Jump to content

Import av våpen


wobbot

Recommended Posts

Noen som vet om det kommer noe toll på våpen man kjøper fra feks Huntershouse i Danmark? Har fått pris på våpen med frakt og ekspedisjonsgebyr, og slipper jo den danske momsen. Staten vet å ta sin bit av morroa, så må vite litt om dette før jeg evt bestiller.

Link to comment
Share on other sites

Er ikkje toll på våpen, men ved kjøp av brukte våpen er det ikkje fråtrekk av dansk moms, og norsk moms blir lagt til. På nye våpen vert dansk moms trekt ifrå før norsk moms lagt til. Ved personleg oppmøte og opphald på 24+ timar i utlandet, kan ein innføre for inntil 6000 NOK momsfritt.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal vi holde tunga rett i munnen. Tollen tar ingen gebyrer, men Posten som speditør tar et fortollingsgebyr. Per i dag er det kr. 135,- hvis forsendelsens verdi er under kr. 1000,-, og kr. 270,- hvis den er over.

 

Hvis du titter på en nytt våpen hos HH og skal få det tilsendt, så blir det slik: Dansk pris minus dansk moms (trekke fra 20% på prisen du ser på nettsiden), plusse på DKK 500,- for frakta, regne om til NOK, legge til 25% norsk moms på verdien av varen og frakta, og så legge til NOK 270,- til slutt.

 

Brukte våpen blir fort dyrt, da det blir som over bortsett fra at du ikke får trekke fra dansk moms.

 

EDIT: Kan jo hive på et konkret eksempel som jeg tok i Sig-tråden. Det under er copy-pastet, så kursen stemmer nok ikke helt i dag, men eksempelet holder seg.

 

Prisen for en Sig X-Six Supermatch hos HH er DKK 22.493,-.

 

DKK 22.493,- minus dansk moms er DKK 17.994,40,-. Pluss frakt på DKK 500,- er vi oppe i DKK 18.494,40,-. Så kommer den til Norge. Justert for dagens gjeldende kurs hos XE.com er vi da oppe i NOK 20.748,68,-. Og husk at dette er omregningskurs, ikke kjøpekurs. Kjøpekurs vil ligge enda litt høyere, men jeg bruker bare omregningskurs nå da den er lett tilgjengelig. Så, NOK 20.748,68,- og legge på norsk moms, da er vi oppe i NOK 25.935,85,-. Topper vi dette med posten fortollingsgebyr på NOK 270,- ender vi opp med en sluttsum på NOK 26.205,85,-.

Link to comment
Share on other sites

Prisen for en Sig X-Six Supermatch hos HH er DKK 22.493,-.

 

DKK 22.493,- minus dansk moms er DKK 17.994,40,-. Pluss frakt på DKK 500,- er vi oppe i DKK 18.494,40,-. Så kommer den til Norge. Justert for dagens gjeldende kurs hos XE.com er vi da oppe i NOK 20.748,68,-. Og husk at dette er omregningskurs, ikke kjøpekurs. Kjøpekurs vil ligge enda litt høyere, men jeg bruker bare omregningskurs nå da den er lett tilgjengelig. Så, NOK 20.748,68,- og legge på norsk moms, da er vi oppe i NOK 25.935,85,-. Topper vi dette med posten fortollingsgebyr på NOK 270,- ender vi opp med en sluttsum på NOK 26.205,85,-.

 

Er det ikke gebyr på importtillatelse for privatpersoner, eller holder det med våpensøknaden som tidligere? Når jeg skriver importsøknad er det vel 3% av fakturasum (med maksgebyr på rettsgebyr x et eller annet)

Link to comment
Share on other sites

Ingen ekstrautgift i forbindelse med privat våpenimport, ihvertfall ikke fra Danmark. Du søker og betaler på vanlig måte. Mitt våpenkontor stemplet søknaden med "import", men det var eneste forskjellen. HH tar heller ikke noe ekstra for eksporttillatelse.

 

Som man ser så er kursen ganske så avgjørende for hva som lønner seg og ikke.

Link to comment
Share on other sites

Ja, ble feil, mente jo Postens tollgebyr ikke tollens gebyr :oops:

Ikke alt som er billigere fra HH, jeg har hnadlet der da dem har hatt våpen jeg ikke har funnet andre steder og disse har vart billige da jeg ikke har brydd meg med småskader på blånering og slike kosmetiske ting..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det skal ikke svares toll av flyttegods, jfr. tolloven § 5-1 (1) ©, forutsatt at flyttegodset bare brukes til personlig formål og ikke utnyttes kommersielt. Tollforskriften bestemmer videre i § 5-1-10 at fritaket for flyttegods ikke gjelder motorvogn, luftfartøy, eller yrkesutstyr, og heller ikke mat, drikke, og tobakk.

 

For å få fritak må du ha oppholdt deg sammenhengende i utlandet i minst ett år, og du må ha hatt og brukt gjenstandene under utenlandsoppholdet. Innførsel av varene skal skje innen rimelig tid (toppen et par måneder) etter flytting til Norge, og du må søke om fritak senest når flyttegodset fortolles.

 

Det gjelder generelt fritak for merverdiavgift for innførsel av flyttegods når vilkårene for å innføre tollfritt er oppfylt, se merverdiavgiftsloven § 7-2.

 

Du søker på Tollvesenets skjema RD-0030B. Politiets tillatelse til import av våpen skal følge som vedlegg til søknaden.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...