Jump to content

Regn og dugg på linsa


subbe

Recommended Posts

Ser at det har meldt uante mengder med regn til jaktstart på torsdag.

 

Er det noen der ute som har noen gode kjerringråd på å unngå og få bort dugg fra kikkert(sikte)? Er alle like plaget som meg? Virker som om dugg kommer uansett hvor mye jeg holder linsene borte fra vann, og forblir der.

Link to comment
Share on other sites

Ser at det har meldt uante mengder med regn til jaktstart på torsdag.

 

Er det noen der ute som har noen gode kjerringråd på å unngå og få bort dugg fra kikkert(sikte)? Er alle like plaget som meg? Virker som om dugg kommer uansett hvor mye jeg holder linsene borte fra vann, og forblir der.

 

Bruk åpne sikter! He he....

Link to comment
Share on other sites

Er dugget på innsiden av kikerten, og den kostet ca 1000kr, kast den, er den mer verdiful, service.

Gode linsebeskyttere kan jo ta noe, men har ikke funnet noen som fungerer 100% over noe tid. En slik lukkbar liten plastpose med linsepapir kan være til stor hjelp.

I år har jeg en slik stor paraply til å feste på et tre, men er det sterk vind eller man er ute og går med hund er nok tørt papir best.

For mange årsiden fikk jeg tak i et vidundermiddel mot fuktige linser, til å spraye på, mulig det virket, men linsene ble helt tåkete av middlet, så det var liten hjelp i det.

Link to comment
Share on other sites

Regndråper er mest sjenerende når det kommer på øyesida. I den andre enden, så er det knapt merkbart i min kikkert ihvertfall. Dugg kan du i stor grad forhindre med et middel du får kjøpt hos optiker. Ha i tillegg med papir og/eller microfiber klut. Man bør krisemaksimere sånt, for plutselig står viltet der, og kikkerten er tett. Er dugget derimot på innsida, så kast dritten til hel..te, eller ta service på den hvis den er svindyr. (Men svindyre kikkerter skal jo ifølge folk her inne ikke dugge på innsida osv., så da antar jeg du har en Rema 1000 utgave :P )

 

Sitter du på post, så kan du hjelpe til med å holde hånda di på kikkerten. Varmen fra hånda kan være nok til å holde dugget unna.

 

Lykke til uansett hva du gjør for å løse problemet 8)

Link to comment
Share on other sites

Er dugget derimot på innsida, så kast dritten til hel..te, eller ta service på den hvis den er svindyr. (Men svindyre kikkerter skal jo ifølge folk her inne ikke dugge på innsida osv., så da antar jeg du har en Rema 1000 utgave :P )

 

 

Joda, Zeissen min dugget etter ca 23års bruk. Servicen kostet 200kr i porto og da kom den tilbake med nypussede linser, nye pakninger og gassfylling, ny ring for justering av forstørrelse, ny emballasje og et lite kort med navn på karen som hadde gjort jobben. Regner med at den holder 23år til før neste service.

Anne-Lise hos importøren tilbød lånekikkert mens min var i Tyskeland, noe jeg ikke trengte etter som jeg var ute på jobb.

Med få unntak, som ikke ligger så veldig langt bak Zeiss i pris, tviler jeg på at produsentene av div billigkikkerter engang finnes om 23år:-)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke problem med dugg på innsiden, så det er ikke kvaliteten det står på. Kikkertsiktet er forsåvidt det enkleste å holde duggfritt. Men jaktlaget vårt tilbringer mye tid med å lete opp elg i kikkerten før vi foretar oss noe. Og det er ikke like enkelt å sitte stille i lange perioder mens regnet høljer ned uten at det dugger så mye at kikkerten blir ubrukelig. Etter å ha tørket unna så kommer det like mye fukt etter bare noen sekunder likevel. Frustrerende, men været er det ikke stort å gjøre noe med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...