Jump to content

.222 til jaktfelt?


ko-stens

Recommended Posts

Driver og skriver søknad på en .222-rifle nå, men kunne kanskje tenkt meg å prøve jaktfelt i jegerklassen med denne. Det er en original Sako Vixen. Har en .222 fra før, som brukes som jaktvåpen, slik at jeg ikke MÅ ha en i samme kaliber til, til jakt. Samtidig er det jo praktisk å ha to like kalibere med tanke på lading (må bare huske å ikke halspresse og rote i hop...). Kunne selvsagt valgt et annet kaliber, men det er Vixen vi snakker om her... Ellers ryktes det at man ikke får denne på våpengarderoben når den skal brukes til konkurranse. Så får en heller se senere om en vil omregistrere til jaktvåpen. Det går an det, vil jeg anta? Pr i dag har jeg fem våpen lovlige på jakt og et uplombert våpen som affeksjonsvåpen (ikke tillatt å skyte med). Om et år eller to, vil kanskje frøkna ha egen hagle, og da er det jo dumt å ha fylt opp skapet, for den må vel stå på meg til hun er 18 (tror jaggu jeg får lese litt...).

 

Er .222 et "latterlig" valg, eller funker det som snus? Regner med at de fleste kanskje knaller i vei med 6,5x55 eller .308? Har prøvd denne Vixenen et par ganger, og det er et fantastisk, lite våpen. Alt er jo bare perfekt her. :-)

 

Stilles det krav til deltakelse i konkurranser, forresten? Har jo akkurat registrert meg med klasseføringskort og skrevet ut, men jeg vet ikke om jeg får sjans til å være med på noe på denne siden av sommeren i hvert fall. 180 % lærer og student er ingen god kombinasjon i perioden april - juni... Men det frister å prøve. Kanskje til høsten/vinteren igjen (jakter jo mye av høsten, så da blir det jo heller ikke så lett!).

 

Tenkte å sende søknaden i morgen, så setter pris på litt tilbakemelding her. :-)

Link to comment
Share on other sites

Det er bare å kjøpe og fyre på det.

 

Har 222rem selv som jeg skal bruke til vinteren igjen om jeg ikke får solgt den. Har en kompis som brukte 223rem og 52grs Sierra MK til jaktfelt i 2 år og bom/miss av innertreff var skytter og ikke våpen/ammo sin skyld :wink: Så her på innlandet og hold under 300meter tror jeg 222rem og kuler til den er mere enn godt nok :mrgreen: Fordelen er mindre rekyl og smell enn større kaliber. Super presisjon også.

Link to comment
Share on other sites

Takker for akkurat det svaret jeg var ute etter. :-)

 

Er riiimelig fersk på dette her.

 

På våpensøknaden står det følgende spørsmål:

 

"Ved søknad om våpen til øvelses- og konkurranseskyting: Deltar søkeren på:

Skytterlagets/-klubbens trening: Ja eller nei

Terminfestede klubbstevner: Ja eller nei

Åpne approberte stevner: Ja eller nei

 

Dokumentasjon på aktivitet/stevnedeltakelse vedlegges."

 

Jeg satte nei, ja og ja. Greit det? Trening gjør jeg på egenhånd når jeg har tid, ca en gang i uka. Skulle gjerne skutt mer, men akkurat nå...

 

Dokumentasjon på aktivitet er jo vanskelig, i og med at jeg registrerte meg i stad... Håper da det er greit at jeg legger ved utskrift av "Klasseføringskort for nye skyttere", samt utdrag fra aktuelle "regler for jaktskyting med hagle og rifle"? De to punktene jeg fant var 7.3.1, om klassen og 8.2.1 om tillatte våpen.

 

Samtidig skrev jeg i "andre opplysninger" om nøyaktig hva rifla skal brukes til og hvilken klasse, samt at jeg er ny skytter.

 

Så da får en håpe ingenting er glemt...

Link to comment
Share on other sites

Skulle dette mot formodning by på problemer så kan du vel regge rifla i jaktvåpengarderoben, og så sørge for å få nok stevner under snippen til at du kan "flytte" den til konkurranse den dagen det eventuelt blir aktuelt med ei hagle til dattera di.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt maaange stevner med .222...- suverent kaliber på dager med sol, pølser og kos... i år har de tre stevnene jeg har deltatt på hatt i gjenomsnitt 12-13 sekundmeter vind og da er ikke kalibret suverent lenger...hverfall ikke på 250 meter.

 

Personlig rekord; 144 poeng sol, vindstille og herlig avslappet psyke..

 

Børsa mi; Vixen selvsagt i GRS hunter med Kahles 3-12x56 CB A-tec demper (har flere forskjellige)

 

Ammo; Nosler custom match 52 hrs. 20,5 rgs N-130 lager ett rufsete hull med tre skudd på 100 meter

 

Denne herligheten er ikke tilsalgs for noe under 100K :winke1: haha !

Link to comment
Share on other sites

Brukte 222 i fjor og 6.5x55 i år.

Det kreves mere "jobb" å skyte godt med 6.5x55 hvis du skjønner hva jeg mener. Synes det er lettere med Vixen og 222.

Lader med full hylse N130 foran 40grs vmax nå. Brukte Sierra MK 53 tidligere. Bruker demper, og dette brenner jo så lite krutt at den knapt blir varm uansett :-)

Det eneste er vindavdriften, men det er jo som regel håndterbart herover.

 

I tillegg så har du jo noe som heter kulesti her i området, ko-stens. Korte hold, stående skyting=222 :-)

 

Edit: da det gjelder dokumentasjon på aktivitet så kan lederen i ditt lokale JFF legge ved bekreftelse på trening. Eller leder i riflegruppa e.l

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...