Jump to content

Presisjon bøylerifle


ostep0p

Recommended Posts

Hei.Vurderer anskaffelse av bøylerifle, og hadde satt pris på om de som har, har hatt bøylerifle / lever action kan dele erfaringene sine når det kommer til presisjon.

Hvordan blir samlingene på 100 / 150m i hovedsaklig i kalibrene 357.mag og 30/30??

 

setter pris på innputt.

Link to comment
Share on other sites

Presisjonen avhenger her som i alt annet av flere faktorer. Valg av siktemidler er nok nummer en. Avtrekket på disse børsene er som regel litt rufsete og :evil: Her er det mye å hente for ørlite egeninnsats.

Generelt så kan man si at man får mer enn god nok presisjon til jakt på normale hold.

150m med en 357 virker på meg noe optimistisk for "jakt",- det spørs naturligvis litt hva man skyter på...

30-30 vil med gode kuler og gode laderutiner i seg selv gi gode egenskaper.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange bøylerifle-eiere, som ikke er helt fornøyd med presisjonen i sin rifle. Og det kan være mange grunner til at samlingene ikke blir så tette som man ønsker. Men de som klarer å finne den riktige ammunisjonstypen, som går godt i akkurat deres rifle, kan få presisjon som dette:

Jeg setter ikke mine forventninger på dette nivået. For da er det fort gjort å aldri bli fornøyd. :wink:
Link to comment
Share on other sites

Har en Marlin 1894 i .44mag, men kan egentlig ikke si så mye om presisjon i rifla, ikke på så lange hold i alle fall.

Har til nå kun skutt med de originale siktene, og de er ALT for grove til å skyte på 100m +, jeg får i alle fall ikke til å skyte skapelig på så langt hold med dem.

(Skyter nesten like godt med .44 revolver på hundremeter'n som med Marlin med originale sikter. :lol: )

 

Har du amisjoner om å skyte bedre enn å-til-nød-klare-storviltprøven så må i alle fall siktene oppgraderes.

Link to comment
Share on other sites

jeg er av de som ikke skyter spesielt godt med vanlige åpensikter på rifle.

 

Men fikk satt på et Skinner jaktdiopter på min Marlin GG i 450, og syns det funker bra. Skjøt noen serier på 6-7 cm på 100 meter på første forsøk - det var iallefall bedre bedre enn jeg hadde forventet. (med litt slappe hjemmeladde patroner med blykuler)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en gang ei Marlin 30AS og med Sierra FP 150gn hjemmelada gikk den 3 skudd på en 50-øring på 100 meter!

I benk selvsagt! Hadde ingen verdens ting å utsette på presisjonen på den rifla. Det var med en 4x32 Bushnell om jeg ikke husker feil.

Litt tungt avtrekk og enormt lang lukketid, men presisjonen i rifla var topp! Nå kan jeg ikke si at alle 30AS'er er slik, men mi var "krute go' "!

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring via en Marlin 1894 i 45-70 er todelt.

Ammunisjon samt avtrekket. Kuletype, vekt og fart må du bruke litt tid på. Lade og prøve, lade og prøve.

Avtrekket på disse riflene er ikke akkurat laget for presisjon, men det kan lett forbedres.

Jeg byttet avtrekkeren med denne:

http://www.midwayusa.com/product/259762 ... uctFinding" target="_blank" target="_blank

så får du et normalt avtrekk, og du kan i tillegg gjøre det selv hvis du har et snev av innsikt. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan blir samlingene på 100 / 150m i hovedsaklig i kalibrene 357.mag og 30/30??

 

Jeg har ikke de store erfaringene med .357 mag i bøylerifle, men jeg begynner å få litt erfaring med kaliberet i boltrifle. Jeg vil tro at forskjellen ikke er nevneverdig, men at du realistisk kan forvente at de beste patronene samler mellom to og tre tommer på 100 meter. .357 mag på 150 meter? Tja...du når frem, men ikke forvent gnistrende gode samlinger. I mitt hode er dette å strekke holdet vel langt med denne patronen, og at man er bedre rustet med et annet kaliber dersom holdene strekker seg mye over hundre meter dersom vi tenker på jaktbruk (på papp kan man selvfølgelig øke distansen til det man måtte ønske).

 

.30-30 WCF er en av mine absolutte favorittpatroner, og den er etter mitt syn perfekt til jakt på mindre matvilt.Jeg har hatt flere rifler i dette kaliberet, men min nåværende -en Marlin 336 XLR somer kappet til 16,5"-får jeg svært hyggelige samlinger både med mantlede kuler og billige blykuler. Til og med de "belagte" kulene fra Berry går forunderlig godt dersom man ikke forsøker å lade dem til for høye hastigheter.

 

Her er min 336 XLR (den rustfrie) sammenlignet med min 1895 GG

 

jpd3ep.jpg

 

Dette er en femskuddssamling skutt med diopter på 100 meter. 170 grs Sierra GK foran N - 130 om jeg ikke husker helt feil.

 

15wxixx.jpg

Link to comment
Share on other sites

Min Marlin 336TS (30-30)samler helt greit på 100m. Har fast 4x kikkert på og skyter best med Federal classic 150gr. og Fusion 170gr.

Ble skutt opp på "Reinsdyr blink" elektronisk skive så det ble ikke målt , men en tett og fin fin samling. Ble skutt sittende.

Min LA liker ikke leverevolution ammo, av en eller annen grunn.. sprer mye mer...:/

Til slutt må du ikke glemme moro-faktoren med en leveraction, med små 30-30 rifler fra f.eks marlin så føles det veldig komfortabelt og er en fryd å skyte med, er du en stor mann kan den sikkert føles litt pinglete, men da har du andre modeller som utfyller.

Moro !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...