Jump to content

Weatherby Mark V Accumark .308, Noen erfaringer/tips??


Gudde

Recommended Posts

Har akkurat "klart å bli lurt" av en selger i butikken til å kjøpe en Weatherby Mark V , 308.. Dog jeg var ikke veldig vanskelig å lure.. Sammenlignet den med en Tikka T3, og syntes den va mye mer tight i sluttstykkeføringen, samt stokken va bedre, fint avtrekk mm.. Er det noen som har noen erfaringer med denne rifla, gode el dårlige?? ( Selv om det kanskje for min del er litt seint for de dårlige erfaringene :shock: )

Link to comment
Share on other sites

Huffda, ikke mange som har kjennskap til denne rifla, og det kan jo være litt skremmende... Første turen på banen ble i alle fall en hyggelig opplevelse, fikk skutt inn løpet etter div pussestyr, og fikk greie samlinger på 100m. Var veldig isete på banen så 2-foten skled litt etter hvert skudd og det gav nok innvirkning på samlingene.. I tillegg er børsa mye lettere enn den børsa jeg er vant til, så dette pluss isete underlag håper jeg er skylden for en ikke helt perfekt samling.. Satse på dette blir bedre allerede neste tur på banen når jeg nå er litt mer obs på feilkildene.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ikke hørt noen rykter om at weatherby har begynt å produsere riflene sine i Tyrkia. pa 08 og sa 08 blir produsert i tyrka, billig haglene deres. Men sist jeg titta på riflene så sto det made in japan på vanguarden og made in usa på mark v...

 

The printz: Hva er galt med din vanguard?

Link to comment
Share on other sites

Skal først si at rifla skyter veldig godt, flat bane, ingen endring av treffpunkt mellom fmj og blyspiss, heller ikke mellom med/uten lyddemper, men den er ikke spesielt behagelig å skyte med og har også begynt å ruste på både løp og sluttstykke, selv om våpenet pusses og oljes hvergang den har vært ute av skapet.

Link to comment
Share on other sites

Har fått høre at Weatherby har blitt "outsourca" til Tyrkia og at dette har hemmet kvaliteten, noe med valg av stål og treverk. Noen som har hørt det samme eventuelt noe annet?

 

Uhh... Alle MK V er produsert i USA. Står sågar med fet trykk på låskassen.

Tyrkia? Snøft!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Åkei.. Takker for tips/ råd/erfaringer.. Mitt inntrykk til nå er fortsatt veldig bra.. Ser den er "litt sær" med tanke på ammunisjon,, den likte ikke den gamle "natoen" noe særlig.. Presisjonen var grei men fikk ikke bolten tilbake og hylsa ut etter skudd, så da satt vi der.. Torde ikke dra for hardt med en splitter ny rifle, så etter et par runder med solvent løsna hylsa, så det gjør vi ikke igjen.. Derimot Norma jaktmatch samt Lapua likte den godt..

 

Er blitt litt bortskjemt med en annen tung rigg som ligger veldig godt på tofoten under skudda, så da ble det litt uvant med en lett rifle som lar skytteren håndtere all rekyl.. Merket derfor at børsa stiller litt krav til skytteren, og hvis jeg glemmer meg litt bort og lar skudda gå som tidligere gir det utslkag fremme på skiva.. Men når man konse blir det bra samlinger..

 

Takk igjen for erfaringer..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har også ei weatherby Mark V, i magnum(375 H&H) jeg da. 9 klakker og litt lenger låskasse og bolt enn standard kaliber. Sterk og robust rifle, med tett og glatt boltgang, som stortsett leverer kulene i 10'ern. Mi er laget i Japan, og de fleste Mark V framtidig 80 tall og frem til idag, er vel laget i Japan. Før det var den laget i USA, og de aller første på Sauer i Tyskland. Mi og kan få litt brune utslett i bruk over tid i vått vær, men en klut med litt olje på, så er det borte, og våpenet like blank igjen. Jeg mener det er bra og sterk stål når den er sånn. Jeg er ihverfall godt fornøye med mi Mark V, og kunne godt ha hatt ei til i anna kaliber om sjangsen byr seg.

Link to comment
Share on other sites

Ble en Mark V Accumark i .308. Foreløpig veldig fornøyd. Er litt hektisk om dagen så har ikke fått skutt så mye som æ hadde håpet, men nå er det lysere tider og da bli det mer pang pang.. Skal bruke den på elgjakt så håper ikke at regn blir et stort problem.. Løpet er jo i stainless med utfresninger(fluting) i sort utførelse.. ( Har prøvd å laste opp bilder, men min begrensning på data blir gjeldende...)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat kjøpt meg en Mark V Ultra Lightweight, og jeg er veldig fornøyd! Må bli klent med hvilen ammo som fungerer best, for det var stor forskjell på de to jeg har prøvd til nå ift treffpunkt på skiva. (men nå er jeg veldig uerfaren med ammo, og husker ikke helt kulevekt etc, som jeg antar har stor innvirkning her...)

Link to comment
Share on other sites

Yess yess, opplevde det samme at ammoèn hadde litt innvirkning på treffene framme, samt den fikk innvirkning på sluttstykkegangen bak.. Den gamle natoèn ville den ikke ha, da låste sluttstykket seg bak og jeg fikk ikke ut sluttstykket, først etter div runder m pussestang og solvent løsnet den.. ( Erfarne skyttere jeg har snakket med sier at dette ikke er uvanlig med nye våpen som ikke er skutt noe med, og at dette problemet vil løse seg etter noen hundre skudd, får håpe det da jeg har "litt" nato liggende..)

 

Var derimot ikke enkelt å få tak i en picatinny-skinne som passer denne børsa.. Her hjemme virket det umulig, men etter div. runder på amerikanske sider ser det omsider ut til at det løser seg med skinne på meg, dog jeg ikke har fått noe i posten ennå...( time will show..)..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...