Jump to content

Vurdering av oppgitte data


Truls

Recommended Posts

Lurer på om noen som er smartere enn meg kan gi meg en vurdering av noen oppgitte data. Det dreier seg om en kikkert med et zoomområde fra 1,5 til 8 gangers forstørrelse. Objektivdiameteren er 42 mm.

 

Synsfelt: 23,9 - 4,6 meter på 100 meters avstand.

Utgangspupill: 12,0 - 5,25 mm

Skumringstall: 5,2 - 18,3

Lystransmisjon: 90 %

 

Er dette bra verdier på et kikkertsikte?

Link to comment
Share on other sites

Er %'en for lystransmisjon per linse eller totalt?

Høres ikke supert ut!

Ta også med teknisk kvalitet som repeterbarhet på justering med i vurderingen din, en kikkert som ikke kommer tilbake til samme treffpunkt etter justering for korte/lange hold kan gi deg grå hår!

Hvilke kikkert er det snakk om, og hva skal du bruke den til?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er Stratos-siktet. Det er ment å være et allroud jaktsikte, ikke for å konkurrere med nattjegerne.

 

Hvordan synes deres synsfeltet er da? På 100 meter gir dette siktet et synsfelt på 23,9 meter, mens det på maks forstørring på 8x er 4,6 meter.

 

90% lystransmisjon er totalt, ja.

Link to comment
Share on other sites

En Zeiss Victory har 40mm okular, mens Stratosen har 43,1mm Så når begge har 90mm øyeavstand, har enten Stratosen en god del dorulleffekt, eller så går ikke reel forstørring helt ned til 1,5x

 

Dette fikk meg til å dobbeltsjekke. Her er min vurdering etter å ha sammenlignet begge siktene i montasjer:

 

Det er ikke mer dassrulleffekt i Scmidt & Bender Stratos 1,5-8x42 enn det er i Zeiss Victory 1,5-6x42, kanskje tvert om. Men på minste forstørring var det forskjeller: Schmidt & Bender virket å gi mer forstørring enn Zeiss.

 

Er ikke det ganske drøyt?

 

Hvordan kan jeg måle om siktet faktisk forstørrer 1,5x?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Bumper denne.

Ja, kan man selv måle faktisk forstørrelsesområde? Ser at dette blir gjort I skikkelige tester av optikk der de har tilgang på måleinstumenter. I tester (som jeg heller vil kalle prøveskytinger) utført I diverse jaktblader sies det ikke noe om siktenes faktiske forstørrelse så jeg mistenker at dette ikke lar seg gjøre på enkelt vis, eller?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...