Jump to content

priser 30-06 ammo


Twisterman

Recommended Posts

jeg overtar en snart en gammel mauser m98 i kaliber 30-06.

så jeg lurer på hvilken priser det er på ammo,både til trening og jakt.

hva betaler dere pr skudd? hvor mye må jeg betale pr skudd om jeg lader selv?

hvilken presisjon kan jeg forvente av børsa? det er byttet til annen stokk på den(trestokk) vet ikke hvilken fabrikat det er...

 

takker på forhånd for svar!

Link to comment
Share on other sites

Nå sier du ikke så mye om ildstokken din, men den er vel en gjennomsnittlig jakt-mauser, og de gir ofte "snuseske-presisjon" på 100 m (6-7cm). Noen er litt bedre og noen litt dårligere. Billig kjøpeammo koster ofte 5-6 kr/stk til trening, jaktammo koster vel det det koster, er jo skjelden det går mer enn en eske i året uansett. Hjemmerullet aner jeg ikke, men du skulle vel klare hvertfall halv pris.

Link to comment
Share on other sites

Sellior & bellot helmantel tar vi 5kr skuddet (skytebanen)

Skal du lade selv, så duger partizan kuler helt fint. Bruk gjerne Vithavouri N-160. Billig og grei kule, lader blyspiss til 3-4kr stk.

Ellers så får du ferdigrulla ammo på de fleste sportsbutikker, de er da som regel dyrere. Norma bedervet elite til rundt 300,- 20stk. :?

 

www.hjemmelading.no har masse komponenter til hjemmelading, sålede har www.midway.no også bra utvalg i kuler m.m.

 

Til min mauser har jeg god erfaring med hornady sst 180grain.til jakt.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Norma Golden Target i .30-06 koster ifølge http://www.norma-skytterlag.net/ ca. 6 kroner/smell. Den går bra i børsa mi, og prisen er lavere enn prisen på Normahylser hos Midway. Lader du sjøl, får du Sierra MK til ca. 2 kroner stykket hos ditt lokale DFS-lag. Hvis du i tillegg bruker skytterlagskrutt får du skviset prisen pr. smell ned til omkring fire kroner:

 

Kule: Ca. kr. 2.-

Krutt: Ca. kr. 1.50

Hette: Ca. kr. 0.35

Hylse: Ca. kr. 0.20? (6kr minus ca. 4kr delt på X antall omladinger)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Drar opp denne gamle tråden igjen :-) Begynner å børste støvet av elgrifla nå og skal i gang med skytingen. Hvor får jeg tak i billigst ammo ? Betalte i fjor 1000 spenn ca på xxl for 25 skudd nossler og 50 jaktmatch skudd såvidt jeg husker. Norma ammoen funka knall da jaktmatchen og nossler gikk helt likt i min børse.. Men prisen da gitt, er vel noe som er billigere og som går likt både trening og jakt ?

Link to comment
Share on other sites

xxl er et av de dyreste stedene å kjøpe ammo... jaktmatch er så å si identisk med golden target som koster halvparten ved ditt lokale (DFS) skytterlag (6kr stk). vil du enda lavere sjekk jakt og friluft sine barnaul, disse er vel de billigste du får tak i rundt 3-4kr stk for 145gr FMJ, 4.80kr for 500 stk. FMJ og SP 168gr , men har stålmantel og fin munningsflamme (se bilde).

Skjermbilde2009-11-19kl135608.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...