Jump to content

Råd til valg av krutt: 6,5x55 120/140grs kule 52cm løp..


Kiwi

Recommended Posts

Hvilke krutt gir god fart uten for mye smell i såpass kort pipe?

 

Håper dere vil dele noen erfaringer og komme med noen krutt og ladninger det er verdt å prøve?

 

Har øresus, så ønsker å få mest mulig utbytte i hastighet i forhold til smell og munningstrykk. N560 utelukker jeg derfor ganske kjapt... :wink:

 

De kulene jeg har på lista så langt er 125grs Nosler Part samt 129grs Hornady. Mulig jeg prøver 140grs Accubond eller lignende, men bruken er tiltenkt utenlandsjakt med mulighet for litt lengre hold. Vil derfor at kula skal ha tilstrekkelig fart til å åpne opp skikkelig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om jeg ikke husker helt feil så testet Jørund Lien dette og kom til at Mrp ga bedre hastighet fordi om man kappet løpet. Mange tenker jo, og jeg gjorde det selv at raskere krutt ville gi bedre hastigheter, men med forbehold at jeg husker riktig så viste praktisk test at MRP ga best fart.

 

Lekte meg litt med QL nå og da har jeg lagt inne samme data på samme kule med mrp og urp.

 

47,0 grain Mrp med 45 cm løp=753ms

43,0 grain Urp med 45 cm løp= 763ms

 

men da har jeg høyere trykk på Urp enn Mrp. Begge dataene er max i ladeboken. Om jeg lader MRP slik at trykket blir tilnærmet likt så får vi v0= 787 ms. da er ladningen 48,8 grain med MRP. DETTE ER OVER ANBEFALT LADING I LADEBOKEN. MÅ IKKE BRUKES DA DETTE ER EN TEORETISK FREMSTILLING.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det hender ofte at praksis viser noe annet enn teori.

Derfor er det veldig fint å få slike beskrivelser som over.

 

Men, angående MRP. Det vil vel gi betydelig mer forbrenning av kruttet utenfor pipa enn tilfellet blir med URP, og med tilhørende høyere smell..?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde brukt MRP el.lign. uansett pipelengde, som det sies er det VO vinneren selv med korte piper. Derfor-monter en demper eller skaff en ordentlig 6,5 med god pipelengde :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har stort sett brukt N160 i korte løp i 6,5x55. MRP har jeg spadd godt på med til jaktammo. Personlig så måler jeg ikke tilstrekkelig hastighetsfordel til å gidde fortsatt sponsing av Norma :roll:

Mr Lien er en kjent MRP-entusiast, han er heller ikke kvien når det kommer til JÆVLIG komprimerte ladninger...

For min del så fyller jeg hylsen til komfortgrensen og vel så det før jeg ser MRP på sitt beste.

 

Men det er bare meg....

Link to comment
Share on other sites

Ja, det hender ofte at praksis viser noe annet enn teori.

Her viser teori og praksis det samme. Dere må skille mellom teori og synsing.

 

K

 

Siden du skriver DERE så må jeg si at grunne til at jeg sier at det en teoretisk fremstilling så der det jeg tenker på at ladningen på 48,8 grain med Mrp er kjørt i et dataprogram og at man ikke bare må lade med dett og tut og kjør. Man må gjøre ordentlig arbeid og lade seg oppover slik at man får testet det i egen pipe.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det hender ofte at praksis viser noe annet enn teori.

Her viser teori og praksis det samme. Dere må skille mellom teori og synsing.

 

K

 

Siden du skriver DERE så må jeg si at grunne til at jeg sier at det en teoretisk fremstilling så der det jeg tenker på at ladningen på 48,8 grain med Mrp er kjørt i et dataprogram og at man ikke bare må lade med dett og tut og kjør. Man må gjøre ordentlig arbeid og lade seg oppover slik at man får testet det i egen pipe.

 

Hva ligger fyllingsgraden på når du nærmer deg 49gr? Bare nysgjerrig..

Link to comment
Share on other sites

Har man nok friflukt igjen? 140 gr med BT stjeler litt hylse..

Men; ql pleier ikke å være helt på trynet...

 

 

ql måler jo ikke friflukt. Det må du måle i våpenet ditt. I det jeg satt opp her er det brukt 80,01 i patronlengde. Selv bruker jeg 80,80 når jeg bruker a-max. Da har jeg 1mm friflukt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har tilknytning til et skytterlag ville jeg brukt Norma 19 til det du beskriver. N19 er +/- URP, men til 1/2 pris. N19 er et krutt som funker på både lett og tunge kuler, og gir i tillegg bra fart på de tunge.

 

Jeg har i det siste prøvd å bruke N19 til std ladningen min toppet med 140gr kule. Det gir ca 830m/s i en 60 og noe smått cm lang pipe med 1 gr under maks på boksen.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode tilbakemeldinger!

 

Når det gjelder øresus så bruker jeg hørselvern... Men det skader ikke å begrense munningstrykket litt likevel. Trykket kommer inn via ansiktet/hodet ellers også. Ellers har jeg ønske om å kunne bruke aktive ørepropper så lenge man ikke fyrer masse krutt til kråkene... :wink:

 

Litt sleivete skrevet av meg angående teori og praksis. Nå er jeg akademiker selv, så burde vært litt mer presis.

Teori er pr def en beskrivelse av fenomenet/virkeligheten, men den er ikke alltid virkeligheten...

Det sagt, så pleier de fysiske teorier/lover å holde stikk, vannet renner nedover, sola går opp i øst og ned i vest, og man lærer ikke faren sin å pule...

 

Tror jeg skal sjekke om min iphone er noe tess til å måle decibel, og så sjekke litt forskjeller på krutt. Skal gi URP og MRP et forsøk, ikke sikkert det blir så galt!

Link to comment
Share on other sites

Har man nok friflukt igjen? 140 gr med BT stjeler litt hylse..

Men; ql pleier ikke å være helt på trynet...

 

 

ql måler jo ikke friflukt. Det må du måle i våpenet ditt. I det jeg satt opp her er det brukt 80,01 i patronlengde. Selv bruker jeg 80,80 når jeg bruker a-max. Da har jeg 1mm friflukt.

 

Det var det jeg egentlig spurte om. COL. Selv om det ble litt klønete formulert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...