Jump to content

Hvilken type progressiv presse?


500

Recommended Posts

Hei igjen!

 

Skal begynne og lade til praktisk skyting, kaliber 40. Har ladet en del før til 500SW, 300RUM og 30-06 i en enstasjons presse, men må jo nå over på progressiv.

Lurer på om noen kunne gitt meg et tips på først og fremst hvilken type presse jeg bør kjøpe. Har sett litt på Dillon og et par modeller de har, ser fine ut. Det jeg kanskje lurer aller mest på er, HVEM skal jeg kjøpe av? Hvem er rimeligst, hvem gir best service? Forhåpentligvis de to tingene i samme butikken =)

Tenker å fortsette enstasjon på 500 for kosens skyld, men kunne tenke meg og trykke opp en del ammo til RUM'en og 30-06 i den progressive. Lar dette seg gjøre uten noe videre seremoni?! Og kan jeg bruke eksisterende dier i den pressen jeg kjøper?

 

 

Spent på gode svar, på forhånd takk =)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde valgt en XL650 med hylsemater, satt opp for .40 S&W, og beholdt rifle på 1 stasjon da det er noen minutter med jobb å skifte over, samt convsett koster litt, rifle har jo vesentlig færre operasjoner, sammenlignet med pistol. Tar du hakket opp har man 1050 + kulemater, men da koster det "litt" ;)

 

Slik det er i dag kommer nok nordby gunshop billigst ut, men er jo lurt å lage lite excelark og sjekke, husk at mange selger 650en uten hylsemater, noen uten convsett osv, så ofte ikke så lett å sammenligne pris, men tar man f.eks. landrø mot nordby, selger de det som ser likt ut, men hos nordby får du med hylsematern som koster nesten 2000.

 

Velger du 650, trenger du hylsemater, hylsematerhjul, convsett, og evnt diesett om du ikke har det fra før.

 

Om du skal lade mange kalibere koster det overaskende lite å bare kjøpe en ny 650, kontra å kjøpe konverteringssett, verktøyhode, kruttmål osv, forutsetter da at man flytter hylsematern i mellom, ender på en kostnad på ca 3000 mer for å få hel presse, kontra kjøpe ombyggingsdelene løst.

 

Som liten disclaimer har jeg bare prøvd dillon 550, 650, 1050 og lee 1000 av typen flerstasjon, finnes sikkert mange andre fine, (lee var ikke og 550 indexerer ikke automagisk)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dillon har vel 4 aktuelle presser:

 

Square-Deal: Kompakt liten helautomatisk presse for pistolpatroner. Minus er at den krever egne dier, så man blir veldig låst der. 4 stasjoner er heller ikke optimalt.

550: Mangler auto-indeksering, noe jeg finner totalt uforståelig.

650: Skikkelig presse med autoindeksering, 5 dimensjoner og alle muligheter. Dette er etter min mening den mest interessante pressen for de aller fleste.

1050: Ammofabrikk deluxe, tar også nitede hettelommer etc.

 

Minus med Dillon er at å skifte hettestørrelse tar litt tid, mange kjøper derfor to presser. Om Hornady L&L er bedre på dette er den verdt en vurdering, det ser ut til å være en fin presse ut fra det jeg har sett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville valgt en Hornady Lock'n Load (Holstad våpen, grin til deg Kammeret rabatt eller no...) med hylsemater når du skal lade en såpass kort hylse som .40S&W det kan bli en del søl i en 650, som indekseringen på Hornady'n har en bedre løsning på.

 

(Jeg har 2 Dillon 650, og 2 dillon 550 selv - så dette er en anbefaling. subsidiert kan du kjøpe en lock'n load og bytte den i en av mine 650'r :D)

Link to comment
Share on other sites

Fordeler med Hornady AP er:

Hurtigbytte av alle dier og krutmålet.

Hurtig bytte av hette størrelse.

Litt mer knot med endringer i hylsemater, men det går kjapt nok om man har riktig verktøy.

Hylseplate vender i to omganger (Mindre kruttsøl).

 

Men jeg tror Dillon 650 har bedre hylseholder plate system, som gir mer stabilitet og bedre styring av hylsene (så de ikke kanter på vei inn i size dia).

 

AP pressa er litt kilen på justering for å fungere optimalt.

 

Kjøper jeg flere presser blir det nok Dillon 650 eller helst 1050. I tillegg til AP pressa og Lee classic cast enstasjoneren.

Link to comment
Share on other sites

Dillon XL 650

http://www.dillonprecision.com/#/conten ... d/1/XL_650" target="_blank

Husk at hylsemagasin og kulemagasin koster ekstra.

 

Fortrinnsvis pent brukt. Sett gjerne inn en annonse på finn.no

Kanskje er det noen der ute som har arvet og heller kjøper

ammo i butikken og lar pressa gå med en grei rabatt.

 

Hvis det er du som har arvet så kan du jo ta en titt på Nordby sine sider.

Du får regne på det.

Du kan i alle fall kjøpe 1000 nye skudd og ta vare på hylsene til å begynne med.

 

Kanskje noe som er nyttig å ha:

Dillon 650 reservedel sett

http://skytterlinken.mamutweb.com/Shop/ ... 0021800010" target="_blank

 

Hvis du etter en stund finner ut at du har penger til overs så kan du jo fundere på en ekstra presse til rifle-ammo

http://www.titanreloading.com/presses/l ... ad-master-" target="_blank

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...