Jump to content

Revebørse


hardnakke

Recommended Posts

17HMR duger på moderat avstand. 22 kaliber eller 17 sentertente patroner har mer å gå på og er en bedre anbefaling spør du meg. Jeg begynte revejakta med 6,5x55, så 222rem, og har nå funnet patronen til gluggjakta i 17 rem. 223 rem er en bra kompromiss, billig trenings ammo og også rådyr lovlig.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en liten patron med lite lyd,rekyl og billig ammo er viktig ville jeg heller kjøpt en 22WMR.

 

Men enda litt bedre patroner til dette er 22hornet,222rem og 223rem. De 2 sistnevnte har også den fordel de kan jakte større vilt som bever/rådyr osv hvis det skulle bli aktuelt.

Link to comment
Share on other sites

Alle de ovenfor nevnte er gode og kanskje de mest brukte til rev. Jeg bruker Remington 17 Fireball, og er godt fornøyd med den. Testet av Jørund Lien i Jakt 01/2014, med meget gode tilbakemeldinger.

 

Men, det som teller mest til feks revejakt, finn deg et godt og anerkjent kaliber, som går presist og har høy hastighet, hva det heter spiller mindre rolle. Lite rekyl, så flat kulebane som mulig, og er det mange andre som har brukt det før og har gode erfaringer, løp og kjøp!

 

Lykke til med valget av kaliber uansett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg ei reve/kråke-rifle i .204 Ruger i vinter. Fant ut at det var det kaliberet som tilfredsstilte mine krav best. Sto mellom .204 Ruger og .17 Remington. Valget falt på den "grove", siden den også tilfredsstiller anslagsverdikravet til bla.a. bever.

 

Utrolig artig kaliber! Skyter utrolig flatt! De 3 revene jeg skjøt i vinter med rifla klagde ikke på effekten.

Link to comment
Share on other sites

.17 Rem. eller .22-250 Rem. med lyddemper er artige revekaliber.

2upvapy.jpg

Slik blir slaktene med bruk av .22-250 helt uavhengig av avstand, på begge slakta har kula gått inn forran (Sierra Match King). Lyddemperen gjør at du holder siktebildet når skuddet går, og du får bekreftet treff øyeblikkelig. Lykke til i valget :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...