Jump to content

ny pipeinnfesting i 10/22


evert

Recommended Posts

jeg og en kompis har hver vår 10/22, med std piper. de går som de fleste 10/22er ikke altfor bra, også etter bedding og friflyting. vi har fått det for oss at pipeskift er veien å gå, og jeg har en ide om at den originale pipeinnfestinga ikke er optimal for å hente presisjon utav børsene.

jeg har fra nå glemt sted hørt at 10/22 kassa kan gjenges, og en pipe tilpasses og skrus/limes inn for å få en mer stabil innfesting,

 

da dukker det opp noen spørsmål:

-gjengedimesjoner? noen som veit hva som er brukt av andre til dette?

-moment ved tiltrekking? det er jo ei aluminiumskasse, så jeg antar at det ikke bør trekkes til for hardt?

 

fornuftige erfaringer og innspill mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

Har ikke hørt noe om gjenging, men jeg vet at piper har blitt tilpasset med trang pasning og limt fast.

Er usikker på hva de mener med "lim", men det kan godt være Loctite det er snakk om for alt jeg vet.

Det er mulig det går an å lime inn en hylse med innvendige gjenger og skru pipa inn i denne, men det har jeg ikke hørt om.

Å gjenge selve kassa ville jeg ikke satset på.

Aluminium og tynt gods er ikke det beste utgangspunktet i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har en 10/22 med standar løp og demper. Den er vel ikke mere presis i samlingene en den bør være, men jeg har oppdaget at amunisjonen har veeeldig mye å si.

Alle typer rimelige ammo går helt for jæ... i denne børsa, mens RWS, Elly ol. er bra.

Har skutt med Bruno med demper og samme ammo, den har bra samlinger på alle disse ammo typene, selv om treffpunktet flytter seg.

Tror jeg ville byttet løp eller kjøpt meg en boltrifle hvis jeg ville ha topp presisjon.

 

Men obs. Alle løp som selges "uorginalt" gir ikke topp presisjon.

Link to comment
Share on other sites

vel, for å være ærlig kan jeg si at jeg har ødelagt den originale innfestingen på min egen, for mye pipeskift, og for hard tiltrekking har ført til at pipa nå peker nedover om jeg trekker til skruene som presser inn "pipeklemma".

tanken er å spenne opp kassa i dreiebenk, rette av fronten og skjære gjenger, og dermed få festet ei pipe skikkelig rett en gang for alle.

takk for tips om boka blodstrupmoen, det er nok i den jeg har lest om gjenging av kassa.(lånte den av en kompis for noen år siden, kanskje jeg får kjøpe egen bok)

 

1022

bytte

pipe

løp

gjenger

 

(edit for å kunne søke den opp seinere)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...