Jump to content

Anbefaling ny lett riffle i 6.5X55


tikkat3sv

Recommended Posts

Hei

Nå driver og ser etter mitt neste prosjekt.

Etter å ha dresset på en tikka t3 supervarmin i noen år syns jeg den er for tung når jeg går med hund, og når en må være rask på rådyrjakt om vinteren. Den er i tilleg i .308 som jeg personlig syns er mer en nokk på rådyr.

Derfor skal jeg nå gå til innkjøp av en ny riffle i et kaliber jeg har ønsket meg lenge, nemmelig 6.5.

Den må være lett og kort og ikke koste skjorta, for dette skal bli en "bruks" rifle som mest sannsylig ikke varer i 30 år :D Jeg spekulerte på en Howa 1500, men den ser ikke ut til å leveres i 6.5.

 

Her på forumet er det sikkert mange som har tips til hva jeg bør velge så nå er det bare å komme med forslag.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Den er i tilleg i .308 som jeg personlig syns er mer en nokk på rådyr.

Derfor skal jeg nå gå til innkjøp av en ny riffle i et kaliber jeg har ønsket meg lenge, nemmelig 6.5.

 

Nå kan vel en .308 bruke kort låskasse mens en 6,5 helst må ha en lang så om du ønsker noe smekkert er det nok bedre å satse på en enda mindre hylse.

Hva med en .223 Rem? De kan du iallefall få rimelig smekre og ikke minst lette.

Link to comment
Share on other sites

Her får man hjelp som vanlig :D

Jeg har tenkt på tikka lite, men siden jeg har en tikka og har kun hatt finsk dvs tikka og valmet i våpenparken så har jeg lyst til å prøve et nytt merke.

Du kan jo sjekke browning a-bolt, bra våpen for penga, de har en veldig snedig magasinløsning,

Har hatt lyst på ei sjøl, men nå skal det fram ei det kan byttes løp i...(blaser)

Fraråder å kjøpe t3, resirkulert plast fra italia! har ei sjøl, og den skal vekk.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg en av de tullingene som ikke svarer på spørsmålet :roll: (og vil sikkert få kjeft for det), men jeg skjønner ikke helt hvorfor du velger 6,5 og ikke 308. Det er ikke spesielt stor forskjell på kalibret, men utvalget av rifler er mye større i 308. Dessuten blir alt så mye enklere med innskyting og ammunisjon med flere rifler i samme kaliber.

 

Jeg ville også ha ei lett rifle til smygjakt og drivjakt med hund. Fra før av hadde jeg en Sako 75 Hunter i 308win. Denne bruker jeg nå til bøjakt/posteringsjakt. Valget stod mellom Kimber Montana M84 og Sako 85 SS. Valget falt på en ny Sako, da leveringstiden den gangen på Kimber var for lang. Så nå har jeg 2 rifler i 308 og bruker samme ammunisjon til begge våpnene. Enkelt og greit.

 

Jeg ville nok tenkt meg nøye om før jeg hadde gått for 6,5. Men nå er det selvfølgelig ditt valg, men er redd du kan angre deg i ettertid. I hvert fall er ikke utvalget av rifler like godt som for f.eks i 308. Og hvis du nå skal ombestemme deg, ville jeg tatt en titt på Kimber hadde jeg hvert deg. Jaktdepotet har denne til 11500 kr, så det er ikke av de billigste børsene.

Link to comment
Share on other sites

Hehe.... Det var en god anbefaling "rak"

Jeg har også tenkt det samme ang 308 kontra 6.5. Utvalget er større og mulighetene mange.

Problemet er at jeg har skudd mye med 6.5 både på jakt og bane tidligere og det er et kalieber jeg trives utrolig godt med. Ikke spør meg hvorfor... det bare er sånn.

Skal jeg velge noe annet kaliber må det bli 223, men da mister jeg muligheten til å bruke den på elgjakta noe jeg ikke vil ønsker. Er det noe kaliber mellom 6.5 og .308 som er å anbefale da? Jeg lader selv, så om ammo koster litt gjør det egentlig ingenting.

Link to comment
Share on other sites

Av kalibre mellom 6,5 og .308, er det vel stort sett to som utmerker seg. Det er .270win, og diverse varianter av 7mm. Spesielt i 7 mm er det en del å velge i . F. eks 7mm rem mag, 7x61 sharpe&hart, .284 win, 7mm rem mag og 7x64 Brenneke for å nevne noen. Enkelte av patronkontruksjonene gir et begrenset utvalg av våpen, men det er et bra kuleutvalg. Spesielt 7mm.

Link to comment
Share on other sites

Det går jo an å slå 6,5X55 og .308 win sammen til en 260 rem, evt gå litt opp i kuledim til en 7mm-08, men med mindre det er veldig viktig for deg med en kort låskasse, ser jeg ingen god grunn til å velge en annen enn en av de to førstnevnte... Når du først har funnet deg en rifle du vil ha, finnes det i haugevis med komponenter å få tak i til begge disse to kalibrene. Du vil også alltid finne ferdigammo til de to hvis det trengs i et knipetak.. :wink: Jeg har også to Tikka T3 SV, en i .223 rem og den andre i gode gamle 6,5X55, og er blitt utrolig glad i det kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Takker igjenn for serriøse svar.

Nå begynner vi å snakke her.... fikk pluselig lyst på en 260win eller .270 rem mag.

Hvordan er rekyl i disske kalibrene vs 6,5 og .308.

Det er foresten god å høre at det finnes flere som liker 6.5 kalibret her. Ser ut som den generelle meningen er negativ ang det kalibret.

Link to comment
Share on other sites

Jakt og Friluft har solgt et parti til 7990.-

Vet ikke om de har den prisen nå.

Kan trygt anbefale 260, står ikke tilbake for6,5*55 opp til 140 grs kuler

 

Okei, så de på jakdepotet tror jeg det var til litt under 12000.

Den frister litt, den er lett og har fått mye gode kritikker ser jeg.

Er det noen soma har en slik som kan komme med noen erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...