Jump to content

Er planen min fornuftig? -kjøp av CZ


mcafee94

Recommended Posts

Hei, tenkte eg skulle slenge inn ein søknad om å gå til anskaffelse av ei salongrifle snart. Etter mykje grubling og reaserch har eg funne ut at det ligger ann til ein CZ 455. Tenkte da at når eg fyrst søkte så skulle eg også spørre onkel poleti veldig fint om eg kunne få lov til å kjøpe meg eit ekstra løp til dette våpenet. Tenkte her at eg skulle ha eit med 22LR, hovedsaklig til mengdetrening og eit med 17hmr, hovedsaklig til småvilt.

Har lest mykje her på kammeret om at folk meiner jaktvåpen skal ha trekolbe, eg personlig har egentlig ingen spesiell meining om dette så eg tenker å gå for ein CZ typen "syntetisk" eine og aleine fordi dette er den billigste av modellane. Tenker å utsyre denne med ein passande tofot, kikkersikte og lyddemper. Så spørsmålet mitt er eigentlig, høyres dette fornuftigt ut? :roll:

 

-Har eg valgt dei "riktige" kalibra, er det nokon som vil annbefala 22wmr istede ei av dei andre?

-Noken som har erfaring med CZ sine syntetiske kolbar? Noko anna type 455 å anbefala?

-Noko kikkersikte du vil annbefala til mitt bruk? (90% mengdetrening, 10% småviltjakt)

-Også eit kanskje litt dumt spørsmål :oops: , men vil ein lyddempar passe til begge desse løpa? vil eventuelt prioritere det da til 17hmr.

-Er det noko du ville gjort annarledes?

-Er det noko eg bør vurdera å endra?

 

Eg er open for konstruktiv kritikk! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Plast er stygt, men du slipper å olje og styre som oss med tre på våre CZer :)

 

Ville gått for en A-Tec CMM-4 Rimfire (kal .22, kan bruke både .17HM2, .17HMR, .22LR, og .22WMR i denne!) på begge pipene. Du får begge to gjenget til vanlige salongdempergjengedim, altså 1/2"x20 UNF, så går det aller meste av vanlige salongdempere rett på :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes planen din virker fornuftig, men det er sikkert fordi jeg gjorde det samme selv for en måneds tid siden... Cz455 med syntstokk i .22lr, med ekstra løp i .17hmr.

 

Satte på en Redfield 3-9 40, og er fornøyd, selv om det er veldig liten klaring mellom kikkert og sluttstykke i åpen posisjon. Såpass liten at det allerede er kommet merke på kikkertsiktet... Redfield har tre "pynteringer" på okularet (?) som stikker litt ut,cause that's how you tell it' s a real Redfield, proudly made in the state of Oregon in the USA.

 

I og med at cz'en har litt treg sluttstykkegang til å begynne med var det lett for at det slo oppi kikkertsiktet akkurat på en av disse pynteringene, i hvert fall slik jeg monterte siktet. Regner med at dette bare forblir en kosmetisk sak.

 

Personlig synes jeg syntetstokk er helt ok, men jeg er enig i at trestokk kan være penere. Dette er en billig salong som skal brukes, og med syntet så slipper jeg å vedlikeholde stokken...

 

Løpene kommer ferdig gjenget, og så lenge du kjøper demper i .22 så trenger du bare en.

 

Sluttstykket gikk som sagt tregt til å begynne med, men etter å ha tatt en del ladegrep har det gått seg til.

 

Foreløpig har datteren min på 9 skutt mer med våpenet enn meg, men det gjør jo ingen ting...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en CZ 455 men i 22lr og 22wmr og er veldig fornøyd med det. Bruker samme demper en S&L ett eller annet(vanlig salongdemper) Til kikkert har jeg en Bushnell Trophy 6-18x40 med justerbar fokus så om jeg sikter på 10meter eller 300meter er det like klart.

 

Siden min rifle er av typen varmint pga jeg liker at den veier som ett vanlig våpen har jeg en tommelhull laminatstokk som passer meg helt utmerket.

Link to comment
Share on other sites

Plast er stygt, men du slipper å olje og styre som oss med tre på våre CZer :)

 

 

Utilitarianism; a doctrine that the useful is the good and that the determining consideration of right conduct should be the usefulness of its consequences;

 

X-antall lag edellakk over utryddningstruet treverk fra indre Amazonas gidder jeg ikke bruke penger på ;)

Link to comment
Share on other sites

Då var to våpensøknader levert, ein på 22lr. og ein på 17hmr. Så no venter eg berre på å få godkjenning av handleturen min.

Sitter for tida på nettet å kikker etter gode tilbud på CZ og kom over http://www.beverensport.no" target="_blank" target="_blank noken som har ærfaring med denne sjappa? :)

 

Takker for responsen folkens :)

 

Handlet en Winchester fra de for 3-4 år siden og de kan anbefales. Svarer tlf,mail raskt. Gir gode svar. Og er raske. Bare å kjøpe fra de :D

Link to comment
Share on other sites

 

Satte på en Redfield 3-9 40, og er fornøyd, selv om det er veldig liten klaring mellom kikkert og sluttstykke i åpen posisjon. Såpass liten at det allerede er kommet merke på kikkertsiktet...

Hadde same problem med min cz utstyrt med leica kikkert(stort okular) løysinga blei å polstre okularet med teip. Anbefalast

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Då va allt i box, takker for svar og innvendinger folkens :D CZ en er komt i våpenskapet etter ein tur på hytta der eg fekk testa den ut. Strålende fornøgd! Kjøpte med BSA som kikkertsikte, billig optikk så eg var litt skaptisk i starten (men hadde lest mykje posetivt om den her på kammeret) og det viste seg å vere heitl greit. Supert eigentlig med tanke på prisen :) Men eg merka ikkje noke til at sluttstykket tok oppi som nevnt over her.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...