Jump to content

Ny, gammel børse i dag, men hva er det for en børse?


Trond

Recommended Posts

Jeg var heldig i dag og fikk kjøpt en norskbrukt jegerrifle som i utgangspunktet hadde en latterlig lav utbudspris på det store, tyske auksjonshuset Hermann Historika - 800 Euro. Katalogen hadde bare ett bilde av riflen, et bilde som gjorde det vanskelig å identifisere hvilken moell det var: http://www.hermann-historica.de/auktion/hhm68.pl?f=NR_LOT&c=840&t=temartic_S_D&db=kat68_s.txt. Men bildet viste tydelig at dette var en supersliten jegerrifle med "ny" Kongsbergstokk fra 1840-årene.

 

Etterhver som budgivningen forløp, ble prisen høyere og høyere og endte til slutt på Euro 3000 + 20 % + frakt og moms eller drøye kr 30 000 for "vraket". Det var tydeligvis ikke bare meg som hadde peiling på hvilken jegerrifle dette egentlig var/hadde vært. Her er et litt bedre bilde som kanskje hjelper dere å identifisere riflen (uff, det ble ikke noe bedre enn det i linken. PM meg og oppgi mailadresse og jeg sender et bedre bilde):

 

IMG_2090_zps2c8a09e4.jpg

 

Jeg skal gi dere ett tips allerede nå. Ta en titt på den delen av kolbekappen som er på oversiden av bakkolben. Dette var mitt første hint om at dette kunne være noe skikkelig gøy.

Link to comment
Share on other sites

Nei, har ikke det men det er beskrevt at de er helt like, men det skal være noen mm i forskjell i lengden på låsen. Det eneste jeg har funnet ut som klart skiller de er at 1755 hadde sikte nedfelt i løpet og når det nye 51 siktet ble montert så ble sporet etter det gamle plugget igjen og man skal kunne se dette(1785 hadde stangsikte i kolben) jeg kjøpte min som en 1755 variant men tror det er en 1785 siden jeg ikke kan finne noe merke etter det gamle siktet. Nå er min brun og fin og det kan være vanskelig å se, mens din er relativ sliten og blank så det burde være enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Det er fortsatt noe usikkerhet om modellbetegnelsen og jeg har heller ikke fått børsa i hus enda. Men disse børsene ble typisk bruk av jeger- og skiløperkompaniene. Den er etter all sannsynlighet produsert på Kronborg.

Link to comment
Share on other sites

30000 for ei eldgamme rifle når du får ei splitters ny tikka t3 til ca 8000, er ein gal gal verden.

 

30000 for ei børse som er mer eller mindre håndlaget/tilpasset kontra 8000 for ei som er "printet" ut i en fresemaskin, gikk akkurat opp for meg at tikkan er ganske dyr :lol:

 

Har ikke peiling på disse gamle børsene Trond legger ut, men setter pris på trådene, er spennende både å lese og lære.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...