Jump to content

Kvalitetsregntøy til jakt


Grimm

Recommended Posts

Etter å ha romstert huset rundt kan jeg bare konstantere at min omfattende samling av regntøy nå kun består av en haug fillete og lite tette plagg i kledelig grønt, samt en god del meget tunge og solide plagg i selvlysende gult eller oransje (med firmalogo :wink: ).

 

Dette er dårlige nyheter for min jakthøst på vestlandet. Jeg prøver jo gjerne med allverdens andre plagg når været er sånn noenlunde til å leve med og turen ikke er alt for langvarig. Når det virkelig røyner på er det imidlertid bare tett regntøy av god kvalitet som gjør at jeg frivillig begir meg ut på jakt en lang og søkkvåt dag til endes.

 

Spørsmålet mitt er da; hva anbefaler dere å kjøpe av regntøy for middels aktivitetsnivå i skog? En viss slitestyrke er ønskelig, da mangelen på slitestyrke er mye av grunnen til at det (billige) regntøyet mitt nå er fullt av hull. Myke og florlette kvaliteter er ikke mye å skryte av dersom store biter henger igjen i det første tette kjerret... :roll:

 

Neste spørsmål er hvor (i Bergen eller på nettet)? De sportsbutikkene jeg har oppsøkt i det siste har kun hatt membranklær å tilby.

 

Tips for hvordan best å holde en vasstrukken Bergenser tørr mottas med takk. :D

Link to comment
Share on other sites

Impulskjøpte GARD regntøy på FK i sommer, men har ikke brukt det enda noe særlig enda. Men det virker vanntett, forholdsvis solid og støysvakt (i forhold til forsvarets variant som jeg brukte før - det var ikke støysvakt). Passformen er så som så, buksa har ikke lommer eller hull slik at du når lommene under, jakka har to lommer men ingen tilgang til lommer under. Og jeg ser for meg at det er mulig å bli god og svett pga begrensede luftemuligheter.

 

Jeg er usikker på om det er kvalitet (ut fra prisen er det kanskje tvilsomt...), men det duger vel som ei nødberge.

 

/l

Link to comment
Share on other sites

Stormberg Syklon er et veldig solid, behagelig og godt

tradisjonellt regntøy. Fåes i grønt og sort.

 

Likte det, utseendemessig, men se hva testen konkluderer med:

Stormberg

Syklon-jakke, 699,- / Bukse, 499,-

Stormberg er det billigste regntøyet i testen.

Det er vanntett både før og etter slitasjetestene.

Men Stormberg puster dårligst av alle i testen.

Her risikerer du å bli skikkelig klam.

 

Så da ønsker jeg meg ikke det likevel...

Link to comment
Share on other sites

Eneste regntøyet i den testen som ikke er såkalt pustende membran

men gummiert er stormberg sitt og det var vel et sånt regntøy

Grimm spurte etter. Tett begge veier :!::D

Taiko

Ja, det jeg ser etter er "godt gammeldags regntøy". :wink:

Jeg har en lang rekke klær med ulike membraner som puster og peser etter beste evne.

Når du imidlertid ikke beveger deg så alt for heftig, men gjerne tvert om sitter i ro i timevis mens det bare fosser ned, da er pustende membraner bortkastet. Tøyet skal bare ganske enkelt være vanntett. :)

Link to comment
Share on other sites

Spennende tråd og ser det blir stilt spørsmålstegn til goretex vs regnklede.

 

Da kan ej tilføye litt off topic at ej har brukt goretex bukse tidligere men no gått over til og bruke ein glatt regnbukse på flottutsatte områder da min erfaring er at flåtten klarer ikkje og feste sej så lett på skikkelige regnkle.

For har ei 30-40 flåtter først fått eit godt feste på buksa så skal det mykje til for nokon av dei klarer og finne veien inn til naken hud før eller seinare.

Link to comment
Share on other sites

Har handlet et par sett med "McKinley" myke regnklær hos Intersport, husker ikke prisen men godt under 1000-lappen. Støysvakt, 100%vanntett. Eneste feil jeg finner er at hettene er for dårlige.

 

Om du vil ha grønne oljeklær finnes det også, bla fra "Aalesunds oljekledefabrikk".

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte regntøy fra www.magasinet.no Har ikke hardtestet det, men førsteinntrykket var greit. Lufting under armene var det også, noe som sikkert ikke er dumt når man beveger seg litt. Virker ganske mykt også, men har som nevnt ikke brukt det så mye ennå, fordi jeg foretrekker tex-klær av god kvalitet. Det passer mit svettenivå bedre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...