Jump to content

Browning acier special auto 5 12/70


ungjegern

Recommended Posts

Hei!

Bestemoren min har en Browning auto 5 fra 1927 etter min bestefar. (halvauto 12/70, tror det er full trangboring). Har planer om å overta denne, har fått prøvd den, og den fungerer helt fint. Men den er uregistrert, så hva må eg gjere for å få den over på meg?

Også noen andre spørsmål..

- Er det trygt å skyte stål leirdueammo i den?

- Vil dette være en bra hagle til sjøfugljakt?

- Hvilken ammo anbefaler dere meg å bruke i denne?

- Er det vansklig å treffe fugl i fart med full trangboring?

 

Takk for alle svar! :)

 

Svein Gunnar

Link to comment
Share on other sites

Tror det bare er å kontakte politiet og oppgi våpennummer + litt andre formaliteter. Hvis bestefaren din bodde ved sjøen og hadde tilgang på båt så drev han garantert med sjøfugljakt med den. De jeg har sett (min egen pumpehagle også) som ble brukt til sjøfugljakt har noen rustskader etter dårlig vedlikehold og mye salt.

Link to comment
Share on other sites

Dine øvrige spørsmål ;..1.- "trygt å skyte stål"... man rekommenderer normalt ikke trangere enn 1/2 choke for bruk av stål.

 

2. - "bra hagle til sjøfugljakt"... beror litt på hvilen typ av ammo du tenker bruke,- om du tenker på stål bør du altså få åpnet choken (1/2) i den,- bruke Bismuth eller Tungsten Matrix... vær også obs på at halvauto skal plomberes til Max 2 skudd ( 1løp+1mag), for at den skal være lovlig til jakt i Norge... dette besvarer også spml 3

 

4. - " er det vanskelig å treffe fugl i fart med FULL trangboring"... ikke umulig,... men man vanskeliggjør .. JA.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Hei! :)

Jeg har samme hagle selv og er storfornøyd med den!

Den skyter og spiser alt av ammunisjon!(12/70), du må dobbelsjekke at haglen er 12/70 og ikke 12/65 noe som mange av disse haglene er, skyter du feil ammunisjon så kan det fort gå gale.

Min hadde også full trangboring, jeg snakket med børsemakeren og han sa at siden haglen var så gammel og så trang, så anbefalte han å ikke skyte tyngre en 29 grams BLY/BISMUTH ladinger i den. Så jeg valgte å bore den om til 1/2 choke, dette kostet rundt 1000kr. Angående stål så skyter jeg ca 100 24 grams patroner i måneden(med 1/2 choke, ikke full!) og dette har hittil gått fint, alle andre tyngre stålladninger er glemme sak!

Gratulerer med det jeg mener er den beste halvauto-hagla! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...