Jump to content

Salongrifle - Valgets kvaler


Tikka-Sporter

Recommended Posts

Nok engang klarer jeg ikke bestemme meg for hvilken salong jeg skal kjøpe. Gi meg gjerne pros and cons på følgende alternativer:

 

1. CZ452 Varmint m Atec CMM 22lr demper: ca 5.300,-

 

2. CZ452 Varmint Heldempet fra alms: ca 6.900,-

 

3. Savage Mark II BV m Atec CMM 22lr demper: ca 4.700,-

 

 

 

Riflen skal brukes til 99% jaktfelttrening og generell skytetrening, 1% jakt. Vil gjerne ha litt vekt i riflen dermed kraftig pipe.

 

Faktorer som vil være avgjørende:

 

1. presisjon

2. avtrekk

3. balanse

4. evt mateproblemer

5. tilgang på deler (bedre avtrekk mm)

 

Hvilken rifle burde jeg da velge????? Og finnes det andre geniale alternativer i prisklassen jeg ikke har tenkt på??

 

Tenker mest i retning av CZ personlig, men er veldig i tvil om jeg går for heldempet eller ikke?? Alm sa de kunne beholde mer av orginalløpet enn vanligvis dersom jeg ville ha litt vekt i børsa, er som sagt ikke ute etter noen letttvekter. MEN, er heldempet verdt prisforskjellen?? Har selv prøvd ei TOZ m atec 22lr CMM demper, og den dempet bra!

 

Noen som har de ulike modellene og kan komme med tips og råd?

Link to comment
Share on other sites

[quoteFaktorer som vil være avgjørende:

 

1. presisjon

2. avtrekk

3. balanse

4. evt mateproblemer

5. tilgang på deler (bedre avtrekk mm)

 

Hei. har selv en 452 varmint.Her er mine erfaringer:

 

1. meget god med de fleste ammotyper

2.dette kunne vært bedre men helt klart brukbart

3.meget god

4.aldri hatt mateproblemer

5.meget god

Link to comment
Share on other sites

Ser ut for at det blir en CZ452 varmint, m Atec CMM6 demper og Falcon Menace 4.5-18x56 på meg :D:D:D

 

Kjøper den av en kar her på forumet.

 

Ifølge selger er ikke avtrekk justert, vurderer derfor å kjøpe ett triggerkit fra Eric brooks, HATER dårlige avtrekk. Er litt forvent med godt M595 avtrekk på Tikkaen og Shilen på min remington.....

 

Ser flere her på forumet har byttet fjær mm på sin 452, er disse delene dere har byttet noe tilsvarende disse??:

 

SpringKit-Thumb.JPG

 

CZ452TriggerTubeInserted.jpg

 

CZ452TriggerTubeInstalled.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Skall du ha litt vekt i løpet så må du ikke heldempe den varminten , da løpet dreies ned og kortes inn så er det ikke nok vekt i demperen til og erstatte det som dreies vekk .

 

Nårdet er sagt så har jeg akkurat denne og er strålende fornøyd løste vektproblemet med en tofot på børsa så ble alt meget bedre :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en heldempet 452 (men ikke varmintløp) fra Alms, og bruksområdet mitt er sånn ca det samme som ditt...dvs i mitt tilfelle 95% trenigsskyting og 5% jakt.

 

Kortversjon: Jeg er kjempefornøyd, tror ikke jeg noen gang kommer til å skaffe noen annen .22lr. Den går godt med det meste av ammo, eneste som har skurret litt var da jeg prøvde en eske Maxac av noe slag. Da jeg kjøpte min ba jeg Alms gå over avtrekket. Jeg aner ikke hva de gjorde, tror de bare justerte og eventuelt polerte. Resultatet er så bra at jeg ikke har vurdert å gjøre noe mer med det.

 

Sikringen derimot, var treg og "hard". Den er vel fortsatt litt hard, men har gått seg til etter en del tørr-"klikking". Er egentlig ikke noe problem.

 

Men - den nye modellen - 453 - er ikke den med et nykonstruert avtrekk? Dvs et avtrekk som går for å være "bedre" og dessuten har snellert? (Mulig jeg tuller det til nå, men tror faktisk ikke det).

 

Hadde jeg valgt heldemper enda en gang? Vanskelig å si. Tror det er smak og behag. Jeg liker den hendige rifla mi veldig godt! Men jeg ser poenget, varmintløp og heldemper... Kanskje korte varmintløpet bittelitt og sette på en vanlig demper (A-Tec'en) hadde vært bedre om du ønsker å beholde tyngden i løpet, men likevel en hendig rifle?

Link to comment
Share on other sites

Ooole skreiv :

Men - den nye modellen - 453 - er ikke den med et nykonstruert avtrekk? Dvs et avtrekk som går for å være "bedre" og dessuten har snellert? (Mulig jeg tuller det til nå, men tror faktisk ikke det).

 

Stemmer at 453`en har et bedre avtrekk. Det kan vel muligens ligne litt på snellert avtrekk, det heiter set-avtrekk ( set-trigger) Det fungere slik eg har forstått det, ved at du presser avtrekkeren fremover, når du skal aktivere set-avtrekkek. Du vil då få et reint trykkpunkts avtrekk med liten dravekt. Fekk desverre ikkje tak i 453`en i fjor, så det blei ein 452 på meg. Men etter ombygginga av det avtrekket på, så er eg alikevel kjempefornøyd med den. Absolutt ei kjempebra rifle. :)

Link to comment
Share on other sites

Avtrekk på cz 452 kan være fra frykteligt dårlig til ganske godt rett ut av eska.

 

Ett hvilket som helst standard 452 avtrekk kan gjøres ganske godt av en børsemaker som vet hva han gjør og bryr seg litt.

I tillegg kan man ved å forlenge og tilpasse avtrekkerfjærguiden, få ett meget kort til ikke ekisterende etteravtrekk (man må dog justere litt på noen vinkler/avstander ellers i avtrekket for å få løst ut sluttstykket som vanligt, dette gjøres ved å legge på noen dråper superlim med fyllmasse).

 

Treg sikkring bunner i ikke optimal tilpassning av selve sikringsfløyen mot sluttstykket, mye som kan gjøres med fil og dremmel (les som i lett å gjøre litt for mye :oops: , men det fikses i såfall fort med en liten klatt sves på sikringsfløyen og så starte på nytt :wink: ).

 

Som alltid med avtrekk og sikkring, skjønn hva som vil skje før en gjør noe. Eller la noen som skjønner seg på det gjøre det.

 

Jeg bruker konsekvent orginal fjørene på alle 3 cz452 avtrekkene jeg har fått tunet, justert helt ned så ligger disse avtrekkene på 750g til 850g avtrekksvekt. Merk at disse kan justeres til mye større tyngde, og er alle bump sikkre avtrekk.

 

Der er justerbar sear å få kjøpt fra jeg tror to produsenter, samt Timney avtrekken som de nå vel har fått til i 22lr også.

 

Ellers så finnes det nå høykvalitets fjærer til tennstemplet å få kjøpe i statene (skal ha selv + skruene deres).

 

Cz452 varmint er etter mitt syn en velbalansert og god rifle, men jeg stiller spørsmål ved å sette på en tung kikkert på toppen som ødelegger balansen i rifla.

Link to comment
Share on other sites

Cz452 varmint er etter mitt syn en velbalansert og god rifle, men jeg stiller spørsmål ved å sette på en tung kikkert på toppen som ødelegger balansen i rifla.

 

Enig. Min 452 er American-varianten med rett stokk. Det er en stokk jeg liker godt og anbefaler, men børsa som helhet er liksom så nett og liten (nb, ikke i betydningen miniatyraktig! :) ) at jeg tror man kan få litt rare utslag hvis man setter på en veldig tung kikkert, eller setter på en demper på en fullangt varmint-løp. Da kan man fort få en rifle som kanskje er like tung som den "vanlige" grovkalibrede rifla man ønsker å bruke .22-en til trening for, men som har helt annen balanse enn denne.

 

Edit, glemte: Jeg har satt på en slik slip on kolbekappe på min. Og nei, det er ikke for rekylen sin del :D , men for å få kolben litt lenger, og bedre tilpasset armlengden min. Det fungerer veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg både American modellen og Varmint modellen i skapet, og det var nok spesielt American modellen jeg tenkte på. Da den med sin lavere vekt raskere får ødelagt balansen (faktisk så anbefaler jeg lette kikkerter til American modellen nettopp på grunn av dette, jeg har en Tasco 6-24x40 AO på min American, og den skal bort derifra).

Varmint modellen har mere tyngde, ikke minst litt lavere i stokken, noe som gjør den litt mer tolerant for mer tyngde i toppen.

Varminten har en Busnell 3200 Elite med 10x40 mildot på, og hadde jeg hatt ett tilsvarende sikte/vekt med 4.5-12x40 og SF. Hadde dette garantert ha havnet på American rifla.

 

Som jaktvåpen synes jeg balansen er viktigt, for banebruk får smaken rå. Men det er bedre å stå med noe som "ligger" rett i armene.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kjøpte den siste 453 american varmint rifla som var igjen i landet,ifjor.avtrekket er fullt justerbart,med fortrykk avtrekksvekt og etterslep.

Stilte det selv uten problemer,det ble strøkent! Fullstendig rent,som å brekke en glass stav.stilte det temmelig lett men enda sikkert.Det ble så bra att jeg ikke har trengt og bruke snellertfunksjonen,da denne faktisk er dårligere.Er ellers kjempefornøyd med rifla :D .Presisjonen er i toppklasse med det meste,men selfølgelig best med de roligere typene.(type subsonic og dess like) Skyter veldig jevnt i høyde med forskjellige patrontyper pga det korte;tykke og stive løpet.balansen er veldig god,bedre enn den gamle standard 452 med langt løp.Stokken har også håndutfylling,bekvemt! kommer alldri til å kvitte meg med,den.Rifle for livet :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...