Jump to content

Støvler; liste, bileter, og subjektive meiningar om


Papi

Recommended Posts

Eg er aktiv på fleire fora, og på eit anna forum, airsoftguns.info, er det også alltid ein pågåande diskusjon og rådgjeving i forhold til støvler og sko, ikkje berre til asfaltbruk, men også til bruk i skog, mark, fjell og vidder. Her har eg prøvd å samle opp nokon som er nevnt. Om folk har forslag til andre støvlar/sko til skog, mark, fjell og vidde-bruk, kom gjerne med dei, og gjerne nokre få, subjektive ord, om parets eigenskapar. Skal prøve å halde denne løpande oppdatert.

 

___

 

 

Konkrete modellar nevnt så longt:

 

12001_019_Alternate1.jpg

- 5.11: Grei pris, mjuke og behagelige såler, toler ein støyt, er varme, er med glidelås.

 

 

10503578

- Adidas GSG: Dårlige sko vinteren, de blir kalde. Er goretex, har ein tendens til å verte våte. Vår-/sommar-/haust-sko. /// Middels stiv. Veldig små i størrelsen. Helt grei støvel, finnes etter min mening mye som er bedre. Tørker middels fort.

 

 

45e8f4939bc3bd36e4b87ab1e324d227_XL.jpg

- Alfa Bever Pro: Brede såler, gore-tex, og godt fora, gode vinterstøvler, også brukbare sommaren trass at dei kan verte varme. Gode i vått veir og hausten. "...er et helvete å få tørket dem om vinteren når de fyrst har blitt våte(...)".

 

 

jegerstovel.jpg

- Alfa Jegerstøvel: God vinterstøvel. /// Det du burde tenke på er hvordan foten din er. Alfa og Viking f.eks har brede såler. Lowa igjen har smalere såler, og passer dermed ikke like godt på store fotsåler eller platte føtter. Det burde du forhøre deg litt hos forhandler, eller lese deg opp litt om på nett om. Mange tenker at "hey, jeg har hørt at det merket skal være bra, da er det bra til meg også". FEIL.

Når skoen skal brukes til sånt bruk burde sålen passe foten din, hvis ikke kan du fort få problemer

 

 

19f9cefdfb07230a68581d617885a3af_XL.jpg

- Alfa M77: Nokre få produksjonsbatcher med dårleg såle. Skal du ha M77, KJØP ORIGINAL ALFA.

 

 

31721-800.jpg

- Crispi Besseggen: Utruleg komfortable, og stive med god støtte.

 

 

Swat-Pro-htg-Crispi.jpg

- Crispi Swat Evo GTX:

 

 

23104_3.jpg

- Haix Gebirgsjägerstøvler: Gode å gå i, gode å stå i. Avstiver veldig godt, men ikke for mye. De har goretex og sånn, så de er vanntette. Litt små i størrelsen sammenliknet med M77 - selv skulle jeg kanskje hatt en halv størrelse større enn jeg har nå. Gode såler med godt grep på snø og sånn, i motsetning til de vanlige Bundeswehr-støvlene. De er kanskje litt tunge.

 

 

102471_1.jpg

- Lowa Renegade GTX: Gode året rundt.

 

 

elite-force-80-wpi-52514-pair.jpg

- Magnum Elite Force WPI

 

 

spider-8.jpg

- Magnum Spider 8.1

 

 

si_assault_boot.jpg

- Oakley Assault SI:

 

"God vinterstøvel. Avviser snø veldig godt, har godt grep. Myk, men med god støtte. Utrolig behagelige når de er ordentlig gått inn. Holder leeenge med godt vedlikehold - brukte mine daglig på jobb i fire+ år. Tørker sakte."

 

"kan bare anbefale Oakly assualt SI boots, uffattlig bra komfor og de sitter som støpt, etter et spill med de i små vått vær og en total plumping i sump :P men var varm på beina og kjente at de ble litt våte først ( naturlig for jeg var over kanten med vann ) og så tørka de fort inni og alt var kult for resten av spillet ( har også med vilje gått i vanndammer på spill og annet for og se hvor bra de tålte det og er dypt overasket over hvor mye mer behaglig disse er i forhold mine Alfa m77 støvler ) :)"

 

 

128653.jpg

- Salomon Quest 4D: Utrolig god støvel, akkurat passe stiv, kjennes som en joggesko, og støtter godt. Særdeles vannavvisende. Ganske må i størrelsen, kan godt gå opp en størrelse eller to.

Tørker fort.

 

L11960300.jpg

- Salomon XA Pro 3D Mid GTX: De veier litt over 400 gram. Tror jeg har tracka ca. 700 km med mine, de holdt tett den første sesongen, dvs. ca 400 km. Har brukt de mest i høyfjellsterreng med lett sekk, med lettvektsgamasjer så går det helt fint å krysse små bekker og ikke altfor våre myrer. Har også noen turer med tung sekk på fjellvandring i Sverige. Savnet ikke mer støtte, men jeg kombinerte med et par solide lærsko da vi gikk gjennom våtere områder. De funker også fint som joggesko. Er også brukt om vinteren, det går helt fint så lenge man går eller springer. Har gått med de ned mot minus tretti, da ble det småkjølig etter en time :) Hvis man vender seg til å bruke sko uten for mye sidestøtte så blir anklene sterke. Har også brukt et par Asics GTX sko, men de er for lave. Negativt er at de kanskje er litt for lave og at mønsteret i sålen burde ha vært grovere.

 

 

24387-BP0409BOOT_ScarpaKailash_bjk.jpg

- Scarpa Kailash GTX:

 

 

131013f.jpg

- Timberland gore-tex (ymse):

 

 

scarpa1_large.jpg

- Varg Isogaisa:

 

 

Vasque-Wasatch-GTX-Boot--21503P.jpg

- Vasque Wasatch GTX: Behagelige, vanntette, og gjer god støtte.

 

 

25643-b.jpg

- Viking Hunter Pro:

 

"Har de siste 3 sesongene brukt Viking Hunter Pro som vinter og senhøst sko, blir nok mange fler. Er veldig fornøyd, de holder meg varm og er tette. Jeg er nøye med å smørede inn med fett da det trengs, og de holder like godt som da de var nye. Eneste minuset er at de er tunge, men det gjør ikke stort."

 

 

113305-b.jpg

- Viking Tyin GTX:

___

 

Har prøvd å skrive nokre få ord som er nevnt i tråden om dei det vart nevnt noko om, anna enn at dei var gode eller dårlige. Om folk har fleire stikkord å kome med om kvar enkelt sko/støvel, puttar eg desse inn etterkvat som dei kjem.

 

Lagt til:

 

19.03.2014: Salomon XA Pro 3D Mid GTX

20.03.2014: Vasque Wasatch GTX, Viking Hunter Pro

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Liker lette sko, så langt er Salomon XA Pro 3D Mid GTX favoritten. De veier litt over 400 gram. Tror jeg har tracka ca. 700 km med mine, de holdt tett den første sesongen, dvs. ca 400 km. Har brukt de mest i høyfjellsterreng med lett sekk, med lettvektsgamasjer så går det helt fint å krysse små bekker og ikke altfor våre myrer. Har også noen turer med tung sekk på fjellvandring i Sverige. Savnet ikke mer støtte, men jeg kombinerte med et par solide lærsko da vi gikk gjennom våtere områder. De funker også fint som joggesko. Er også brukt om vinteren, det går helt fint så lenge man går eller springer. Har gått med de ned mot minus tretti, da ble det småkjølig etter en time :) Hvis man vender seg til å bruke sko uten for mye sidestøtte så blir anklene sterke. Har også brukt et par Asics GTX sko, men de er for lave. Negativt er at de kanskje er litt for lave og at mønsteret i sålen burde ha vært grovere.

 

L11960300.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har de siste 3 sesongene brukt Viking Hunter Pro som vinter og senhøst sko, blir nok mange fler. Er veldig fornøyd, de holder meg varm og er tette. Jeg er nøye med å smørede inn med fett da det trengs, og de holder like godt som da de var nye. Eneste minuset er at de er tunge, men det gjør ikke stort.

 

 

Vikting Hunter Pro

25643-b.jpg

 

 

Resten av året bruker jeg cripsi besseggen som linket til i første posten her, gode sko/støvler.

Link to comment
Share on other sites

Jakter i veldig ulendt terreng og har "slarkete ankler" så høye sko utgår pga, for dårlig støtte og gamasjer kompanserer lett for korte skaft.

 

Har prøvd mange modeller og har landa på Crispi Besseggen, stødige solide og komfortable!

 

Med bestemors hjemmestrikka og tovede raggsokker, Crispi Besseggen og Norrøna Trollveggen dri³ Long Gaiters er man skodd for alt slags føre! :D

Link to comment
Share on other sites

Crispi Hunter er hittil min beste støvel for jakta og ellers krevende forhold.

 

resampler.aspx?type=big&src=26352N.jpg

 

I tillegg trenger en ett par gummistøvler for myr og fisketur pluss halvhøye fjellstøvler for berg.

Har en ikke dette, så duger hunter også til det bruket..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...