Jump to content

16 mm pipe vs 19 mm pipe


jogu

Recommended Posts

Jeg har en 60 cm lang 19 mm tykk pipe på min Sauer 202 Jaktmatch i 300 winmag. Jeg vurderer å skaffe meg en pipe i 16 mm med samme lengde til bruk på reinsjakt etc.

Jeg tenker å bruke samme lyddemper på begge løpene.

Blir det treffpunktforandring med to piper med ulik tykkelse, hvor mye og vil det bli mye større på lengre hold? Hvis det blir treffpunktforandring kunne jeg jo like gjerne kjøpe en kortere pipe med 16 mm.

Link to comment
Share on other sites

Sannsynligvis blir det treffpunktforandring. Rett og slett fordi det tynnere løpet vil bli mer påvirket av tyngden til demperen. Pluss at svingningene i ett tynnere løp også vil påvirkes forskjellig.

 

Men det er jo enkelt å skyte inn hvert enkelt løp, notere antall klikk høyde/side i forskjell. Siden er det jo bare å skifte løp, og bekrefte dette over tid til man er trygg på treffpunktforandringer.

 

Using tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Treffpunktendring innen visse marginer må du regne uansett om du har to piper av samme tykkelse og lengde. Små variasjoner ved innspenning, i kaliber og dermed trykk, i retthet ( få piper er 100 % rette - og det finnes piper som har relativt stor krok, det har jeg erfart etter å ha sett gjennom temmelig mange de siste år ). Ved montering av lyddemper vil også toleransegrensene kunne gi utslag på treffpunkt.

Jeg mener at Douglas i sin tid opererte med to priser på sine piper - de dyreste var de som ikke var rettet, altså med mulig krok innom toleransen. For de ble ansett som mest "daue".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...