Jump to content

Oppbevaring av våpen for nattevakt


huntingdaddy

Recommended Posts

Hvordan står lovverket rundt det å oppbevare våpen mellom trening og hjemkomst? Jobber som nattevakt og har ikke mulighet (pga distanse/tid) til å dra rett hjem etter skytetrening før jeg begynner på jobb.

 

Har jeg lov, hvis jeg oppbevarer sluttstykket i et låst skap og våpenet i våpenkofferten på bakrommet ute av syne for alle andre, til å gjøre det? Eller er dette i gråsone eller helt ulovlig? :?

 

Kommer selvfølgelig ikke til å gjøre det hvis det er ulovlig, men ville synes det er synd å alltid måtte gå glipp av skytetrening pga. dette.

Link to comment
Share on other sites

Se kapittel 16: http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-25-904

 

§ 78 - Ved midlertidig oppbevaring av våpen som medbringes i forbindelse med jakt eller konkurranse, hvor det ikke er mulig å oppbevare våpenet i henhold til ovennevnte regler, skal våpenet oppbevares under forsvarlig tilsyn. Våpenet kan midlertidig forlates uten tilsyn hvis en vital del medtas og oppbevares under tilsyn.

 

Spørsmålet blir også hvilken avtale du har med arbeidet. I min arbeidskontrakt står det blant annet at det ikke er lov til å ta med våpen og andre farlige gjenstander. Slik jeg tolker loven, så har du lov til dette siden du holder våpenet under forsvarlig tilsyn. En har jo også lovparagrafen:

 

Kapittel 17. Transport av skytevåpen

 

§ 84.Transport av skytevåpen

Under transport skal skytevåpen være tomt for ammunisjon, og skytevåpen og ammunisjon skal være under tilsyn. Våpenet skal under transport være nedpakket i futteral, bag, veske, sekk eller lignende. Det er på offentlig sted ikke tillatt å transportere våpen i hylster eller lignende som bæres på kroppen. Transporteres våpenet som reisegods, skal en vital del fjernes eller våpenet sikres på annen måte slik at det ikke kan brukes. Medtas våpenet i motorvogn, skal det være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig. Våpenet kan da oppbevares udelt, dersom det er under forsvarlig tilsyn. Forlates motorvognen uten forsvarlig tilsyn, skal en vital del tas ut og medbringes. Våpenets hoveddel og ammunisjon kan etterlates innlåst dersom det skjules på en forsvarlig måte.

 

 

Jeg tror ihvertfall at du har lov til det. Et minimum er ihvertfall at du tar med deg en vital del.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobbet noen år som mobil nattevakt, og der var det en so drev med pistolskyting som gjerne skulle på stevner tidlig etter endt vakt. Han låste pistolen inne i et garderobeskap på kontoret og puttet løpet i lomme før han gikk på vakt.

Om det er "innafor" eller ikke får noen andre svare på men han var ganske streit så jeg trur ikke han kuttet noen svinger.

Link to comment
Share on other sites

I lignende situsjoner tar jeg sleiden med pipe i en lite pose og har i lomma. Låser in resten i bil eller på annen måte.

Blir litt være med revolver da jeg ikke vill skru av og på tønna like før stevne osv. Men da har jeg dem som regel i en ransel som jeg har med meg overalt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrur av tønna hver gang jeg frakter revolver i fly eller på en biltur som varer såpass lenge at man kan regne med pit stop. Likeledes dersom jeg må ta våpen med på jobb. Det går kjappere enn å ta ut sluttstykket på en Pardini. Og det er mye enklere enn å skulle forklare Onkel hvorfor den 586'en som lå i bagasjerommet var komplett...

Link to comment
Share on other sites

Da er det iallefall ihht lovverket avklart og kommer til å bære sluttstykket på meg. Får bare håpe at det er ingen som reagerer banalt på jobben av mine kollegaer (spesielt en fyr som ikke liker våpen). Siden det er en rifle så får jeg holde meg til å ta av sluttstykket. Tror det kan virke ganske rart om jeg går og holder på ett løp. :lol::winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hør med pådd, de svarer faktisk på mail av og til, om ikke det kunne være nok med en del av sluttstykket, slik at resten er ubrukbart. Og dine kolleger, enten de liker eller ikke liker våpen, trenger ikke å være orientert om hva du har i lommen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...