Jump to content

Jaktrapport Chinese Water Deer and Muntjac


STUBBERUD

Recommended Posts

Reisens varighet: 16.02 - 19.02

Jakt land: England

Arter nedlagt: CWD og Muntjac

Revir: Beckerings Park & Woburn Estate

Outfitter: Wings Hunting & Shooting

Guide: Alex Hinkins

 

"Fanten" og jeg tok noen dager i England i begynnelsen av uka for å kikke etter CWD og Muntjac.

 

Beckering Park har en tett bestand av CWD. Det er ca 400. dyr på det 1800 hektar store estate. Bra jakt, og resultatet blei 4 fine bukker.

 

r8f9dd.png

 

mjxoo0.png

 

rsraty.jpg

 

2ldvv2q.png

 

På Woburn blei det Muntjac jakt, og også her med godt resultat. 3 bukker blei felt.

 

2n69nxg.jpg

 

ighqnn.jpg

 

2lt3gn9.png

 

ruclkn.jpg

 

Karakter: Fremragende.

Lokal outfitter: Fremragende.

Jaktareal: Fremragende.

Forpleining: God

Materiel, biler etc: Fremragende

Generelle bemerkninger: Høy bestand av CWD, bra med muntjac. Ikke regn med medalje muntjac på første turen.

 

Turen kan varmt anbefales.

 

DS:

 

Her er en link om CWD jakta på Becerings Park for de som vil lese mere om CWD jakt. Fra shooting gazette http://www.shootinggazette.co.uk/shootf ... shire.html" target="_blank

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Ser supert ut ! Gratulerer med bra resultat !

Det der har stått på ønskelista mi lenge. Rart det der, de knøttesmå minirådyra, det er ikke alltid de største og fæleste bukkene som må til for ei spennende jakt.

Det var bra resultat, har hørt at jakta er vanskelig nok, selv om det er bra med vilt.

 

Våpen og kaliber ????

Brukes jakttårn, eller jakter dere fritt i terrenget ?

Link to comment
Share on other sites

Hei Mikko,

 

Kan absolutt anbefales. Facinerende dyr!

 

Muntjac:

 

Vi beveget oss rundt i terrenget i et rolig tempo. Muntjac'en likte seg i den tette underskogen. Dyra er små og vanskelig og se så de fleste så oss før vi så dem og forsvant med halen opp og høy bjeffing. Men med en så tett stamme som det var, fikk vi sjansen vår til slutt.

 

Her må en benytte de sjansene en får, så forholdsvis langt mellom hver skute medalje bukk. Gamekeepern som var med meg på muntjac jakta, hadde jakta/ guidet muntjac i 17 år, og kunne fortelle at jeg var grise heldig. Min muntjac var inne på hans topp 5 som gamekeeper.

 

CWD:

 

Mye det samme, men disse var mere ute på de åpne feltene. Særlig hunn dyra som ikke var skyt bare, viste seg mye. Her blei det mye gåing og speiding etter det riktige dyret. Forsto det sånn at alle hunndyr var freda på Beckerings Park. ( Eller om noen blei tatt ut av gamekeeperene.) Du får korrigere meg om jeg tar feil Fanten.

 

Cull bukker var det 50% på. ( Utvalgte små bukker, og gamle bukker med slite/ brukne tenner) Begge mine hadde brukne tenner, den ene ikke brukne nok til at den var en cull bukk. Fantens CWDer var begge store gull bukker med perfekte tannsett. Denne ene blei endog omtalt som en platinum bukk!! )

 

Her bør en få en sjanse på en medaljebukk i løpet av en dags jakt, hvis vær og forhold er bra. ( Beckerings park er CWD'ens vugge, og har i dag Englands tetteste bestand av CWD. De er seg ansvaret med å bevare arten veldig bevist. 250 dyr blir tatt ut i år, og da er det 250, ikke 249 eller 251.

 

Nils-Ole

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vi har nok samme oppfatning, både når det jeg gjelder jakta og forvaltningen.

 

Når det gjelder våpen/kaliber...

England er, i motsetning til Skottland, veldig rigide når det gjelder midlertidig innførsel av våpen. Vi valgte derfor å låne våpen der nede. Under CWD-jakta brukte jeg en Sako 85 ss i 22-250 med en Swaro 3-12. På Muntjac brukte jeg en Sako 75 ss i .243 (husker ikke om det var Zeiss eller S&B...).

Siden min egen favoritt-rifle er en Sako 75 ss, var det nesten som å jakte med eget våpen for min del. Men en ting jeg har bitt meg merke i... Briter ser for meg ut til å ha en forkjærlighet for lette avtrekk, gjerne rundt 400-500 gram. Ikke noe problem, men kan være lurt å ta noen avtrekk før en går ut på jakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Takk for utfyllende svar.

 

Noe å overveie. Prisene på jakt / trofe er ikke verre enn andre jaktreiser. Spørs vel antagelig om du skal overnatte enkelt, eller ha full pensjon ++.......

Har hørt det er problematisk med innførsel av våpen, ja. En får se det positive i det, at du slipper å drasse store våpenkofferter gjennom tolla.

Link to comment
Share on other sites

Innførsel av våpen til UK er da ikke så problematisk. Du må sende våpenpass eller kopi (litt ulik praksis) nedover så får du firearms permit sendt tilbake. Når du kommer ned er det å fylle ut ett skjema og så sjekker de nr. på våpenet og så er det bare å dra på jakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...