Jump to content

S&B 4-16 eller Zenith 3-12 til reinsjakt


HJK

Recommended Posts

Siden det blåser hardt og snør vannrett ute, er det ikke vits å gå etter rypa.

Derav et spørsmål for vektetde innspill :D

 

Har ei custom bygget CG 1900 i 6,5x 55 som er dedikert til Reinsjakt, men er usikker på hvilken kikkert jeg skal sette på ?

 

1. S&B Klassik 4-16x50 med kompensator for høyde og paralaxe (Long Range) med retikkel 4A (noen år denne)

eller

2. S&B Zenith 3-12x50 flach dot (lys) med kompensator for høyde og paralaxe- nesten ny. Retikkelet er lignende 4A men tynnere og det er lenger mellom fortykningen av stolpene

 

Begge er medforstørrende, skyter skjelden Rein over 150m

 

Innspill folkens :D

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ikke rein jeger. Men drasset med en tung rigg og 4-16x50 bender i mange år etter rypa.

Klart du skal velge den største kikkerten. Den er suveret best av de to kikkertene.

Selv om Zenit får meget gode skussmål. Så er den fremdeles stygg;-).

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville tatt 3-12. Den har mindre mekanikk som kan feile. (les parallaksejustering på 4-16)

 

Om lyset feiler på 3-12 spiller det ingen rolle på reinsjakt.

 

Jeg har alltid to innskutte kikkerter med fast forstørrelse med meg av dyrkjøpt erfaring..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har felt reinsdyr med 1.1-4x24 så det jeg ser ikke forstørrelse som avgjørende faktor. Har man god opptikk i dagslys så berger man selv om holder blir over svaret på jegerprøven. Forøvrig så bruker jeg mest en 2,5-10x50 victory. Syns dette er et god kompromiss i forhold til vekta. Men gruer meg ikke på og gå ut med kombinen og 1.1-4x24 kikkert igjenn.

Link to comment
Share on other sites

Har begge, men sevlfølgelig en mulighet å selge begge - kjøpe ny. Er ikke "så" kritisk til vekt på denne rifla. Siden argumentet for 3-9x så burde vel meningen om 3-12 x vs 4-16x i mitt spørsmål være indikerende ?
Nå veier en Z3 3-9x36 ganske nøyaktig halvparten av den letteste av de to du har. 340g mot 670g. Jeg hadde kjøpt ny til denne spesialriggen.

 

...men jeg har en samboer så jeg fikk ikke kjøpt det da...
Samboere tjener vel egne penger? :mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

Til reinsjakt trenger man ikke sikter til 10k+. Alt foregår i dagslys. Leupold i 4k klassen holder i massevis. Leupold fast 6x42 eller 6x36 anbefales på det varmeste.

 

Det er bedre å ha med seg to innskutte billigere kikkerter i qd montasjer.

 

Det beste er å putte pengene man "sparer" i en skikkelig god håndkikkert.

Link to comment
Share on other sites

...men jeg har en samboer så jeg fikk ikke kjøpt det da...
Samboere tjener vel egne penger? :mrgreen:

hehe vel, det er vel noe med det. Men nå har jeg rimelig fritt bruk av penger til jakt/skyting, men med innkjøp av en 10x45 RF så var ikke det så mye gehør for nytt inkjøp igjenn. :lol:

 

Torf, opptikk i 15k+ klassen har andre egenskaper enn kunn skumringsjakt. Motlys egenskaper er like viktig. Og når man skal ta ei simle med sola rett i mot så er det greit og ha en kikkert med gode motlysegenskaper. No har jeg ikke så mye erfaring med billikikkerter, hadde en tasco titan en gang. Og når man fikk motlys der så var man blind.

 

Men og ha en god håndkikkert det er vi helt enig om :)

Link to comment
Share on other sites

Har en Bushnell Elite 3-9x40 z-plex 1" tube som sto på villrein rifla mi, som er for salg til 1600kr. 6,5 Rifla den sto på er solgt, pga jaktgarderobe plass. Er helt konge til villreinjakt. Gikk tidliggere med en 3-12x50 S&B klassik. Unødvendig tung, og unødvendig høy forstørring. Eliten er helt top på ei lettvekter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...