Jump to content

varme i jakttårn


gaupejeger

Recommended Posts

Kjente på noe lignende på jaktmessa i Lillestrøm, og den varma jævla godt. Men det var ingen som ville oppgi hvor lenge den brant pr. flaske.

 

Jeg har nettopp investert i en Jærven thermo extreme hunter, og ser for meg at du skal leite lenge etter en bedre løsning. Den koster ca. 2200,- og varer nesten evig. Trur ikke du bruker mange åra på å bruke over det i gassflasker til den ovnen.

 

Men som sagt, den ovnen varma jævla bra. Hadde jeg hatt penger på det tidspunktet, så hadde nok en sånn blitt med hjem uansett. Men på messa var jeg blakk som ei kirkerotte. Nå har jeg uansett mått lånt penger til bil til meg og madamen, så da lånte jeg såpass at jeg kunne være litt trivelig mot meg sjøl også :D

 

Lykke til, uansett hva du velger 8)

Link to comment
Share on other sites

Billig og enkel varme på elgpost: ta en stk oljedunk, type ca 20 ltr av blikk. Bruk en spiker og slå noen hull langs med kanten nede. Sett inn ett par t-lys, og voila:-) Far min brukte dette ganske mye en høst han satt mye på post med ødelagt fot, og med en regnponcho utenpå ble det til tider nesten for varmt.

Link to comment
Share on other sites

Billig og enkel varme på elgpost: ta en stk oljedunk, type ca 20 ltr av blikk. Bruk en spiker og slå noen hull langs med kanten nede. Sett inn ett par t-lys, og voila:-) Far min brukte dette ganske mye en høst han satt mye på post med ødelagt fot, og med en regnponcho utenpå ble det til tider nesten for varmt.

 

 

Dæven steike, det må jo være veldig brukanes :D:D

Link to comment
Share on other sites

Billig og enkel varme på elgpost: ta en stk oljedunk, type ca 20 ltr av blikk. Bruk en spiker og slå noen hull langs med kanten nede. Sett inn ett par t-lys, og voila:-) Far min brukte dette ganske mye en høst han satt mye på post med ødelagt fot, og med en regnponcho utenpå ble det til tider nesten for varmt.

 

 

Hæ? Står man oppi tønna?

Link to comment
Share on other sites

Billig og enkel varme på elgpost: ta en stk oljedunk, type ca 20 ltr av blikk. Bruk en spiker og slå noen hull langs med kanten nede. Sett inn ett par t-lys, og voila:-) Far min brukte dette ganske mye en høst han satt mye på post med ødelagt fot, og med en regnponcho utenpå ble det til tider nesten for varmt.

 

 

Hæ? Står man oppi tønna?

 

Regner med at han sitter på lokket. Varmen stiger jo, og da blir lokket godt og varmt. Dette regulerer du med X antall telys. Jeg har hørt om dette i forbindelse med isfisking, men tenkte jo ikke på at dette kan brukes til postjakt også :oops:

 

Det funker ihvertfall gull.

Link to comment
Share on other sites

Fungerer med en hermetikkboks og telys inne i en poncho/fjellduk/presenning også. Snodig hvor varmt det blir.

På revepost i uthus og slikt er det endel som bruker en stor leirpotte og et passende fat, oppi fatet settes noen te-lys og så potta opp-ned over dette arrangementet. Med en slik mellom/under beina blir det straks litt varmere og triveligere.

Link to comment
Share on other sites

jeg i reve bua mi så har jeg en ovn laget på tegninga av telt ovnene til forsvaret. røyken forsvinner langt over hodene på en vær levende skapning takket være 6 meter høy pipe. på post har jeg brukt å hatt på meg termodress også tredd på noe forsvinnings drakt utenpå om det er vinter. før snøen kommer bruker jeg forsvinnings drakt som jeg har farga grønn/svart/grå med farge man tilsetter i vaskemaskina.blir noe så ekstremt varmt inni denne dressen! ikke koster det mer enn 300kr heller :P mange vil si det er harry osv. men det er bedre å være harry og varm enn stiv frossen spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

Bruker et slik et stort telys som er lagd for å henge under stolsekken, og med jerven duken over deg da så fryser du ikke mye, isåfall måtte det blitt på beina :wink:

 

 

Jeg er litt skeptisk til åpen ild inni en Jærvenduk. Hvis man sitter litt urolig, eller snur seg litt, så vil vel dette kunne bli farlig ?

 

Sjøl, så har jeg foreløpig bare en lommevarmer på bensin. Den blir jævla varm, og holder i 8-10 timer, men kan vel ikke måle seg med åpen ild. Men det føles tryggere.

 

Er det jeg som er kylling her eller, for jeg har hørt om en god del som har stearinlys i duka sine ?

Link to comment
Share on other sites

på post har jeg brukt å hatt på meg termodress også tredd på noe forsvinnings drakt utenpå om det er vinter.

 

 

Termodress er genialt, har en med fjellduk i tillegg (og extra labber) så trenger en ikke sovepose heller!

Link to comment
Share on other sites

Joda, den ideen med 20 liters oljedunk rappet jeg også fra noen isfiskere for et par år siden og videreutviklet litt til bruk i jakttårn.

For moderate temperaturer holder telys fint, men de lukter litt og lager også (naturlig nok) litt lys som kan forstyrre nattesynet og eventuellt skremme dyr, så jeg begynte å bruke spritbrenneren fra et helt vanlig stormkjøkken. :)

Husker ikke om det er type Trangia Stormkjøkken eller noe billig Biltema eller Europris opplegg, men brenneren er likevel omtrent lik uansett merke.

Disse brenneren og spriten lager omtrent ingen lukt, nesten ikke merkbart med lys, men masse varme, og det er godt i et jakttårn både på tidlige råkalde morgener og sene høstkvelder. :)

 

En kompis som er ventilasjonsmontør måtte jo selvsagt gripe fatt i den ideen og videreutvikle den enda lenger, så nå kommer han snart med en konstruksjon laget av spirorør med endelokk, holder til brenner og egen "fyrluke" i siden....sikkert variabel trekk også.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...