Jump to content

Zeiss Victory HT 3-12x56 på 17hmr rifle ?


Mix

Recommended Posts

Hei,

 

Lurer på å kjøpe meg en Zeiss V HT 3-12x56 for hovedsakelig bruk på CZ 455 17hmr.

Skal monteres med Leupold QRW ringer og picatinny skinne. Må forsvare investeringen og skal bruke

kikkerten også på ei 308W rifle. Er lei billig dårlig optikk.

 

Så er spørsmålet, har noen erfaringer med kikkerten ? Spesiellt på kortere hold 30-100 meter ?

Bør jeg heller gå for 2,5-10x50 ? Er dette et bedre all-round alternativ ?

Link to comment
Share on other sites

På en 17hmr ville jeg heller kjøpt en Zeiss FL 4-16x50 pga at den har parallaksejustering som er veldig nyttig på korte hold. Denne kikkerten har også større justerområde.

 

I tillegg ville jeg brukt Burris Signature ringer med nylonforinger, ala Optilock, som ikke lager merker på kikkertrøret. Jaktdepotet har dem på lager.

Link to comment
Share on other sites

På en 17hmr ville jeg heller kjøpt en Zeiss FL 4-16x50 pga at den har parallaksejustering som er veldig nyttig på korte hold.

Hva avvik snakker man egentlig om på korte avstander uten parallaksejustering ?

Dette er vel først et problem ved bruk av stor forstørrelse ved korte avstander og varierende øye/pupill vinkel mot siktet. Men hva betyr det i praksis ì avvik ?

Link to comment
Share on other sites

Zeiss FL 4-16x50, er en super kikkert . Har røynet min i noen år og kan ikke ønske meg bedre. Dvs en 72x til natta kunne vert greit , men 56x får holde til augene svikte :?

 

Når du skal bruke så mye penger på opptikk, så ligg unna "billig" montasjer som eks Burris :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Kjøp Zeiss med parallaksejustering. Da er alt glassklart i og i fokus fra 35m og utover på 16x forstørrelse. Når kikkertene koster omtrent det samme er det meningsløst å ikke kjøpe den med parallaksejustering til dette formålet.

 

Når du skal bruke så mye penger på opptikk, så ligg unna "billig" montasjer som eks Burris :forvirra:

 

Jeg skulle like å vite hvorfor man trenger annet enn Burris Sig ringer på en 17hmr? 30mm ringene er i stål og har 4 skruer pr ring. I tillegg følger det med ekstra offcenter-foringer slik at man kan lage tilt uten å få spenn i kikkertøret. Foringene hindrer også spenn i kikkertrøret hvis basene ikke er korrekt montert eller montasjehullene i låskassa er skjeve.

 

Sig-rings.jpg

 

Denne gruppa, verdensrekorden på 600yds, er satt med nevnte Burris sig ringer som eliminerer spenn i kikkerten:

 

wagnerrecord02.jpg

 

wagnerrecord04.jpg

 

Equipment: BAT Model B action (RBLP Rt Eject), Brux HV-contour barrel (29″), Jewell trigger, March 10-60x52mm (Tactical knobs, Burris Rings), Shehane ST1000 fiberglass Tracker stock.

 

Jeg tror de ringene holder på en 17hmr..

 

Alternativt kan budsjettet brukes på denne..: (sjekk gruppeskyting fra ca 10min..)

 

Link to comment
Share on other sites

Takker for all info jeg får. Setter pris på det. Dette er jeg ingen spesialist på.

Cluet mitt ved å ville bruke Leupold QRW ringer var å lett kunne ta av/på kikkerten.

Og også flytte den over på en 308W rifle med picatinny skinne.

Svindyr kikkert dette, så vil ha ett bredt bruksområde på den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...