Jump to content

Vihtavuori, spesielt skittent krutt?


JoeHugin

Recommended Posts

Hei.

 

Lader med N320, og ladet med N340 i fjor. Syntes N340 sotet endel, men N320 soter jo hinsides også. Det blir tykke avleiringer bare iløpet av 100skudd. Lader 4.4gr (+\- 0.1gr) bak Frontier 124gr i 9mm.

Får også noe ustabile hastigheter, er dette normalt? Første skuddet i 5 stringer var alltid under 1000, mens de 4 neste lå mellom 1030-1050, maks jeg målte var rett under 1070. På det meste skilte det da altså 100fps. Hva kommer dette av? Er ikke N320 noe særlig i 9mm? Gikk over fra N340 til N320 pga jeg også lader .40S&W.

 

Joakim.

Link to comment
Share on other sites

Det med sotingen har jeg også vært borti, at hylsene ble sotet utpå, da satt jeg litt mere krymp og problemet var borte.

Jeg lader både 40s&w og 9mm med n340 krutt, hadde sikkert vært bedre å gått opp til N320 med tanke på krutt mengde pr hylse, men jeg syns det funker fint og har fått stabile hastigheter i alle mine våpen.

Men når det gjelder frontier kulene så kan de variere bra på vekten. Men muligens ikke så mye at det utgjør 100fps.

Link to comment
Share on other sites

Dårlig kulehold kan være en årsak...

Jeg har brukt mye n-320 i .38 special før, og med en skikkelig god krymp soter det ikke der ihvertfall.

Tidligere når jeg hadde 9mm brukte jeg også 320, men fant aldri noe ladning som var skikkelig jevn jeg heller.

Likevel er det mange som lader 9mm med 320 og er fornøyd med det (mulig mitt kruttmål ikke var verdens mest jevne..)

Men du, er ikke 4,4 grain med n-320 litt vel heftige greier i forhold til tabell?

Link to comment
Share on other sites

Vi vet hverken pang, eller patronlengde, men 4.4 bør være innafor i de fleste hylsetyper, forutsatt at kula ikke er satt superlangt inn, skal se om jeg finner mine data i 5" og 6" med denne kula og 320.

 

i 6" pangen slet jeg med N320 og 124gr frontier, , havner paa feil side av rødstreken før den veksler skikkelig, husker ikke hvor rent den brant, men reagerte ikke over at den ikke brant nok iaf.. (redding profile crimp (taper)) iirc.

Link to comment
Share on other sites

Lee presse og dier, og har en grei krymp. Blir såvidt merke i kula når jeg banker ut en ferdig en.

 

Patronene er 29.7mm

 

Våpenet er en CZ Shadow. Så det er et kort løp.

 

Det er ikke soting på hylsene som er problemet, men kruttrester/slam i selve våpenet. Dumpa den i UL idag tidlig, og etter ca 100 skudd idag er det synlige avleiringer flere steder. Våpenet var helt reint etter rens, demonterte alt som kunne demonteres.

 

Prøvde meg på 4.7gr og 5.0gr, men blir ujevne hastigheter der også. Magtech fabrikk 124gr lå midt mellom ladningene på 4.7 og 5.0gr. Kan skrive opp listene mine i morgen, nå er det natta da jeg reiser på stevne klokken 0500 i morgen. :)

Link to comment
Share on other sites

Er nede i 3,8 gr N320 på 120gr kuler(bly) og opplever ikke soting som noe problem. Men sjekk diameter på kulene dine med ett micrometer, sluttet å bruke Frontier da de var veldig underkalibrert, gjerne ned mot .354, det gir heller ikke noe hastighet å skryte av. Mulig de har bedret seg de siste årene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader 4.8 grain N340 bak 124grain frontier fp kuler, cci primer, col 30,5 Har skutt godt over 5000 skudd i min gamle cz sp01 shadow med denne ladningen og aldrig hatt problemer me krutt rester eller slam. Hvilken primer bruker du? Kanskje det

Kan være at

Den ikke breier å brenne av alt

Kruttet? Eller er jeg på ville veier?

Link to comment
Share on other sites

går opp 3-4000psi med endring fra 29.7 til 29.0 ca, avhengig av hylsetypen/kammer er det en maxladning, eller ikke.

 

har du hatt noen klikk med magtech hettene? vurderer spare mine fed sp til revolvern og bruke magtech, eller billig winchester til halvautoene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...