Jump to content

Tillatelsesgebyr 430,-


loffern

Recommended Posts

Hei, fikk i dag brev fra våpenkontoret om at søknad var ok men jeg måtte betale inn et tillatelsesgebyr på 430,-. Jeg betalte noe rundt dette i skranka når jeg leverte søknaden, så stusset litt på dette.

Nå er kontoret stengt i dag, så får ikke sjekket opp i det. Men ville høre om dette var vanlig.

Link to comment
Share on other sites

Nei , høres ut som kontoret roter (noe som er meget vanligt ) . vist du betalte med kort , la du merke i om dei la ved kvitering av innbetalt gebyr med søknaden ?

 

Kan være så enkelt at dokumentasjon på at du har betalt gebyret mangler , og saksbehandler da velger å sende deg en giro .

Link to comment
Share on other sites

det har kommet noe nye rutiner i det siste, har jeg hørt rykter om.. At vi betaler gebyret etter at søknaden er behandla, og innen 2 uker. Men da er det litt rart at du betalte på forhånd.. Eller at du har "fallt mellom to stoler" i det rutinene ble endra.

Link to comment
Share on other sites

Tillatelsesgebyr? Det skal da hete rettsgebyr og har du søkt på våpen fra før så skal du betale halvt rettsgebyr som er på 430,-. Fullt rettsgebyr er på 860 og kvart rettsgebyr er på 215 (våpendeler og sånt).

 

Men her nede vet jeg de har rotet litt (søknader som har blitt rotet bort osv) med overgang fra å "betale i skranka hos lensmannen" til at man får ei regning i posten.

 

Så til sist har de fått ei ny ei på kontoret, så kan ha noe med det å gjøre. Hun var i hvertfall meget hyggelig og serviceinnstilt etter det jeg hørte :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

For førstegongs søknad er det 860kr.Har du våpen frå før er det 430kr.Skal du feks søkje om våpendel som feks pipe/slutstykke kjem summen på 215kr.(kvart rettsgebyr).Når lensmannen har behandla søknaden din å den er innvilga,får du eit brev med bekreftelse på dette,å ein giro på det beløpet som skal betalast.Det står nåke slik som at dette må betalast snarest.Blir det ikkje betalt innen 4-fire-veker vil tillatelsen bli makulert.So snart beløpet er betalt,og lensmannen/politidistriktet har mottatt bekreftelse på dette,vil tillatelsen bli sendt deg i posten.

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg søkte, på Lillehammer, så rørte de ikke søknaden før gebyret var betalt.. De fikk da heller ikke med seg at jeg hadde betalt... Da tok det 9(ni) uker før søknaden var godkjent.

Men så er Lillehammer ikke kjent for å ha et veldig smidig våpenkontor heller...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...