Jump to content

Kjøpe 5.56 ammo med .223-våpenkort


5.6×15mm

Recommended Posts

Det er selvsagt ikke noe problem. Akkurat som med 7,62x51mm og .308 Winchester.

 

Burde ikke være noe problem å kjøpe 5,56 med et våpenkort til .223

 

Men om du kan/bør skyte den i en .223 er en annen sak, NATO'n har som regel tyngre (og derved lengre) kuler, og du kan få problemer med friflukten.

Og så har en "service rifle" ofte en mye krappere riflestigning(1:7 - 1:9), som gjør at den kan stabilisere de tyngre kulene.

 

Min CZ kamrer lett 5,56 (med grei friflukt), men riflestigningen er ikke krapp nok til å stabilisere dem skikkelig.

Rifla mi har standard .223-riflestigning (1:12), det stabiliserer ikke standard NATO-kuler som er rundt 63gr.

Jeg vil med andre ord få rimelig elendig presisjon...

Link to comment
Share on other sites

Mini 14 target rifle med tungt løp tar kun .223, og de andre modellene både .223 og 5.56 Nato. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor Interarms skriver at man må søke mini i bare 5.56? Hva skjer hvis man kammrer mini target med nato? Jeg har en boltrifle der det står 7.62 Nato på løpet, på kortet står det .308win. Har ikke testa børsa enda med .308, så jeg vet ikke hva jeg har i vente.

Link to comment
Share on other sites

Så jeg skjønner ikke helt hvorfor Interarms skriver at man må søke mini i bare 5.56?
Sikre seg mot påpakning fra (kunnskapsløse) våpenkontor, tipper jeg.

 

Hva skjer hvis man kammrer mini target med nato?
Det er ikke bare rebranding av samme patron. Forskjellene er tilstrekkelig til at det kan være farlig, men det er flere uheldige omstendigheter som skal inntreffe samtidig. Verdt å lese f. eks. dette.
Link to comment
Share on other sites

Det er en 2013 Ranch rifle kjøpt av Interarms nå i januar. Står 5.6 Nato på våpenet, 223 i våpenkortet.

 

Har forøvring ingen konkrete planer om å kjøpe 5.56 Nato, det var bare et spørsmål som dukket opp i hodet mitt mtp at det i utgangspunktet er to ikke helt 100% like ammonisjonstyper. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...