Jump to content

.308 Varmintkule?


ko-stens

Recommended Posts

Det går sikkert an å søke, men jeg har litt dårlig tid...

 

Skulle egentlig bestille meg Vmax 110 grs til .308'en, men hvor i all verden får en tak i denne? Finner ingen som har...

 

Hva slags alternativer har jeg, i samme kulevekt? Er i grunn ganske ukjent med varmintkuler i dette kaliberet, da jeg har en .222, som foreløpig må tåle å stå i skapet grunnet mangel på sikte og montasjer... Da får en bruke .308 på reven og.

Link to comment
Share on other sites

Hos Jaktdepotet står det at det er bestillingsvare, så det er nok ikke på lager nå. Tenkte å skaffe meg en pakke for å bruke på rev mens jeg venter på montasjer som er bestilt kloden rundt til Fox'en min, og det kan ta litt tid.

 

Ser at en butikk i Sandnes har Sierra sin, men når de tar like mye i frakt som kulene koster, er det skrekkelig uaktuelt.

 

Det virker veldig vanskelig å få tak i særlig med kuler for tiden...

Link to comment
Share on other sites

Har sendt epost til Landrø. De har da i hvert fall Sierrakulen i katalogen, så får en se... Ellers gir jeg opp hele greia. Det blir jo "ventekuler" til .222'en er klar med ny montasje og ringer for siktet som nå sitter på .308'en. Er jo ikke sikkert jeg rekker å få kuler i posten engang før ringene har dukket opp fra Junaiten og skinna fra England. Begge deler er på vei... Men, det er jo kjekt å ha litt "morsomme" kuler og.

 

Men, hva slags krutt kan være kurant til disse småttingene da? Ser at N-150 er i overkant tregt... Kan jo bruke N-110, men det er et litt kilent krutt. Evt kan jeg helle i et par og femti grs med Norma 201 uten å sprenge børsa. Høres mye ut, men. QL mener det er trygt...

 

Leker litt og ser hvordan det ser ut med de tre kruttypene jeg har, Norma 201, N110 og N150:

Kaliber: .308 Win

Rifle: Browning X-bolt. 50 cm løp.

Kule: Sierra HP 110

COL: 71 mm

Maks kammertrykk: 4 150 bar

Norma 201: 50 grs = 922 m/s (fyllingsgrad 95,2 %) "Gulmerking" på trykket - godt under maks, 3 343 bar.

Norma 201: 51 grs = 942 m/s (fyllingsgrad 97,2 %) "Rødmerking" på trykket, så vidt - greit under maks, 3 562 bar.

Vihtavuori N110: 35,5 grs = 903 m/s (fyllingsgrad 81,5 %) "Rødmerking" på trykket - godt oppe på rødt, 3 832 bar.

Vihtavuori N150: 53,5 grs = 907 m/s (fyllingsgrad 110,4 %) "Gulmerking" på trykket - godt under maks, 3 157 bar.

 

Ut i fra teorien til QL, er N150 et trygt valg, men gir ikke stor hastighet. N110 kan gi større hastighet, men trykket stiger styggfort, så jeg vil ikke bruke den, tror jeg. Norma 201 er vel det beste her. Gir høyest fart og med ganske trygge ladninger.

 

Med Ballistic Tip 125 grs blir det slik:

Norma 201: 48 grs = 908 m/s (fyllingsgrad 99,8 %). "Rødmerking", godt oppe på rødt, trykk på 3 905 bar.

N110: 33 grs = 846 m/s (fyllingsgrad 82,7 %). "Rødmerking", godt oppe på rødt, trykk på 4 004 bar.

N150: 51,5 grs = 899 m/s (fyllingsgrad 116 %). "Rødmerking", trykk på 3 783 bar.

 

Her er det i hvert fall tydelig at N110 ikke er det riktige.

 

Hva bruker dere varmintkulebrukere for slags krutt, og hvor hardt lader dere? Nå er vel QL av det snille slaget, men jeg vil ikke tråkke på for dypt vann heller, så holder meg til trygge ladninger.

 

Jeg har nok mest lyst på Sierrakula, om ikke det er mulig å få tak i en eske Vmax. Ballistic Tip'en jeg finner på nettbutikkene er den såkalte huntingutgaven og ikke varmintutgaven. Vil at det skal bli VIRKNING når reven skal dette. Er ikke ute etter splætteffekt, men lysbrytereffekt nærmest uansett hvor reven blir truffet. Mulig hunting-kula er en fæling og? har aldri dyttet en Nosler-kule gjennom løpene mine, så kjenner dem rett og slett ikke.

Link to comment
Share on other sites

Du kan godt bruke helt vanlig jakt ammunisjon på reven i 308. Har skutt rev med Hornady interlock 150grs, fusjon 150 og 180 grs og oryx 180 grs.

 

Revene kom ikke spesielt langt, selv med et par treff som ikke var helt ideelle.

Skinnet er ingenting å ha etterpå med denne medisinen.

 

Hender jeg skyter rev som jeg oppdager fra huset, og da bruker jeg det som tilfeldigvis ligger lett tilgjengelig i våpenskapet.

 

Siden dette er midlertidig så hadde jeg bruka det du har liggende, og som rifla er skutt inn med.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har er Sierra Matchking 150 og 168 grs. De funker nok de og, men er litt usikker. Skjøt en hare med 168 grs MK forrige fredag, og den gikk i smellen, med et knyttnevestort hull gjennom seg. Disse to kulene har samme treffpunkt, men 150 grs'en går litt kjappere. Skjøt med begge to i dag. Vil nok anta de går greit, etter å ha sett hvordan haren var.

 

Men, den er vel ikke ideell, kanskje?

 

Har liggende Hornady GMX og, men jeg har ikke ladet opp noen av disse enda, da jeg vil prøve Norma N-11 om jeg får tak i. Det er elgkula jeg skal bruke til høsten, så hadde ikke tenkt å gjøre stort der riktig enda.

Link to comment
Share on other sites

Matchking har jeg kun brukt på papp, så jeg vet ikke hvordan denne virker på rev. Regner med at den ikke tåler et godt treff, mulig den går litt lengre før den legger seg.

 

125 grs varmintkuler kan godt lades med 201 (43-45 grs, etter ladeboken nr6)

 

Et annet alternativ er å bruke 150 grs sperra gameking og lade med samme oppskrifta som du bruker på matchkingen.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Tusen takk for tilbud, men nå har jeg akkurat fått epost fra Landrø om at de har Sierra Varminter 110 grs på lager, så jeg har bestilt 100 stk der. Da slipper jeg å ha dårlig samvittighet for å loppe snille Kammerbrukere for sjeldne (virker jo slik for tiden) kuler! ;-)

 

Kjapp service fra Landrø her! Sendte epost etter stengetid i går og fikk svar kl halv ni i morges. Da er de vel på plass rimelig kjapt. Jess... :)

 

 

Leker litt til på QL:

 

Kula: Sierra 110 Varminter hp

Krutt: Norma 201

Grs: 50

Fyllingsgrad: 99,2 %

Trykk: 3 641 bar (makstrykk, som tidligere nevnt 4150 bar)

COL: 68 mm

Hastighet: 943 m/s

 

Høres dette ut som en grei ladning? På "papiret" ser det jo kurant ut. Er usikker på hvor lang patronen bør bli. Har tittet litt på det med tanke på 71 mm, da dette er en "standardlengde" jeg har brukt på de fleste ladningene, men da har kula vært 150 - 168 grs. Denne 110 grs'en blir jo nokså kort i forhold, vil jeg anta?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...