruker du Lapua hylser så begynn med litt mindre krutt om du er nær en max ladning.

 

Har nå faktisk funnet Federal hylser med mer enn 20 grain i vekt forskjell en gang :lol:

Link to comment
Share on other sites

På generelt grunnlag, hvor mange ganger kan man lade en Winchester hylse i 308Win?

 

Jeg lader med Lapua Scenar kuler 155grs, og N-150, 44,5 krutt. Det er ikke mye plass igjen i hylsen til kulen, så om jeg hadde brukt Lapua hylser, ville det bli bra kompakt ladet tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Win 163grs - Lapua 181grs.?

 

Ja hylsevekt. Ingen har bedt om innvendig vannvolumvekt :-)

 

Når det gjelder maksladninger tåler IKKE Lapua like høye ladevekter før trykket er merkbart høyere. Da er hardheten på hodet ganske så underordnet. Men selvfølgelig om du skal lage en 308 atom ladning er det mulig at Lapua messingen tåler mer, men hva er poenget om du starter med ett svært mye dårligere utgangspunkt om poenget er maksimal hastighet ??

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier ikke du tenker feil. Og tenkte ikke på hva våpen tåler av trykk. Poenget mitt var noe i retning av at om ditt våpen lager gjennomsnittlig trykk så er alt greit med å beregne seg fram. Men hva om våpenet ikke gjør det. . . . .

Link to comment
Share on other sites

Win 163grs - Lapua 181grs.?

 

Ja hylsevekt. Ingen har bedt om innvendig vannvolumvekt :-)

 

Når det gjelder maksladninger tåler IKKE Lapua like høye ladevekter før trykket er merkbart høyere. Da er hardheten på hodet ganske så underordnet. Men selvfølgelig om du skal lage en 308 atom ladning er det mulig at Lapua messingen tåler mer, men hva er poenget om du starter med ett svært mye dårligere utgangspunkt om poenget er maksimal hastighet ??

 

 

Vel tråden heter forskjell på hylsevolum i 308 win.

Og vekta sier deg egentlig ikke hvor mye volum det er, det har en viss sammenheng men er ikke korrekt.

 

Gjorde en kjapp test med vannveiing.

Brukte 21 st century primer pocket plugs, en Sartorius Practum 124-1s og 10 brukte hylser av hver og henta ut gjennomsnittet og rundet av ved nærmeste vettige desimal.

Fylt opp med vann til toppen av hylsehalsen.

 

Lapua Palma 308: Vekt: 173,6 grains.

Volum: 54,95 grains.

 

Winchester 308: Vekt: 158.1 grains.

Volum: 55,89 grains.

 

WInchester hylsene er 2-3 år gamle så det er bedre å veie selv og se reultatet.

Lot til lot varierer dei ofte litt og.

 

Andre grunner til å bruke Lapua hylser, mer jevn vekt og voulm jevnt over.

Produsert på bedre maskineri, hettelommer og tennhull er met konsistente.

Hylse halsene er mer konsistente men tjukkere.

Og dei varer som regel en ekstra lading eller to.

 

Men er riktig at et grain med ekstra krutt kan gi noen få meter i sekundet ekstra, ved samme trykk.

Med tunge kuler og saktebrennende krutt har dette gjerne noe for seg, siden du stort sett ender opp med komprimerte ladninger uansett, og hylsa gjerne fylles før trykket er høyt.

 

Beste løsningen er vel et kammer med ekstra friflukt om du er ute etter tunge kuler i en 308, 2,54 mm ekstra friflukt gir deg glatt 2 grain ekstra kapasitet.

 

Eg foretrekker nå fortsatt Lapua hylser så får du ha din mening i fred.

Mer konsistente hylser gir bedre presisjon og er langt viktigere for meg enn noen få meter i sekundet ekstra.

Og om du er ute etter hylser med mest volum i 308 se etter Remington BR hylser me liten hettelomme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...