Jump to content

Oppvatring av forsikte Sauer 200 STR?


Proton

Recommended Posts

Hvorfor er ikke skinna i vater med høydeskruen?

normal_20140424_212113.jpg

Og hvilken skal en bruke ved oppvatring av forsiktet? Høydeskrue eller skinna forran.

Det er vel strengt tatt skruen som brukes til å stille opp og ned siktet og burde vel i teorien være den som skal brukes eller?

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd å vri på skruen og se om det endrer seg?

K

Kremt!

Prøvde d nå og då ble de i vater hvert 6 knepp gitt :)

Men det løser ikke mitt problem. Det betyr bare at skruen ikke nødvendigvis er i vater, men må stå i et bestemt knepp for å være i vater.

Jeg har vatret opp ved hjelp av skinna forran baksiktet. Var svært nøyaktig når jeg gjorde dette.

Jeg opplever at når jeg ligger inne på standplass (mur+matte) og skyter inn nøye siktet på 100m så er jeg 2 knepp til høyre i forhold til når jeg ligger ute på gress og skyter inn på 150, 200, 250, 300 osv.

Jeg har skutt en del stevner i år (felt) og skutt totalt 1200 skudd. Jeg fikk 29 treff på et stevne fordi jeg var 2 knepp feil på ståendestripa på siste holdet!! (13x40 stripe) på ca 220m. Hadde jeg stillt 2 til venstre så hadde jeg fått fullt hus.

 

Dette er irriterende og jeg har enda ikke funne ut hvorfor dette skjer.

Om vatringen er feil så ville jeg vi får økende feil dess lengre en skyter. Jeg treffer på 600m uten problemer med 2 knepp til venstre.

Rekylopptak forskjell innendørs/utendørs er en faktor som jeg må sjekke.

Er det noe annet jeg har oversett?

Link to comment
Share on other sites

Skyter du inn på elektronikk på 100 og papp på resten? Senter på skjermen er ikke nødvendigvis lik fysisk senter i skiva.

 

Jeg legger et baufilblad i slissa på framsiktet og en vater på låskassen. Skruen din kan være skjev, ikke bry deg om den. :-)

Link to comment
Share on other sites

Støtter denne fult ut!

Prøv å skyte på en hvilken som helst avstand og skyt x antall skudd for hvert 5. knepp fra bunn til topp og får du da skuddene plassert i en loddrett linje er alt på stell :wink: Hvis linjen heller i en retning må forsiktet/pipa justeres/vris.

Link to comment
Share on other sites

Strengt tatt trengs vel ikke vater i det hele tatt.poenget er at forsiktet og diopteret er paralelt.

Noe annet som er like viktig er at skytteren holder børsa rett,i lodd.Om geværet kantes vil mann treffe lengere og lengere ut til siden etterhvert som avstanden øker.Kantes våpenet hjelper det ikke uansett hvor mye siktene er i vater :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Prøv å skyte på en hvilken som helst avstand og skyt x antall skudd for hvert 5. knepp fra bunn til topp og får du da skuddene plassert i en loddrett linje er alt på stell :wink: Hvis linjen heller i en retning må forsiktet/pipa justeres/vris.

Linja vil helle i en retning som bestemmes av retningen på riflingen, relativt sett ikke veldig mye, men tendensen er der.

Er løpet høyreriflet vil skuddene treffe mer og mer ut til høyre og vice versa.

Link to comment
Share on other sites

Da er mysteriet løst og synderen må tilstå: Jeg kanta våpenet når jeg kom ut på feltstandplassen! Jeg fant ut dette når jeg monterte på en Centra vater på forsiktet og skjøt på 100m fra feltstandplass på papp. Forsiktet var vatret riktig opp men jeg kantet altså 2 knepp til høyre. Nå stemte allt fra 100 og utover :) PUH! Takk for alle konstruktive innspill :)

Link to comment
Share on other sites

Strengt tatt trengs vel ikke vater i det hele tatt.poenget er at forsiktet og diopteret er paralelt.

 

 

Så sant, men tilfeldigvis er den best egnede tingen jeg har en 60 cm vater. :-)

 

Noe annet som er like viktig er at skytteren holder børsa rett,i lodd.Om geværet kantes vil mann treffe lengere og lengere ut til siden etterhvert som avstanden øker.Kantes våpenet hjelper det ikke uansett hvor mye siktene er i vater :winke1:

 

Ja, akkurat dét er vel bortimot første bud for å lykkes som grovfeltskytter. ;-) På banen og felt med lite variasjon i avstandene slipper man unna, men strekker holdene langt unna innskytingsavstanden så blir det trøbbel. :-)

Link to comment
Share on other sites

Prøv å skyte på en hvilken som helst avstand og skyt x antall skudd for hvert 5. knepp fra bunn til topp og får du da skuddene plassert i en loddrett linje er alt på stell :wink: Hvis linjen heller i en retning må forsiktet/pipa justeres/vris.

Linja vil helle i en retning som bestemmes av retningen på riflingen, relativt sett ikke veldig mye, men tendensen er der.

Er løpet høyreriflet vil skuddene treffe mer og mer ut til høyre og vice versa.

 

Linja vil ikke helle i noen retning når man ligger på samme avstand å skyter og siktelinjen er paralell med løpet.

Er klar over at en får en rotasjonsavdrift når man øker avstanden, men man kan redusere dette fenomenet med å justere forsiktet litt "skjevt" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Helt riktig som Kurt Erik sier i video at dette egentlig gjelder våpen som blir brukt på grovfelt og lange avstander . Linjaler er det beste og enkleste men som han ikke nevner her er at ikke stol hundre prosent på toppen av festeskinna på diopteret som han viser for i tre tilfeller har jeg sett at denne flata faktisk heller ikke har vert helt rett men kontroller samtidig toppen av låskassa foran der diopterskinna stopper .

Link to comment
Share on other sites

Helt riktig som Kurt Erik sier i video at dette egentlig gjelder våpen som blir brukt på grovfelt og lange avstander . Linjaler er det beste og enkleste men som han ikke nevner her er at ikke stol hundre prosent på toppen av festeskinna på diopteret som han viser for i tre tilfeller har jeg sett at denne flata faktisk heller ikke har vert helt rett men kontroller samtidig toppen av låskassa foran der diopterskinna stopper .

Det viktige er vel å holde våpenet i vater sett i forhold til baksiktet. Det er jo det en skrur opp og ned og dermed så må fremsiktet vatres i forhold til baksiktet og ikke låskasse eller skinne forran baksiktet. Vi kan vel aldri være sikker på at baksiktet er 100% riktig festet til skinna.

Jeg syns dette er vanskelig, og har brukt skinna forran baksiktet som målepunkt. Siktet burde strengt tatt komme med en garanti på at skinna er 100% 90 grader i forhold til siktets forflytning opp og ned.

En må således holde våpenet i vater også i henhold til baksiktets forflytning opp og ned.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...