Jump to content

Forster CO-AX og Redding Body Die


Proton

Recommended Posts

Er det bare hos meg at denne dia er for lang?

Helt nedskrudd så pressa den ikke nakken i det hele tatt og hylsa går tregt i kammeret på min sauer 200 str.

 

Jeg måtte slipe av den nederst for å kunne bruke den.

 

Er det slik at Forster sin hylseholde rer høyere en andre merker ??

Link to comment
Share on other sites

Body Dies are designed to full length resize the case body, bump the shoulder position for proper chambering, but not size the neck at all. They are made without internal parts and are intended for resizing cases which have become increasingly difficult to chamber after repeated firing. After using a body die, the case should be run through the neck die to achieve proper neck tension.

 

Den skal ta skuldra og...

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke et helt uvanlig fenomen at slike problemer kan oppstå nå man blander forskjellige merker med ladeutstyr i kombinasjon med et litt grunt kammer. Redding dia er ment brukt med Redding hylseholder. De passer helt perfekt sammen :wink:

Skal man blande, må man regne med litt custom tilpasninger av og til. Det er ikke verre enn å slipe litt av bunnen på dia. På Co-Ax ville jeg ikke rørt hylseholderen.

Link to comment
Share on other sites

Dette er flaut!

 

I dag så tok jeg frem lommelykta og når jeg presser med dia instillt slik den skal være, OG når jeg bruker hylsefett så ser jeg at etter slipingen så er den faktisk nå flere millimeter fra hylseholderen.

 

Utrolig flaut! Var nok for stressa i går og brukte nok ikke nok fett og lys.

Nå blir hylsen presset, men ikke helt ned til over trykkringen. Ikke bra...

Jeg har bestillt 2 nye dier fra hjemmelading.no så får jeg bare skjerpe meg.

 

Jeg har nok innbillt meg at body dier ikke skulle bruke hylsefett, men der tok jeg feil gitt!

Var nok derfor jeg trodde den bunnet i hylseholderen.

 

Beklager dette alle som har bidrat til å løse mysteriet!

 

Men min nye kombo med Lee Collet først to ganger (snur 180 grader imellom hver), renser hettelomme, justerer lengde og grader i halsmunning, for så å bruke body dien var nok ikke så rask alikevel siden jeg må vaske hylsa etter body pressinga.

 

Men jeg tror nok siden Body pressen pressa såpass mye inn kroppen at jeg nok må bruke den HVER gang i tillegg til Collet Dia.

 

Jeg målte kast utenpå halsen etterpå og det var innenfor 1 tusendel tommer ved rotering. Innvendig har jeg ikke funne ut hvordan jeg kan måle. Men er veldig fornøyd egentlig.

 

Nå bresses hylsa til 95.77mm lengde som måles med Hornady headspace gauge. Og dette blir utrolig presist.

 

Lapua Scenar-L 7.8g kula settes nå nedi ca 6.5mm slik at jeg har en COL på 76.1mm

 

Blir spennende å teste presisjon snart.

 

Men standard mandrell i Collet dia så syns jeg nå faktisk kuleholdet er meget jevnt og bra. Tror ikke mine spesialbestillte mandreller med mindre diametre fra USA trengs egentlig, men jeg får teste å se.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruke den hver gang for å få likt volum i hylsa OG for å unngå at hylsa går tregt ved ladegrep.

Jeg bruker jo Lee Collet dien og den rører jo som kjent bare ved halsen og rører ikke skuldra eller kroppen.

 

Poengen med dette er at jeg utnytter Collect dia sin egenskap i å lage rette halser og jevnt kulehold, og så bruke rjeg body diens egenskaper i å ikke røre den halsen som Colleten har fiksa, OG sørger for å korrigere kroppen og nakke slik at det også blir helt likt hver gang. Body dien er nøyaktig innstillt slik at den bare presser nakken tilbake (fra svak treghet ved ladegrep) 0.002 tommer slik at hylsa ikke vil strekke seg unødig. Får da lade MANGE ganger OG hylser som er topp med tanke på jevnhet og rette halser.

 

Så gjenstår det da å skyte å se hvor mye bedre presisjon jeg kan få :)

Link to comment
Share on other sites

FLERE millimeter fra hylseholderen!? Virkelig? Du mener ikke flere tiendels millimeter? Eller tok du grovkutt med vinkelsliper på den dia? :P Uansett, nå har du jo funnet ut av det. Det er ikke flaut, det er læring! Jo mer du feiler, jo mer du lærer. Jeg har også ei avslipt die i skuffen.. :oops: Jeg tenkte ikke tanken på at du hadde droppa smøring. Jeg regna med at dia ikke var skrudd langt nok ned. Hvis den kun skrues ned til hylseholderen og ikke et kvart tørn ekstra, så blir det sannsynligvis glippe mellom hylseholder og die når du presser ei hylse. Selv med god smørning. Rock Chuckeren min svikter såpass at det er godt synlig lysåpning mellom die og hylseholder under pressing. Og den pressa virker solid! Co-ax er kanskje enda mer solid, men den gir seg sikkert litt den også. Det er vel egentlig ikke helt innlysende at det er OK å skru dia ned til det butter og enda litt til. Det er virker på sett og vis feil. Tipper mange lar være av frykt for å ødelegge noe. På seg selv kjenner man andre.. :wink:

 

Hvorvidt du MÅ bruke body-die hver gang må du nesten vurdere ut fra om hylsene kamrer lett nok. Går de i greit med kun halspressing med collet, så er jo det greit nok. Nå har du jo headspace gauge og kan ha full kontroll, og det i seg selv er litt gøy. Det er tilfredsstillende å vite at hylsene passer akkurat. Og blir du kresen og begynner å kjenne etter, så vil du kanskje oppleve at hylsene kamrer litt tyngre med bare halspressing. Så begynner du å bekymre deg for om du sliter unødig på låseklakkene..

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet jeg har veldig mye mer å lære, men det jeg har lært til nå gjør at jeg ikke ser noen som helst fordel med din metode fremfor kalibrering i en korrekt innstilt helkalibreringsdie.

En helkalibreringsdie er brotsjet ut av et stykke, den gir neppe skjeve halser, spesielt hvis ekspanderkula ikke er for stor, den kan gi skjeve støtbunner pga. pressa men jeg tviler på at det er vanlig.

Du får et ekstra moment i ladeprossessen, og du må likevel avfette.

Gløding i hylsehalser er noe som bør prøves.

Ikke ment som kritikk, og jeg er interessert i resultatene du får :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg et nå mest spent på om trådstarter ender opp med bedre samlinger :wink: Ville være kjipt om alt arbeidet er forgjeves. Jeg har ikke helt troen på at det er disse tingene som gir utslag på papiret.

 

Når det gjelder holder og die som ikke passer så har jeg opplevd at Dillon die ikke passer med RCBS holder. (Selv med smurning :wink: ) RCBS holderen var for tykk.

Link to comment
Share on other sites

For å få testa dette skikkelig så burde jeg ha hatt en god kikkert, noe jeg ikke har enda, og noe skytterlaget ikke syns er viktig nok, enda...

 

Men til han som mener helpressedie er like bra.:

Les om Lee Collet og se video på youtube der de sammenligner denne dia med andre dier.

Da ser du hvor mye bedre og rettere halser du får med en slik die.Så er det jo opp til sluttesten om dette gir bedre samlinger.

Jeg tror det viktigste med rette halser (Og da mener jeg INNVENDIG rette halser) er at en får likt kulehold hele tiden.

Så grunnen til at jeg bruker Lee Collet er først og fremst for å få likt kulehold.

 

Og jeg er enig i at gløding er neste som står på menyen. Men her mangler jeg totalt erfaring og en god oppskrift å følge.

Om dere syns hele greia er for omstendelig så er det helt greit. Dere får lade slik dere syns er best. Min oppskrift er ment som et forsøk på å få best mulig samling, ikke for å spare mest mulig tid. Og resultatet er enna ikke kjent...

 

Men har en en helpressedie som GIR like rette halser og jevnt kulehold og ikke presser skuldra for mye tilbake slik at en bare får 4-5 omladninger før en må kaste hylsa, ja da er jeg enig i at min oppskrift kan forenkles.

jeg vet ikke om noen. Om noen vet om en slik die så si ifra her er du snill. Men da bør bevis også følge med.

 

Hvorfor vil jeg presse med body dien hver gang? :

I mitt hode så vil volumforskjeller være en faktor. I mitt kammer så presser body dien sammen en god del selve kroppen og hylsa får mindre volum etter en slik pressing. Jeg tror at om en fyrer av en hylse presset med body dien så vil en del av kraften først måtte utvide dien til den tetter i kammeret. Om en bare bruker lee collet så vil denne utvidingen allerede være gjort 99% og kraften vil virke på kule med det samme. Jeg tror da et med bare LEE så vil en få en raskere oppbygging av skyvekraft mot kula.

Er det noen derute som har erfaring på dette området så mottas tips med takk!

Tar jeg feil så skal jeg med glede bruke body dien sjeldnere, ja jeg kan teste alle hylsene i kammeret etter pressing og bare presse de som går treigt med body dien.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror da et med bare LEE så vil en få en raskere oppbygging av skyvekraft mot kula.

Er det noen derute som har erfaring på dette området så mottas tips med takk!

Jeg har ikke prøvd det som du beskriver, men når jeg helpresser hylser får jeg høyere Vo en når jeg neck sizer.

Det må vel bety at trykket blir høyere når du presser kroppen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Helt rette halser får du først etter å ha frest utvendig hylsehals. Like tykt gods er en forutsetning for at ting skal bli rett :winke1:

Det er lettere å nevne de diene som IKKE herper hylsa som du beskriver, enn de som faktisk gjør det. Du justerer dia di slik at den kun presser slik at hylsa passer i ditt kammer. Klart... Redding og Forster kan hende er de beste? Jeg har ikke prøvd alle diene på markedet, så der er jeg litt usikker. Men på en Sauer får du ikke BR-presisjon uansett hva du gjør. Da må du ett par-tre hakk opp på stigen liksom :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Helt rette halser får du først etter å ha frest utvendig hylsehals. Like tykt gods er en forutsetning for at ting skal bli rett :winke1:

Presisering her: Helt rette INNVENDIGE halser får du med Lee Collet dien, og det er det som er viktig for å få likt kuleslipp.

Utvendig rette halser bryr jeg meg ikke om. Da snakker vi BR nivå og det er som det ble sagt av en annen her i tråden at då må nok saueren byttes ut med et annet våpenoppsett som er ment for BR.

 

Noen tester i dag:

Jeg var på banen i dag og sjekka V0.

Skjøt 5 skudd: MAX 899, MIN 893, SNITT 895 m/s.

En variasjon på 6 m/s vil jeg si er første pekepinn på at noen av teoriene mine kanskje ikke er helt på evveie :)

 

Men presisjon må jeg vente med å teste til jeg har tilgang på en bedre kikkert.

 

Jeg skjøt også 50 skudd på 10 ulike feltfigurer på 300 til 320 meter og hadde berre treff og mange av de var innertreff også, så presisjonen er nok ikke helt på trynet :)

Dette med diopter selvsagt.

Link to comment
Share on other sites

Presisering her: Helt rette INNVENDIGE halser får du med Lee Collet dien, og det er det som er viktig for å få likt kuleslipp.

For å være litt pirkete på det så er ikke det helt sant. For å få likt kuleslipp så må godstykkelse i samtlige halsen være like tykk og materialet må befinne seg i en tilstand med lik arbeidsherding i tillegg til at alt er likt presset :wink: Alt det oppnår du dessverre ikke med Lee collet. Du må nok dreie og gløde i tillegg. Det er bare å krype til korset med en gang siden du er på tur ned den gata :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ha Ha Ha :)

Jeg håper du ikke har rett. Bruker nok tid allerede i laderommet :)

Jeg kommer ihvertfall ikke til å gjøre noe mere før jeg får gjennomført en skikkelig test og det vil ta tid siden jeg mangler en bra nok kikkert til formålet.

 

Noen som har en til låns?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel kanskje dét som forsøkes nevnt her... Du vil få samme resultat med mindre dill og tidsbruk. En annen ting er å starte med den enkle veien og f eks kun helpresse eller neck size. Skyte, for så forandre kun én ting av gangen hvis du ønsker forbedringer. Drar du i vei med to forandringer samtidig, kan resultatet ofte bli 10x værre enn om du forandret kun den ene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo lada "med mindre dill og tidsbruk" i en årrekke nå, og det jeg forsøker her er jo å få til det lille "ekstra".

F.eks fra tidligere 200m samling på 5 skudd til å gå fra 3-4 cm til 1-2cm. Da skal jeg være svært fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Du ber i praksis om god benkerifle presisjon. (OK de kan teoretisk samle vesentlig bedre). Da må du nok finne deg i å bruke alle triksa i boka. Reklame lyver jo aldri, så fortsett med Collett dien, eller/og Body Dien.

 

Men om du skyter 3-4 cm på 200 meter med diopter på STR200 (som for enkelte eks, omtrent er ei benkerifle), kan det vel hende du for lengst er i mål.

Link to comment
Share on other sites

Ta en titt på resultater fra benkskyting på f.eks benchrest.no for å få et litt realistisk syn på hva du kan forvente. Grupper på 1-2 cm @ 200m er ikke for alle! Og spranget fra 2 cm til 1 cm er stort. Antageligvis er det 10 ggr vanskeligere å skyte innenfor 10 mm enn 20 mm. Om ikke 100 gr vanskeligere.. "Alle" rifler går hull i hull, men det er dessverre sjelden disse stiller opp i konkuranse :wink:

Link to comment
Share on other sites

Var å trente feltskyting i dag. Satte opp en C15 figur (15 cm bred + 2 cm siktekant).

Satte denne på 188 meter. Syns selv det var grei skyting, men fikk en "slenger".

Dette er sauer 200 STR med diopter og reim. Ligger utendørs og skyter og skyter 5 skudd på 50 sekunder sånn cirka.

Ammoen er den jeg har jobba med i denne tråden . Hastigheten er målt til 897 m/s (893 til 899 ved måling 5 skudd)

normal_20140403_201458.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...