Jump to content

Valg av kikkert til 17 HMR


Scitech

Recommended Posts

Hei hopp!

 

Har sett litt etter kikkert til 17 hmr som har noe bedre forstørrelse enn hva jeg bruker per tidspunkt. Fant først en Sightmark 8,5-25x50 som jeg syntes virka ålreit siden den var så gunstig i pris. Men jeg tenkte likevel og innhente litt mer synspunkter og andre eventuelle anbefalinger før jeg åpna pengeboka.

 

Et par (løse) krav:

 

Budsjett: 1000-3000

Forstørrelse: >=40

Zoom: 5-x

Focal Plane: FFP er det jeg har lyst på, men vet at dette er en faktor som er avgjørende på pris så SFP er heller ikke utelukket.

Retikkel: Mildot

 

Bortsett fra dette er merkenavn og denslags likegyldig for meg. Ser etter en grei kikkert som holder uten å betrakte det som noen investering som varer livet ut.

Link to comment
Share on other sites

Ikke helt greia, kanskje, men hva med Hawke Varmint SF 4-16x42 med mildot? Ikke 5x zoom og kanskje ikke superkvalitet dette heller, men den er i det minste innenfor budsjett.

 

http://www.deben.com/hawke-varmint-side-focus-riflescopes/HK5134.html

 

Fås kjøpt på Ebay. Blir vel omkring to lapper ferdig hjem.

 

Ebayannonse: http://www.ebay.com/itm/Deben-Hawke-Varmint-Side-Focus-1-2-Mill-Dot-Reticle-Rifle-Scope-Telescopic-Sight-/151131788407?pt=UK_SportingGoods_Hunting_ShootingSports_ET&var=&hash=item2330281477

Link to comment
Share on other sites

Er nok ikke helt det jeg ser etter. Føles bare som at jeg kanskje får så mye mer for noen slanter ekstra :)

 

Hva med disse Falcon Menace kikkertene jeg har hørt så mye om. Så bla. en post fra kammeret hvor en person hadde kjøpt en fra opticsplanet.co.uk for rundt 1600 kroner (4,5-18x56), men har ikke funnet noen sider som har disse.

Link to comment
Share on other sites

Var akkurat på kikk etter noe av det samme som deg til en 22-250.

Jeg havnet på en Minox ZV 3 4.5-14x44 SF som jeg har bestilt fra opticsplanet.

http://www.opticsplanet.com/minox-zv-3-4-5-14x44-riflesope.html

 

Denne har kanskje ikke alt du ser etter, men tror den er et greit kompromiss.

Sightmark er vel en ren kinakikkert, og sikkert ok til en 17hmr, men veier dobbelt så mye som Minoxen og ca en kilo.

Minoxen er det 10% på hos opticplanet nå, og Minox etter hva jeg har lest meg til kjøper/lager linser og mekanikk til disse

i tyskland, men settes sammen i kina. Det sammen med halv vekt, og passelig forstørrelse gjorde at det ble den for meg.

Falcon Menace og Millett og lignende er vel også kikkerter på ca kiloen.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg bestemt meg for en Falcon kikkert. Blir noe dyrere enn hva jeg kunne kommet unna med, men fremdeles innenfor budsjett. Til gjengjeld får jeg en kikkert med både god zoom, høy forstørrelse og retikkel i FFP :)

 

Spørsmålet er da hvilken av disse kikkertene jeg skal gå for:

 

4-14x44 FFP, MOA retikkel og klikk

5.5-25x50 FFP, MRAD retikkel og klikk

5.5-25x56 FFP, MRAD retikkel og klikk

 

http://www.falconoptics.com/modelrange.php" target="_blank" target="_blank

 

Hva ville dere ha valgt? :) Dette skal jeg i første omgang ha på en 17 hmr, men mulig over på noe grovere etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Tja, 17 skyter forholdsvis flatt, men fremdeles noe å hente på en bedre kikkert for min del. Har også 22lr løp til salongen som brukes med jevne mellomrom. Trenger i bunn og grunn en bedre kikkert, både for økt forstørrelse og bedret mulighet for avstandsbedømming. Også er det jo en hobby som alt annet ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En 17HMR har flat kulebane, men taper fort energi. I jaktsammenheng er det mange som sier 120-150m som max avstand, og da trenger en vel kanskje ikke 40x forstørrelse om en ikke skal skyte ballene av mygg da. På papp en vindstille dag, kan en sikkert skyte på mye lengre hold, men opptil max jaktavstand så går det rimelig flatt. Hadde nok heller lagt vekt på god optikk fremfor mildot og bdc.

Link to comment
Share on other sites

okei okei.

 

Jeg har bare hatt for mye jalla langholdssikter.

En brukt europeer til 4K evt en ny zeiss terra til 3.5 er så sykt mye mer behagelig å glane gjennom.

 

Skjønner. Har ikke vært borti så mange forskjellige kikkerter enda selv. Men trodde ikke falcon var noen "jalla langholdssikter"? Om ikke annet synes jeg det virker som en kikkert hvor man får veldig mye for pengene? Jeg er dog ingen ekspert så kom gjerne med innspill.

 

En 17HMR har flat kulebane, men taper fort energi. I jaktsammenheng er det mange som sier 120-150m som max avstand, og da trenger en vel kanskje ikke 40x forstørrelse om en ikke skal skyte ballene av mygg da. På papp en vindstille dag, kan en sikkert skyte på mye lengre hold, men opptil max jaktavstand så går det rimelig flatt. Hadde nok heller lagt vekt på god optikk fremfor mildot og bdc.

 

Jepp, mulig jeg tar litt i med forstørringen. Men jeg har tatt kråke og skjære på 150 meter og litt til, og med X32 synes jeg det blir veldig smått. Dette kombinert med at kikkerten jeg har nå har et helt alminnelig duplex retikkel gjør at jeg er interessert i noe litt kvassere.

Link to comment
Share on other sites

Ser at du roter med forstörrelse og zoom her.

 

 

feks 4-14x44.

 

4 er minste forstörring.

14 er höyeste forstörring.

 

44 er mm på lysåpningen/objektivet.

 

zoom er höyeste forstörring delt på laveste forstörring.

 

14/4= 3.5x zoom.

 

Når det gjelder hva som er behagelig til jakt på lengre hold, er det en smakssak.

Jeg har skutt mye kråke på 200m med kun 10x forstörring og grovt retrikkel. Ikke optimalt, men det går jo.

 

14x vil nok väre mer enn nok til 17hmr jakt, om du ikke skal skyte BR,

 

32x som du nevner er for lite til kråke på 150m, er jo egentlig mer enn de siktene du nevner.

Jeg bruker kun 32x på langholdsriggen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...