Jump to content

Lokkejakt på rev midt på natta om vinteren? Lov eller ei?


222. Nitro

Recommended Posts

I desember var jeg rundt 03:00 i ullensaker kommune å skulle lokke rev midt på natta. Områdene jeg bruker lyser mye opp når det er lave skyer slik at lys fra tettsted går opp i skyene og reflekterer ned i snøen. En rev er lett å se å kunne skyte om det er de rette forholdene.

Jeg gikk ut av bilen med våpenet synlig og gikk på en vei som førte til en søppeltipp. Her er vaktselskapet veldig obs på folk som er i nærheten da det er mye hærverk som skjer der. Jeg kommer til området jeg skal lokke men ser at det er for mørkt. Jeg snur å går tilbake til bilen min. Ved siden av bilen står en vaktbil å lyser mot bilen min. Jeg går forbi å setter meg i bilen å kjører. Vaktbilen følger etter meg og ikke lenge etterpå har jeg to biler etter meg. Tilslutt stopper jeg og dem stopper 100m unna. Jeg går ut av bilen bort til dem å spør hva som skjer. Da får jeg svaret tilbake at det skulle jeg si dem å hwller prate med politiet. 2m etter kommer politiet å sjekker bilen min å søør hva slags våpen jeg har, hvor jeg jakter, hvem jeg har tillatelse av osv. Vi blir enige om at neste gang så tar jeg våpenet i futteral til jaktområdet.

Noen dager etterpå får jeg tlf fra politiet og blir fortalt at jakt etter rev uten kunstig belysning fra husvegg er i gråsonen mitt på natta. Og at jeg ikke blir anmeldt men at det kan hende ved en gjentakelse at jeg blir anmeldt. Dette fordi det er i gråsonen å jakte slik.

 

Noen som kan si at jeg kan jakte videre eller må jeg holde meg hjemme? Synes selv dette er helt sykt...

Link to comment
Share on other sites

Og at jeg ikke blir anmeldt men at det kan hende ved en gjentakelse at jeg blir anmeldt. Dette fordi det er i gråsonen å jakte slik.
Kan hende du blir anmeldt :?::?::?::lol: Dette høres rimelig uprofesjonelt ut fra ordensmaktens side. Jeg anbefaler at du fortsetter som før (men husk våpenfuteralet). Og så får du heller håndtere anmeldelsen hvis den kommer. Jeg regner med at både vaktmenn og politi går lei av å plage deg etterhvert, og heller finner noe fornuftig å bruke arbeidstiden sin til. :wink:
Link to comment
Share on other sites

Eg hadde ring opp til politiet å sakt at de får leste ka loven sier om jakt. Ferdig sak, du har ikkje gjort noe ulovelig. Eg ville nok hatt våpene i futural neste gang så slipper du styr med leke politi og politi som ikkje vet ka de snakker om.

Link to comment
Share on other sites

Dette her er bare tull fra Politiets side, det finnes rettspraksis på området:

 

http://www.okokrim.no/miljokrim/nor/tid ... _paa_hjort

 

http://www.njff.no/portal/page/portal/n ... =243762106

 

Jeg ville skrevet ut informasjon i disse sakene og tatt med til vedkommende som truet med anmeldelse, blir man først anmeldt av Politi så ønsker de å finne noe å ta deg på uansett omtrent. Vær påpasselig med våpentransporten heretter. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...