Jump to content

Trøbbel med gamle hylser i nytt løp.


korporal

Recommended Posts

Har en sako A2 som har fått nytt løp(.308). Hylsene som er skutt i det gamle løpet ble FL seized med Forester FL die, deretter trimmet til riktig lengde.

Problemet er at hylsa fortsatt ikke vil inn i kammeret.

 

Mulig det finnes dier som tar mere en FL dier. Men dette har jeg aldri behøvd å bruke. Jeg har samlet engangskutte rem. hylser på skytterbanen å FL seizet de å skutt de uten problemer.

Dette har jeg gjort med 4-5 forskjellige våpen. Inkludert det gamle løpet som satt i Sakoen.

Har noen her vært borti det samme?

 

 

Det dukker stadig opp nye ting :shock: det er vel det som gjør det artig.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også opplevd dette i 300wm. Jeg bestilte vel og merke det nye løpet kamret med match-brotsj, som vil si at det er i nedre grense av toleranseområdet for hvor romt kammeret er.

Jeg målte utvidelse på magnumbeltet på de gamle hylsene mine, og den lar seg ikke presse tilbake med en FL-die.

Det er jo ikke et problem du har i .308w. Så lenge du får kamret fabrikkammo, så skal det ikke være noe i veien sånn sett. Den ammoen er somregel av slik størrelse at den skal passe i "alle" kammer.

 

Mitt tips; Nytt løp, Ny messing. Da er det enklest å holde rede på hvor mange runder hylsene har gått, og hvor mange skudd løpet har gått. Det er også alltid stas at når løpet er nytt, så er iallefall messingen også like ny og fresh.

Link to comment
Share on other sites

Hadde lignende problem med 6,5x55 da jeg kjøpte ny Sauer 202 for et par år siden.

Børsis dreide av dien (Lee) litt så den ble kortere, som hjalp.

Men så ble den dien ødelagt av ulike årsaker :roll:

 

Kjøpte RCBS die, og med den passer hylsene uten å modde dien.

Litt trangt, men akkurat så det går...

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt samme problemstillingen med både rcbs, forster og lee dier når den gamle pipa var ganske "romslig i kammeret" og den nye var "betydelig tightere i kammeret".

 

Det er skrevet om det samme her:

 

http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=22&t=16181&p=182999&hilit=dreie#p182999

 

og her:

 

http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=60142&p=654498&hilit=dreie#p654498

Link to comment
Share on other sites

Trond Alvestad leverer igjen. Ei rcbs small base die på rekordtid :D

 

Jeg monterte dia som bruksanvisningen beskrev. Nytt problem følger (det sa bruksanvisningen ikke noe om).

 

Dia ble skrudd ned til hylseholderen i høyeste posisjon. Hylsa passet som Hans i Grete :P

Hylsa passet som om Grete var godt brukt, fant vi ut på skytterbanen i dag. :?

 

Jeg tror skulderene har blitt satt for langt tilbake. Etter avfyring stakk tennhettene ca. 0,35mm ut av hylsebunnen. Mener å huske at det er enten lavt trykk eller for stor headspace som fører til utstikkende tennhette. Lavt trykk var det ikke.

 

Det punkterte også en tennhette men det tror jeg ikke har noe med dette å gjøre. Har opplevd det en gang før med Winchester hetter.

 

Hva tror dere?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...