Jump to content

Hjelp til å aldersbestemme våpen


fsb

Recommended Posts

Hei.

Jeg trenger hjelp til å aldersbestemme en del gamle geværer. På en del av våpnene er det et belgisk godkjenningsmerke "elg m krone". Jeg har fått høre at dette betyr at våpnene er laget etter 1893. Noen som vet om dette stemmer?

Link to comment
Share on other sites

Den har jeg sett. Og også funnet andre eksemplarer/nettsider. Men den sier vel egentlig bare at det er et "godkjenningsmerke" som kom i 1893?!?! Mao, kan det feks være at et gevær produsert før dette er godkjent senere?

Link to comment
Share on other sites

I noen tilfeller kan våpen ha blitt sendt inn for ny godkjenning etter reparasjon/pipeskift eller noe slikt, men i så fall bør en også kunne finne et eldre stempel.

 

I land med lovpålagt, offentlig trykkskyting og stempling av nyproduserte våpen- så som Belgia- er alle våpen trykkskutt og stemplet før de ble solgt fra fabrikk. Finner du kronet ELG så er det 99,9% sikkert at våpenet er produsert etter 1893. Selv om det naturligvis vil være litt forsinkelse fra produskjonsdato til trykkskytingsdato, så er det neppe snakk om mange måneder forskjell siden de trykktestet all produksjon fortløpende.

Link to comment
Share on other sites

Chiefen,

Den linken du la ut der var dessverre meget nyttig. Dessverre fordi den viser at min damaskhagle er for ny til å kunne gå ut av våpenregisteret. Men nyttig var det jo å få det avklart!

 

Noen som vet hvordan man skal identifisere produsenten? Det eneste som står på hagla mi i tillegg til disse proofmerkene er JD 5. Pr i dag er det dette som såtr på våpenkortet som serienummer, men sier det noe om produsent?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

På gamle belgiere er det som oftest kul umulig. Våpenproduksjon var der organisert i laug som en slags "cottage industry" med mange enkeltmanns- og småbedrifter som lagde deler for hverandre og samarbeidet om større leveranser. Damaskpiper ble grovsmidd hos to-tre forskjellige spesialister, solgt til andre som spesialiserte seg på å file til og lodde sammen piper, så satt sammen med baskyler og låser laget av andre spesialister igjen osv. Et våpen kan dermed være fra et dusin forskjellige småbedrifter, det nærmeste man kommer er ofte byen Liege.

Link to comment
Share on other sites

Takk for den opplysningen Vargen. Det forbauser meg heller ikke det du sier, for dette er klart ikke et høykvalitetsvåpen. Og ulike deler ser faktisk ut som om de er laget av forskjellige personer da spesiellt kvalitet på gravyre og tilpassing av deler er mildt sagt variabel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...