Jump to content

Ny tursekk


fredrik

Recommended Posts

Hei

Jeg er på utkikk etter en ny tursekk og har noen kriterier:

Så luftig mot ryggen som mulig

Ca 80l

Må ha stor nok åpning til å kunne stappe ned vinterposen i hovedrommet

Så liten som mulig egenvekt

Passe en kar på 196 på sokkelesten

 

Skal kun brukes på 1-3 dagers turer. Pris er ikke uvesentlig....

 

Kom gjerne med tips! :)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en Bergans Trollhetta for 1.5 år siden etter å ha gått i småbiter min 25 år gamle Bergans Yeti 75.

 

http://nettbutikk.bergans.no/Ryggsekker ... 0000039619

 

Er godt fornøyd med Trollhetta. Stor åpning og mange fine detaljer. Følger til og med en lett "stridssekk" eller hva man nå skal kalle det? Komforten er mange hakk bedre enn på min gamle sekk så det har skjedd utvikling.

 

Jeg pakker soveposen (god gammeldags Tyin Elite uten glidelås) i kompresjonstrekk og dytter den i bunn av denne sekken uten problemer.

 

Husker jeg ikke feil så slo selgeren på G-sport av på prisen når jeg spurte.

 

Gjenstår bare å se om denne også varer i 25 år. Kan si fra om 23,5 år :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Sjekk ut Black Diamond Mercury 75

Lillefix

 

Takk for tips! Ser denne har kommet godt ut i test.. Har du personlig erfaring med den?

 

Jeg kjøpte meg en Bergans Trollhetta for 1.5 år siden etter å ha gått i småbiter min 25 år gamle Bergans Yeti 75.

 

Jo, denne har jeg sett på, og er en kandidat! Jeg har og sendt en epost til Bergans og spurt hvilken av deres sekker de kan anbefale for høye personer.

 

Problemet mitt er at jeg får hoftebeltet mer over brystmusklaturen enn på hoftene, på de fleste sekker :P (satt litt på spissen)

Link to comment
Share on other sites

Forrige gang jeg handlet, dvs 25 år siden, var det en butikk i Oslo som kun drev med sekker. Selgeren der pratet meg ned fra en gigantisk sekk til den Yeti 75'en pga. at den passet ryggen. Fikk grunnkurs i anatomisk ryggsekk og tilpasning mens jeg handlet..

 

Med din abnorme brystmuskulatur kunne det kanskje lønt seg å sett om det finnes slike butikker fortsatt :D

 

Jeg er ca 180cm lav btw.

Link to comment
Share on other sites

Tipset over om trollhetta er bra.

 

Ellers, hvis man ønsker å få mest mulig sekk for penga, kan dette være et alternativ.

http://www.ebay.com/itm/290942901692?_t ... EBIDX%3AIT" target="_blank

 

Ser at du skal på turer med 3 dagers varighet, og da er denne stor nok. Mange fine detaljer, og god på vekter på opp til 25 kg. Den har lav egenvekt, og kan åpnes i hele lengden. Dette gjør pakking og tilgang til utstyr som en lek. Jeg har godt inntrykk av slitestyrken sålangt.

På turer der jeg må bære tyngre tar jeg reconpacken :wink:

Link to comment
Share on other sites

Forrige gang jeg handlet, dvs 25 år siden, var det en butikk i Oslo som kun drev med sekker. Selgeren der pratet meg ned fra en gigantisk sekk til den Yeti 75'en pga. at den passet ryggen. Fikk grunnkurs i anatomisk ryggsekk og tilpasning mens jeg handlet..

 

Med din abnorme brystmuskulatur kunne det kanskje lønt seg å sett om det finnes slike butikker fortsatt :D

 

Ja jeg skulle nok helst hatt et slikt kurs selv..! Føler jeg ofte sliter med å justere slike sekker korrekt..! Og brystmuskulaturen min er ikke SÅ abnorm :mrgreen:

 

Tipset over om trollhetta er bra.

 

Ellers, hvis man ønsker å få mest mulig sekk for penga, kan dette være et alternativ.

http://www.ebay.com/itm/290942901692?_t ... EBIDX%3AIT" target="_blank" target="_blank

 

Ser at du skal på turer med 3 dagers varighet, og da er denne stor nok. Mange fine detaljer, og god på vekter på opp til 25 kg. Den har lav egenvekt, og kan åpnes i hele lengden. Dette gjør pakking og tilgang til utstyr som en lek. Jeg har godt inntrykk av slitestyrken sålangt.

På turer der jeg må bære tyngre tar jeg reconpacken :wink:

 

Jo, men jeg tenker hvis jeg først skal ebaye:

http://www.ebay.com/itm/BRAND-NEW-Black ... 3cde4ab2d0

 

Riktignok doble prisen, men et merke som er litt kjent i allefall.. Denne kan man og åpne hele fronten på:

 

Men så er spørsmålet hvor godt egnet denne er for høye personer. Jeg skal for første gang kjøpe sekk hvor jeg aktivt tenker komfort..!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøper ikke sekk uten å få prøvd den på. Gjerne med litt vekt i.

 

Jeg ønsker å få kjent på stoffet og sett materialene. Er sømmene anstendig sydd og glidelås/spenner av OK kvalitet osv. Er polstringen i skulderreimer/hoftebelte hard nok. Er brystreima på rett plass og ikke i strupehøyde. Er det lufting mellom rygg og sekk. Sitter hoftebeltet riktig på meg når sekken er justert slik at 90% av vekta ligger på hoftebeltet osv.

 

 

Når det gjelder størrelse/vekt, så skrev jeg noen ord om det i helga.

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=9&t=101628

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har selv en BD Mercury 75

Er egentlig strålende fornøyd med denne.

Den har ett bæresystem der hvor beltet er "hengslet" i ei opphengskule og reimene er også på en måte bevegelige. Dette gjør den utrolig komfortabel å bære(synes jeg)

Kan også åpne hele sekken på langsida, da vil en lett komme til botten av sekken.

Toppen er avtagbar og kan brukes til hoftesekk.

 

Er selv ikke så veldig stor, 167cm. Men jeg mener at en får denne sekken i medium og large str. Jeg har denne i medium mener jeg.

 

 

Er som sagt rimelig fornøyd, jeg kjøpte sekken på tilbud til ca1400kr. Dette på ei norsk nettside. Dagen etter var den satt opp til 2000kr. For en gangs skyld så var jeg heldig.

 

 

 

Lillefix

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Markedsføringen tyder ikke på at XXL fører denne.

 

http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-Black-Dia ... 3cd4a5ab5f

 

http://eu.blackdiamondequipment.com/en/ ... NMD_1.html

 

Det oppgives flere forhandlere i Oslo og Houston.

Det er ikke sikkert de har den på lager.

Det er jo kjekt å prøve den før du kjøper.

Det blir fort lettere å stikke innom en sportsbutikk

og se hva de har.

 

I tillegg ville jeg stikke innom Walmart på leting etter gode tilbud.

(Ja - jeg vet - noen av dere får utslett på huden hvis dere ser

butikken og klientellet på avstand, men jeg klarer altså å skille klinten fra hveten så sant jeg får se og inspisere produktet før jeg eventuelt kjøper :-)

 

Selv holder jeg meg til 70 tallets store slager

- Bergans 740 Telemark - Det hender seg at den dukker opp på finn.no - En rammesekk fra den gang da - Da har jeg muligheten til å bære uformelige ting i ett knipetak.

Den passer altså til meg og mitt behov.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg Bergans Trollhetta nå i vår og har brukt den på et par helgeturer. Kort fortalt: jeg er ikke helt overbevist. Jeg er sånn ca 188cm høy, og jeg tror ikke man skal være så mye høyere før man ikke får regulert den skikkelig.

 

Med middelstung -men "forskriftsmessig pakket- bør må jeg etterstramme reimene mens jeg går. I og for seg ikke noe stort problem før man bærer med seg børse eller fiskestenger i hånden.

 

Om du har muligheten, så bør du prøve den på en tur før du handler!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...