Jump to content

Brendjords kniver


brendjord

Recommended Posts

Da er vi igang for fullt med knivmaking:) fått kjøpt inn litt materialer, samt verktøy for å gjøre jobben enklere.

her er noe av verktøyet og utstyret:

-benksliper

-liten håndholdt sag

-div slipepapir

-"startkit" kniv hos J. Jensen

-div kniblad(Trollungen, "jaktblad", Pathfinder, Nansen)

-skaftemne

-spacer/mellomlegg

-høvelbenk(fått av min far)

-+++

 

meste kjøpt hos Clasohlson så kostet ikke all verden:) eneste som står på ønskelista nå er en enkel kontursag

har i tillegg lagd meg en slik "lim mal"(sett bilde av det her inne) som skal testes

 

planen med tråden er å vise frem arbeidet mitt fortløpende, samt kunne be om råd og tips slik at læringskurven stiger.

 

 

Kniv # 1

 

info om kniven

-jaktblad(fulgte med i knivkit fra j.jensen)

-skaftemne i masurbjørk

-rød spacer

-holk i bøffelhorn(fremste 2 cm før bladet)

 

er ferdig med hullet som tangen skal inn i, mangler kun litt tilpasning mellom masurbjørk og bøffelhorn slik at det blir tett.

 

så, her kommer et spm:

-hvordan er det å olje/beise delen i masurbjørk når alt er limt sammen(da etter at skaft er pusset ned i riktig form)? da mtp spacer delen og bøffelhornet, vil fargen smitte over på disse?

 

 

mvh Hans

Link to comment
Share on other sites

det jeg er litt usikker på:)

rekke følgen delene sitter i er:(fra bak mot knivblad)

-masurbjørk

-rød spacer(vulkanfiber)

-bøffellhorn

 

delene er fortsatt "klossformet" da jeg ser for meg at det er en fordel å lime alt før jeg former skaftet.

og her dukker da spm opp om hvordan man behandler treverket da alt sitter sammen(vil olje/beis trekke inn i vulkanfiberen etc)

Link to comment
Share on other sites

Hei Brendjord

 

Jeg kom til å tenke på en tysk Youtube film som heter;

Skandinavischer Messerbau - Making a scandinavian knife.

Hvor han bruker en liten pensel til å beise bjørka, men fikk ikke med meg hva slags mellomlegg han bruker.

 

Dette er linken til del 5 hvor han beiser, resten er også god selv om ikke tysken min er den beste

 

" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

Hei Brendjord

 

Jeg kom til å tenke på en tysk Youtube film som heter;

Skandinavischer Messerbau - Making a scandinavian knife.

Hvor han bruker en liten pensel til å beise bjørka, men fikk ikke med meg hva slags mellomlegg han bruker.

 

Dette er linken til del 5 hvor han beiser, resten er også god selv om ikke tysken min er den beste

 

" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

 

skal ta meg en kikk:)

 

har googlet litt rundt og kan se ut som om pensel, evt bruke fille er veien å gå når man kombinerer flere materialer. leste også et sted(mener det var her inne) at det kan lønne seg å ha en spacer mellom tre og (f eks) horn da olje fra treet kan trekke inn i hornet, noe som fører til stygg misfarging.

 

skal se om jeg ikke rekker å få sammen bitene i morgen og starte å forme skaftet(kommer seff bilder av prosessen) og forhåpentligvis starte behandling(olje/beis etc) før helgen. er første kniven så blir nok litt prøving og feiling, kniven får uansett hedersplassen på hylle som nr #1 :)

Link to comment
Share on other sites

er det pga av akrylen(mulig jeg er helt på jordet, men mener å ha lest at det er slik de stabiliserer de) de kun trenger pussing og polering?

 

Ja hele emnet blir mettet og herdet/varmebehandlet med eller uten farge. Blir bare forming pussing og polering igjen da :D Bruker man stabilisert tre, kan det heller ikke farges. Vil ikke ta til seg noe farge. Jeg er ganske grønn selv, men har lært mye her inne. Gleder meg til å komme igang igjen jeg også etter mange års fravær :D

Link to comment
Share on other sites

da er jeg igang for fullt:)

 

har allerede notert meg noen "do´s and dont´s"(med trykk på det siste :) ) men må si at dette er GØY:)

har heldigvis ei flink lita datter(på 2 år) som kommer med plaster hver gang pappa skjærer seg på kniven......:)

 

 

da er kniven limt, skal få herde til i mårra før jeg går igang med å forme skaftet. spennende å se hvordan dette blir:)

 

AE47DA6B-CCDE-4115-A5DF-3B2162344D99_zpsqsy5h4bp.jpg

Link to comment
Share on other sites

Litt usikker, men jeg ville hatt tangen litt lengre inn i skaftet vist den er kappet slik som du har tegnet på skaftet. Går forhåpentligvis bra. Alltid morsomt å følge nye prosjekt :D

 

 

tangen er mye lenger inn i skaftet enn det du ser skissert på skaftemnet:) det er bare noen ""gamle streker" fra da jeg startet å lage hullet:)

 

 

det jeg er mest spent på er om jeg fikk fyllt hullet med nok lim. tøyt iallefall lim ut mellom alle "lagene" med klosser så anser det som et godt tegn:)

 

ellers så peker tuppen på kniven litt ned, men det rett jeg opp når jeg tilpasser skaftet.

 

er iallefall MEGET fornøy med lim-malen:) husker desverre ikke i farta hvem her inne jeg lånte ideen fra, men takk skal du iallefall ha for et supert hjelpemiddel:)

Link to comment
Share on other sites

da er skaftet ferdig formet, ble ganske fornøyd til å være første kniv:)

driver nå å skal farge treet litt og da kommer et par spørmål:

 

-har kun svart Narvsverte tilgjengelig hjemme, hvordan er det å bruke det til farging?

det jeg ønsker å å få treet noe mørkere og få frem litt av "kunsten" i treet.

Link to comment
Share on other sites

da har vi kommet litt på vei:)

 

en liten oppsummering:

fikk formet og slipt til en enkelt skaft, men ble ganske fornøyd(til å være første kniv).

ønsket å få treverket litt mørkere, prøvde med narvsverte......vel, trenger mer trening:)

ellers så opplevede jeg at skjeftet sprakk (ca 2 cm lang tynn sprekk) helt bakerst på skjeftet.

har ikke fått kjøpt olje ennå, men det skal også påføres.

 

gikk så i gang med slira:

med nesa godt nedi et par bøker om knivmaking startet jobben. sydde og stod i og fikk til slutt sammen ei slire:) startet så med forming av slira, jobbet hard og lenge, fikk til slutt en form jeg ble fornøyd med:) har fortsatt igjen å lage slirestropp og prøve å prege en "B" i slira:)

 

Hva har jeg erfart hittil:

-et knivblad er skarpt.....har heldigvis en liten datter som fungerte som "medic" og lappet pappa sammen med "Hello Kitty" plaster:)

-Narvsverte farger lær....huden din er jo også lær.....bruk hansker:)

-å jobbe med lær er krevende, men vanvittig gøy!

-fører notater over arbeidet fortløpende, dette gir god læring og ikke minst, du slipper å finne opp kruttet hver gang:)

-bra å ha tilgang på "kammeret", har man kjørt seg fast kan man spørre her:)

 

 

så litt oppsummering:

-ga dette mersmak? ABSOLUTT!! dette var VANVITTIG morsomt! hodet er fyllt med ideer og ei innskjøps liste er på vei til J.Jensen:)

-hva med familielivet? må man liksom snike seg litt vekk?? ABSOLUTT ikke:) småjentene og fruen satt sammen meg hele tiden, kom med innspill, beundret, oppmuntret, serverte kaffe +++:) kort fortalt, dette samlet oss faktisk enda mer:)

 

under ser dere noen bilder, er kommet noe videre på slira, men driver å lader kameraet:)

 

neste prosjekt:

 

Skaft i Stabilisert tre, Nansen blad, spacer(mulig sølvtinn) :)

men før jeg går igang med denne, selvfølgelig noen spørsmål:

-noe jeg bør tenke på mtp å jobbe med stabilisert tre?

-når skaftet er formet, hvordan "sluttfører" man skaftet? voks? polish?

 

 

beklager få bilder, det kommer fler:) blir så opptatt med jobben at man glemmer å knipse litt bilder:)

 

23C97AC0-77DB-47B3-9E75-FC940EA892BE_zpsxjnthucn.jpg

 

A0B233CC-4EC7-4D4D-8074-30AE617AFB7C_zps1vorbjfp.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei, ser bra ut dette.

Kanskje litt vanskelig blad til den skaftformen. En god regel er å ha de første centimetrene på skaftet parallelt med ryggen på bladet.

Blir fort uharmonisk hvis dette ikke skjer.

 

Skaftet vil bli mørkere etter oljing og voksing, så blit spennende å se sluttresultatet :winke1:

 

Mvh Espen

Link to comment
Share on other sites

har ikke fått ferdig skaftet ennå da jeg mangler stuff til finnishen(en større bestilling fra J.Jensen er på vei:) )

 

enig med at vinkelen på bladet ble litt feil, sleit litt med hullet til tangen:) dette skal jeg få bedre til på neste kniv:)

 

skal pusse mer av skaftet og se om jeg får frem litt mer mønster:)

 

ellers er dette jeg har fått gjort de siste dagene:

fått satt på stropp på slira og farget denne. har også farget opp slira en gang til så nå ser den fresh ut:)

har satt inn slira med voks og gnukket denne fin, kjører på med en ny runde i mårra:)

 

skal ta meg bedre tid til syinga p åneste kniv, slet litt med sømmen.....men, øvelse gjør mester:)

 

DC713D7C-AB29-4C96-B623-4C4B2957CB9A_zpst6q3sl8z.jpg

 

35CABB77-7E82-44B8-A355-B7936B70526F_zpsyoujcwcj.jpg

 

E4BBA042-CED1-4CF8-A616-BA2FBA1501E5_zpsldnnc2ou.jpg

 

53D3CD04-0CE5-47CE-A8B6-9018E7F8EFE3_zpszacfj1pn.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Synes du er flink jeg, til de første knivene å være. Når jeg ser på den siste kniven, så ser jeg at du har en veldig innsunken bakside.

Jeg mistenker at du ikke har bygget opp rundt bladet ditt.

Les i gjennom denne tråden fra Haretex, så får du mange gode tips underveis.

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=23&t=65433

 

Godt jobba!

 

Mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

-hva med familielivet? må man liksom snike seg litt vekk?? ABSOLUTT ikke:) småjentene og fruen satt sammen meg hele tiden, kom med innspill, beundret, oppmuntret, serverte kaffe +++:) kort fortalt, dette samlet oss faktisk enda mer:)

 

Hvor i alle dager har du funnet denne fruen... ? ;-)

Ihvertfall ikke samme sted som jeg fant min.....hehehe

 

Synes du har fått til en bra kniv til å være den første. Mye gode innspill har du også fått.

Men jeg vil legge til at det ikke bare er rygg-linjen som bør være parallell med bladet`s rygglinje.

Det er også buklinjen som bør være paralell med bladet`s egg-linje.

(For begge to er det altså fremste del av skaftet dette gjelder.)

 

Stå på, og siden du har jenter som tilskuere, dukker det vel snart en rosa kniv opp... ;-) ?

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Synes du er flink jeg, til de første knivene å være. Når jeg ser på den siste kniven, så ser jeg at du har en veldig innsunken bakside.

Jeg mistenker at du ikke har bygget opp rundt bladet ditt.

Les i gjennom denne tråden fra Haretex, så får du mange gode tips underveis.

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=23&t=65433

 

Godt jobba!

 

Mvh

Lars

 

 

tenker du da på slira?

fant ut først etter at jeg hadde startet med slira at man ofte tok litt tynn papp rundt bladet før man puttet kniven i slira og startet forming:)

har lest masse av Haretex sine tråder, dine tråder og Berserk sine tråder:) har "abonert" på disse og bruker de som oppslagsverk:)

i går kom jeg faktisk over en tråd fra Haretex hvor han lager slire til neverkniven, dette var en FANTASTISK tråd med mye bilder og forklaringer, skulle ønske jeg så den FØR jeg startet på min.......:)

 

har også brukt litt tid de siste dagene på å forstå forskjell på fasongen på knivblader, og hvordan skaft som passer til forkjellige fasonger.

Driver å jobber med en design til neste kniv nå, har fokus på å få linjene korrekt og skal ta meg enda bedre tid:)

Link to comment
Share on other sites

-hva med familielivet? må man liksom snike seg litt vekk?? ABSOLUTT ikke:) småjentene og fruen satt sammen meg hele tiden, kom med innspill, beundret, oppmuntret, serverte kaffe +++:) kort fortalt, dette samlet oss faktisk enda mer:)

 

Hvor i alle dager har du funnet denne fruen... ? ;-)

Ihvertfall ikke samme sted som jeg fant min.....hehehe

 

Synes du har fått til en bra kniv til å være den første. Mye gode innspill har du også fått.

Men jeg vil legge til at det ikke bare er rygg-linjen som bør være parallell med bladet`s rygglinje.

Det er også buklinjen som bør være paralell med bladet`s egg-linje.

(For begge to er det altså fremste del av skaftet dette gjelder.)

 

Stå på, og siden du har jenter som tilskuere, dukker det vel snart en rosa kniv opp... ;-) ?

 

Mvh Dagl

 

 

ikke bare synes hun at det er artig at jeg driver med knivmaking, hun er også kjempefan av å bli med meg på pistolskyting:)

 

bare for å oppklare litt, knivene på bildene(den med lyst skaft og den med mørkt skaft) er samme kniven, bare før og etter farging:)

 

enig med at linjene ble litt feil, dette blir det store fokusområdet på neste kniv:)

det som gjorde at linjene ble litt feil er at jeg slet litt med å få hullet til tangen korrekt. prøvde å rette det opp, men var redd for å ødelegge hele skaftet så det ble som det ble.

men dette er noe som det skal fokuseres på mer på neste kniv.

 

rosa kniv ja.....spørsmålet har kommet opp allerede:)

har en liten drøm om å få tak i to skaftemner som er tatt ut av samme stokken, og som da har nesten samme mønstre. har to små jenter jeg kunne tenke meg å lage en "søster" kniv til slik at de har en kniv hver som på en måte "tilhører" hverandre:)

 

 

takker for gode tilbakemeldinger:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

da kommer en oppdtatering:)

 

ble ikke helt fornøyd med kniv nr 1 så bestemte meg for å starte med "blanke ark og fargestifter":) har nå lagd kniv nr 2

 

blad: brusletto Hunter

skaft: masurbjørk(?)

spacer: rød vulkanfiber og sølvtinn

 

skaftet er så lakket og polert opp med Rustins premium wax

 

ønsker noen gode tilbakemeldinger på denne.

 

her er det jeg har sett selv:

- skaftet ble litt for slankt i forhold til bladtype

- bladet "henger litt med nebbet"

- desverre fått litt riper i bladet :(

 

sliter med å skjære bitene rette da jeg kun har håndsag, skal nå investere i en båndsag fra biltema(desverre ikke råd til noe bedre nå).

har i tillegg fått testet ut "abranett" til å pusse med og ble mektig imponert! blir å kjøpe inn mer av dette, samt slike slipeputer i forkjellig korning.

 

slire kommer etterhvert.

 

FFAE55FC-44E3-4BDD-A36F-CB855831BDB4_zpsmicz8zch.jpg

 

88DAD743-1D1A-47D6-8C34-0F589D7EB40E_zpsqkl7d1yj.jpg

 

5686C627-D3C7-491B-8228-E27FA3AAA1B9_zpsz2gsun6j.jpg

 

FDA8BC12-6C4D-4B01-AFF5-2D45B91A2F5E_zpsk1pzxscm.jpg

 

EF0175C9-74DC-4BAD-91BE-F2D916F40432_zpsfjesz07m.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei, og gratulerer med ny kniv.

 

Er enig med deg angående skaftformen, men bladet gjør det kanskje vanskelig å få til en bedre form.

Lakking av skaftet er ikke så lurt, hvis det er det du mener med lakking? Lakken kan flasse av.

 

Neste gang blir det filing av mellomlegg?

 

Men veldig bra.

 

Mvh Espen

Link to comment
Share on other sites

Mente selvfølgelig oljing(danish Oil), snek seg inn en skriveleif:)

 

På neste blir det å file mellomleggene ja, må gå til innkjøp av en god fil da min knakk(no Biltema drit jeg hadde). I tillegg så jeg på på en av Haretex sine kniv tråder at han brukte noen små slipeskiver/plater til å polere opp sølvtinn med, må nok få tak i no slikt:)

Link to comment
Share on other sites

Ble da grei den. Jeg er ingen ekspert, mulig det er bildene som lyver, men skaftet ser kanskje litt langt ut, og litt lite "mage" så det kan bli litt vanskelig å få kniven til å sitte godt i slira. Men for all del, dette blir bra. Fortsett slik:D

 

 

er helt enig, skaftet ble litt langt. ønsket egentlig at skaftet skulle være en anelse tykkere og med litt mage, men når man er amatør på bruken av benksliper.......:) er iallefall en erfaring rikere:)

 

begynner å se sammengeng mellom form på knivbladet og form på skaft nå, og satser på at dette vil komme bedre frem på neste kniv:)

Link to comment
Share on other sites

er helt enig, skaftet ble litt langt. ønsket egentlig at skaftet skulle være en anelse tykkere og med litt mage, men når man er amatør på bruken av benksliper.......:) er iallefall en erfaring rikere:)

 

Kanskje greit å være forsiktig med maskiner i starten ja, lett å pusse for mye. Kanskje greit å spikke, raspe og pusse mere for hånd i starten :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Enig i dine egne betraktninger vedrørende skaftform.

En riktig skaftform er ett resultat av bladet. Det er ikke så vanskelig om man lager seg rettlinjer og tegner skaftet først.

I en tidligere tråd (http://www.kammeret.no/forum/posting.php?mode=edit&f=23&p=407652) skrev jeg litt om det, jeg limer inn derfra:

 

 

Det er ofte lurt å tegne håndtaket på forhånd. Jeg har ikke pleid å gjøre det, og resultatet har iblant blitt mildt sagt uventet. Men denne gangen bestemte jeg meg for å følge råd, og skisserte opp blad og håndtak. Bladet er avgjørende for formen på håndtaket, så det tegnes av først. Man forlenger rygg og buklinje, og tegner håndtaket etter disse. Så kan man også bestemme hvilke deler man vil ha i håndtaket. Min skisse ser slik ut:

DSC00740.JPG

 

Legg merke til linjene på arket som "forsvinner" bak skaftet. Disse er tegnet fra fronten av skaftet og bakover, og brukt som retningslinjer for skaftformen. De er parallelle med bladets rygg- og buk-linje, og skaftets fremste del skal være parallelle med disse igjen. Det medfører på ett vanlig blad at man får til en mage når buk-linjen trekkes opp lenger bak på skaftet.

 

Forøvrig synes jeg kniven var veldig fin, og godt håndverk med fin finish.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Enig i dine egne betraktninger vedrørende skaftform.

En riktig skaftform er ett resultat av bladet. Det er ikke så vanskelig om man lager seg rettlinjer og tegner skaftet først.

I en tidligere tråd (http://www.kammeret.no/forum/posting.php?mode=edit&f=23&p=407652) skrev jeg litt om det, jeg limer inn derfra:

 

 

Det er ofte lurt å tegne håndtaket på forhånd. Jeg har ikke pleid å gjøre det, og resultatet har iblant blitt mildt sagt uventet. Men denne gangen bestemte jeg meg for å følge råd, og skisserte opp blad og håndtak. Bladet er avgjørende for formen på håndtaket, så det tegnes av først. Man forlenger rygg og buklinje, og tegner håndtaket etter disse. Så kan man også bestemme hvilke deler man vil ha i håndtaket. Min skisse ser slik ut:

DSC00740.JPG

 

Legg merke til linjene på arket som "forsvinner" bak skaftet. Disse er tegnet fra fronten av skaftet og bakover, og brukt som retningslinjer for skaftformen. De er parallelle med bladets rygg- og buk-linje, og skaftets fremste del skal være parallelle med disse igjen. Det medfører på ett vanlig blad at man får til en mage når buk-linjen trekkes opp lenger bak på skaftet.

 

Forøvrig synes jeg kniven var veldig fin, og godt håndverk med fin finish.

 

Mvh Dagl

 

takker for supert råd:) var innom bokhandelen etter jobb og handlet inn litt tegnesaker(både til meg og unga... :) )

 

blir å lage meg ei skikkelig skisse før neste kniv.

men et kjapt spørsmål: klipper du ut skissa og bruker den som mal på skaftemnet?

 

mvh Hans

Link to comment
Share on other sites

Jeg klipper ikke ut, men ser at mange gjør det.

Mine hornkniver har sjelden så flate sider (horn er runde og kan ikke plansliper på grunn av faren for marg-gjennomslag) før formingen at det har noe poeng. Jeg må ta litt på følelsen og sammenligne. Legger ofte kniven over papiret for å sjekke linjer etc.

Har man derimot ett materiale som man skjærer /sliper flatt før selve grovformingen, vil det ha stor verdi å tegne etter skissen.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

da er vi i gang med neste kniv:)

 

tok turen innom J. Jensen igår for å handle litt, satte fruen og unga av på en kafe i nærheten og "blir bare borte i 10 min" sa jeg......gikk godt over 1 time før jeg var tilbake......:)

er STORFORNØYD med service der, føler deg liksom litt "hjemme" med en gang du trår innafor døra der:)

 

skulle egentlig bare ha no småting + et rimelig knivblad(er jo fortsatt ganske fersk). Blir vist en MASSE knivblad, men tar meg selv i at øynene hele tiden søker mot et spesielt knivblad jeg la merke til straks bladene kom på disken. Prøver å si til meg selv at "bladbudsjettet er på 300 kr!".....

men uansett hva jeg gjør trekker øynene mot dette bladet, allerede har jeg bilder i hodet av skaft form.....løpet er kjørt! bladet blei noe dyrere enn tenkt, men her skal det legges KRUTT i arbeidet og ingenting skal limes før jeg er 110% fornøyd!

alt i alt er jeg kjempefornøyd med handelen og det blir absolutt ikke siste gang jeg er innom JJ:)

 

takker også til "DAGL" som kom med gode råd å lage seg skisse, dette tror jeg vil bidra til at jeg får et resultat jeg blir kjempefornøyd med:) har allerede satt på kaffen og funnet frem tegnesakene:)

 

under ser dere bilder av delene som er planlagt til kniven. Skaftet er av stabilisert tre, front holk av bøffelhorn og spacer av sølvtinn. vurderer også e legge rød vulkanfiber forran og bak søtvtinnet, men må bare så om fargen jeg har matcher med resten:)

 

98CA509F-0D5E-448C-A34B-41313FFD9441_zpsglvm1tm5.jpg

 

DBFD0A97-5320-4D4C-BC42-47AE6FA166A3_zpsio8frrdu.jpg

 

30C9CDBE-AE1F-4E6B-849E-C1793D072FF4_zpsu8wbwnce.jpg

 

 

mvh Hans

Link to comment
Share on other sites

Bladet du har funnet er fint, men kan være litt tricky å få til da det har en liten oppsving fremst mot spissen. Det kan være vanskelig å lage skaft i god harmoni med disse. Men det er kun min egen mening.

 

Skissen din ser fin ut. Linjene er trukket korrekt og du har holdt deg til de. Det gir skaftet en god form.

Men allikevel får jeg ett inntrykk av at den virker "uppnosig". Det er oppsvingen av bladet mot spissen som gjør det.

 

Jeg ville startet avrundingen av ryggen litt før, og laget avrundingen litt slakere.

Slik det er nå, ser skaftet ut til å ha en "topp". Jeg ville avrundet denne litt. Det ville også gitt mindre inntrykk av "uppnosig".

Buklinjen synes jeg ser veldig bra ut.

 

Fine materialer også!

Angående bøffelhorn, vær oppmerksom på at det er ett noe ustabilt materiale. Ved sliping og varme kan det endre seg litt, for så å endre tilbake når det kjølner. Jeg bruker sjelden bøffelhorn, men de gangene jeg gjør det så sliper jeg biten, lar den ligge over natta for så å sjekke dagen etter at den fortsatt passer slik at jeg er sikker på å ikke lime noe med spenn i. Puss forsiktig, det kan også sprekke under varme-sliping. Men når det blir ferdig og pusset til det skinner, er det utrolig vakkert!

 

Lykke til videre, det blir spennende å følge prosjektet.

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Bladet du har funnet er fint, men kan være litt tricky å få til da det har en liten oppsving fremst mot spissen. Det kan være vanskelig å lage skaft i god harmoni med disse. Men det er kun min egen mening.

 

Skissen din ser fin ut. Linjene er trukket korrekt og du har holdt deg til de. Det gir skaftet en god form.

Men allikevel får jeg ett inntrykk av at den virker "uppnosig". Det er oppsvingen av bladet mot spissen som gjør det.

 

Jeg ville startet avrundingen av ryggen litt før, og laget avrundingen litt slakere.

Slik det er nå, ser skaftet ut til å ha en "topp". Jeg ville avrundet denne litt. Det ville også gitt mindre inntrykk av "uppnosig".

Buklinjen synes jeg ser veldig bra ut.

 

Fine materialer også!

Angående bøffelhorn, vær oppmerksom på at det er ett noe ustabilt materiale. Ved sliping og varme kan det endre seg litt, for så å endre tilbake når det kjølner. Jeg bruker sjelden bøffelhorn, men de gangene jeg gjør det så sliper jeg biten, lar den ligge over natta for så å sjekke dagen etter at den fortsatt passer slik at jeg er sikker på å ikke lime noe med spenn i. Puss forsiktig, det kan også sprekke under varme-sliping. Men når det blir ferdig og pusset til det skinner, er det utrolig vakkert!

 

Lykke til videre, det blir spennende å følge prosjektet.

 

mvh Dagl

 

Takker for gode tips, skal jobbe videre med skissa idag:)

Blir nok ikke å starte på denne før skissa er 100% og skal ta meg god tid til denne. Har en annen kniv som skal lages(mer rett blad på denne) slik at jeg har enda mer "erfaring" før jeg starter:)

 

Er faktisk inne på tanken å ikke bruke bøffelhorn som holk, kun ha et innlegg av sølvtinn og svart vulkanfiber noen cm inn på skaftet.

Link to comment
Share on other sites

Stort sett enig med Dagl.

Bladet ser ikke bare ut til å ha oppsving mot tuppen, men har en kontinuerlig bue over hele ryggen??

 

Anbefaler ikke bøffel som frontholk. Har tendens til å kunne sprekke, selv lenge etter at kniven er ferdig.

Legg heller inn en bit litt lenger inn på skaftet.

Vurder også vinkelen på fronten på skaftet slik at en harmonerer med avslutningen på eggfasen.

Link to comment
Share on other sites

Stort sett enig med Dagl.

Bladet ser ikke bare ut til å ha oppsving mot tuppen, men har en kontinuerlig bue over hele ryggen??

 

Anbefaler ikke bøffel som frontholk. Har tendens til å kunne sprekke, selv lenge etter at kniven er ferdig.

Legg heller inn en bit litt lenger inn på skaftet.

Vurder også vinkelen på fronten på skaftet slik at en harmonerer med avslutningen på eggfasen.

 

 

Bladet har en kontinuerlig bue ja, med litt "sprett" i tuppen.

 

Når du sier "fronten på skaftet", menes da bakerste del av skaftet(fortsatt i læringsfasen med ord og utrykk:) ). Altså "knekken" på skaftet harmonerer med "oppsvingen" på fremste del av bladet?

Link to comment
Share on other sites

Da forstår jeg:)

 

Takker for gode tips og tilbakemeldinger, da har jeg litt å jobbe med ikveld:)

 

 

Meldte meg forresten inn i Norsk knivforening forrige uke og fikk "knivbladet" i posten igår som skal nytes ved kveldsmaten.

Nå er jo "villmarksliv" messa på Hamar snart også så håper å få kjøpt inn litt materialer, møte "knivfolk" og få litt inspirasjon:)

Link to comment
Share on other sites

da har kniven(den høyere opp i tråden) fått seg slire:) tok utgangspunkt i haretex sin "slire til neverkniven" tråd da denne tråden er meget informativ, samt at slira er utrolig flott:) slira blei ikke på langt nær så flott da:)

 

personlig synes jeg lær er krevende å jobbe med, sist jeg tok i ei synål var vel på barneskolen en gang....

har brukt litt tid den siste tiden på å lese meg opp på "lær-anatomi" for å forstå lær bedre.

 

på denne slira synes jeg selv at nederste del(tuppen) ble litt klumpete. før syingen høvlet jeg ned læret litt, mulig jeg må ta litt mer?

fulgte råd jeg fikk ifm en slire jeg lagde tidligere og bygde opp rund bladet før jeg sydde sliren rundt.

 

slet også litt med å få mønstret til å bli bra, spesielt nederst på slira. virket nesten som om læret var litt hardt her(slira var fuktig) og slet med å få lagd mønster. kan dette være at jeg bør bruke tykkere lær for å få preget mønstret skikkelig?

 

planen var også å ha selve preginga i fargen rød, men er ikke stødig nok på hånda så det ble bare fjas.....så d ble den sort istedenfor:)

 

øverst på sliren er det bokstaven "Ø" som er preget da min far gjerne ville ha den og han heter Øystein:)

ellers er det bare å se frem til neste slire, øvelse gjør mester:)

 

F046188C-471A-4486-80DE-CF47EE4A1DDB_zpsdrelpoui.jpg

 

CB3E39B7-4C3A-4829-8135-A52902A13B0B_zpsts8b4j4c.jpg

 

64D245E9-6A08-4694-AB4A-A9FF19E745F9_zpsfmtg8v9k.jpg

Link to comment
Share on other sites

har i tillegg jobbet litt med skissa på den nye kniven.

har justert litt på linjene, samt tok meg turen innom Skogbruksmuseet for å få litt inspirasjon(knivavdelingen).

 

ble denne bedre? da mtp tipsene som ble gitt på forrige skisse?

 

beklager litt ujevne streker, men etter å ha vært X antall runder med viskelæret var arket relativt slitt:)

 

698A779D-4A15-42F7-B458-509D79A87F21_zpsjzkqvkam.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fortsatt ingen ekspert på dette, men jeg ville kanskje hatt bredere innlegg en det du har på skissen. For meg ser det hvertfall bedre ut vist det blir litt bredere. Blir kanskje litt fyldigere, kontra litt spinkelt/slankt. Smak og behag selvsagt, bare min mening. Ellers så den veldig bra ut :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

har desverre ikke rukket å starte på kniven ennå, men skal se om jeg ikke får klemt inn et par timer idag:)

 

 

ellers var jeg på Villmarkslivmessa på hamar igår utelukkende for å kikke på knivmakerne:)

VANVITTIG mye fine kniver, merker motivasjonen stiger når man ser hvor bra det kan bli:)

 

stoppet innom J.Jensen og snakka litt med Kent(for de som vet hvem han er). skulle egentlig bare ha noen småting.......blei selvfølgelig litt mer:) kjøpte meg et knivblad til, ser nesten likt ut som det nevnt litt høyere i tråden her, bare med rett rygg.

kjøpte også litt mer slirelær, litt verktøy, mellomlegg(vulkanfiber og mikarta) +++

 

snuser litt på tanken å dra dit en tur idag også.......:)

 

 

har et spørsmål til slutt her:

 

uti øvingsfeltet(jobber i forsvaret, der vi leker krig) ligger det endel fururøtter(røtter fra mindre trær) etter rydding av skog.

 

samt på hytta har vi liggende fururøtter som jeg og min far har dratt opp av vannet. disse har ligget under vann siden en brann i dalen for ca 300 år siden(mener jeg å huske). disse er dratt opp for ca 10 år sia.

 

kan dette var gode skaftemner? tenker da på å sage ut endel klosser og sende til stabilisering i danmark.

har et håp om å produsere 20-30 klosser ut av dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...