Jump to content

180 gr Accubond 300 win mag


bareseksogenhalv

Recommended Posts

Hvilket krutt ville dere valgt til denne kula da??

Har tilgang på både Vhitavouri og Norma hos nærmeste forhandler, var bare at jeg tilfeldigvis hadde N160 liggende.

 

Norma krutt, hvilket eger seg best til 180gr Accubond?

Finner relativt lite ladedata til 300 win mag. Meste av data jeg har funnet er utenlanske sider med krutt typer jeg verken har sett eller hørt om :shock:

 

Kanskje Quickload og krono hadde vør tingen ja :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nosler BST 180 gr som er ganske lik Accubond i følge ladedata på norma.cc :

 

MRP- Min 73.00 og Max 76.6

Kan selfølgelig bruke dette som utgangspunkt, starte litt lavt og jobbe meg oppover. Ser iallefall fornuftig ut.

 

MEN... 300 win mag er oppført med "Light & Heavy" på Norma.cc sine data

Under heavy er max på BST kula bare 71.3 gr MRP :roll:

 

 

Har dette med hylsa å gjøre???

Så om jeg hadde begynt på minimum ladninga under "Light" så kunne dette like gjerne vert langt over Max med feil hylse?

Har bestilt Remington hylser, var ikke stort å finne på nettet for tiden.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det har med hylsa å gjøre-tyngre betyr mindre volum som gir mer trykk med samme ladningsvekt.

Mrp, og med litt erfaring N-15 er ypperlig i .300'en.

Kronograf er nyttig.

Link to comment
Share on other sites

MRP, Re22, 560, Re25, hodgdon 4831, H1000, IMR7828 er alle supre krutt i 300 mag.

 

Lader 300 mag til meg selv og 4 kamerater med samme kaliber. MRP/Re22 er gjenganger siden det har vært lett å få tak i. 74-76 grs har vært bra mengde for hastighet på ca 930+- 10m/s avhengig av pipelengde med 180 grs kuler. 180 AB er ei ok kule til det meste av vilt. Personlig foretrekker jeg mer kule til det største viltet i denne patronen og mener 200AB er ei bedre kule.

 

I følge Nosler er No.7 er H1000 mest presise kruttet med 180AB/180Bal Tip/180 Part med hastigheter opp mot 955m/s. Det er mye hastighet på ei såpass lettekspanderende kule(AB) Men ei BC .500 kule i 950 skyter flatt og gir suveren effekt, noen ganger litt vel mye effekt.

 

Jeg personlig bruker 200AB foran 76 grs Reloader 25. Dette gir ganske rolige 880m/s. Får greit over 900m/s med samme kombinasjon med maks ladninger, men hakket under ga best presisjon. Reloader 25 bør absolutt prøves med de tyngre kulene. Også om du har en 7 Rem Mag og skal skyte +160 grs kuler. En ikke ukjent skjevhendt benke og langholdsskytter bruker det i Blaseren sin med stort hell og tilnærmet BR presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Remington sine hylser er ca 20 gr tyngre enn Norma sine "light" hylser. Ta det med i betraktning når du bruker Norma sine data.

Forøvrig gir fabrikkladet Federal med 180 gr AB 900m/s i min T3 med 60 cm pipe.

Siste utgave av ladeboken har bra med data for .300en.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...