Jump to content

Briller, dedikerte skytebriller eller vanlige biller?


Cesandberg

Recommended Posts

Jaaaa, da er en stakkar blitt så gammel at en trenger briller for å se treffa i blinkene ved praktisk skyting, hvis jeg ikke skal stå å myse et par sekunder da... :oops::mrgreen: samt at jeg blir helt matt i øyene ved mysing og stirring i rifle og spotterkikkert under langhold etc.

 

Vil det da være best å kjøpe seg dedikerte vernebriller med styrke eller bruker en bare ordinære briller til alt?

 

Når jeg skyter praktisk så har jeg 3-4 forskjellige vernebriller med forskjellig fargetone.

 

Hva gjør en med styrkebriller, bruker en slike "påhengsbriller" til de ordinære brillene eller kjøper en seg tonede briller?

 

Når en ser i brillebutikken så er de aller fleste ordinære brillene ganske små og smale i høyda, dette liker jeg ikke i forhold til det å verne øyene.

 

Eller er det så enkelt at jeg skaffer meg kontaktlinser?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Kjøpte for ca 1 år siden (Spes NM, Børse Lars) et par briller med fem utskiftbare glass og en liten innfatning til styrkeglass for å feste på innsiden av beskyttelsesglassene.

Betalte ca kr 500,- for disse hos Børse Lars, pluss styrkeglassene hos optikker.

De beskytter godt og det er kjekt med de utskiftbare glassene. Jeg bruker briller til vanlig og må bytte til skytebrillene en liten stund før jeg skal skyte, for å venne meg til dem.

Kan anbefale disse, prisen ble ikke avskrekkende heller.

 

Bruker kontaktlinser når jeg går på jakt og ellers til fysisk aktivitet, men til skyting synes jeg ikke det fungerte så godt, blir lett litt tørt når det blir mye stirring. Mulig det fungerer hvis du bruker kontaktlinser til vanlig.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Er du opptatt av å se treffa i praktisk a? :P

Trur jeg ville gått for en variant med styrke i vernebrillene. For å skyte med bare vanlige briller tør jeg ikke. Seinest i går hadde jeg rikosjett som traff rett over øyet, og da var jeg glad jeg hadde på meg vernebriller. Tør ikke tenke på hvordan det ville gått med vanlige briller og litt lavere treff.

 

Hvordan er erfaringene med linser bak vernebriller ved bruk i Praktisk? Vurderer det sjøl

Link to comment
Share on other sites

He he

 

Ja, jeg er blitt littegranne opptatt av å kunne se treffa i praktisk ja..... etter at jeg fikk 24 Noshoots på kongsvinger open i år...... :oops::wink: er litt vanskelig å komme seg oppover på listene da mener jeg på.

 

Litt av problemet er at jeg bruker over 1 sekund på å flytte fokus fra pistolen til blinken, men jeg kommer vel til å kjøpe meg pang fra hjelpemiddelsentralen ( openpang med rødpunkt) etterhvert, har skutt litt med det og da funker det bra.

Link to comment
Share on other sites

Vanlige briller med plastglass tåler utroligt mye, men dekker lite. Verne briller med innsats bak for styrke (har ett sett liggende i skapet) kan bli ett problem om en har litt avstand mellom øya (man mister da dybdesynet totalt).

Dedikerte vernebriller med styrke ble løsningen for meg (bruke de på jobb som maskinarbeider), dette er store briller med plastdeksel på armene som holder splinter ute. Disse bruker jeg på bane (enten det nå er pistol eller rifle), så får en heller se litt tullete ut. :D

 

P.s ikke er de dyre heller.

Link to comment
Share on other sites

Dette finner du en del om her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=15&t=3019&st=0&sk=t&sd=a&hilit=briller Riktignok med en litt annen vinkling, men mye info. Jeg skyter praktisk pistol med Ess-ICE og innsats med korreksjon, funker utmerket. Linker finner du i tråden over. Hvis jeg ikke tar feil har faktisk trådstarter et innlegg eller 2 i den tråden også... :roll:

Link to comment
Share on other sites

He he

 

Ja, jeg er blitt littegranne opptatt av å kunne se treffa i praktisk ja..... etter at jeg fikk 24 Noshoots på kongsvinger open i år...... :oops::wink: er litt vanskelig å komme seg oppover på listene da mener jeg på.

 

Litt av problemet er at jeg bruker over 1 sekund på å flytte fokus fra pistolen til blinken, men jeg kommer vel til å kjøpe meg pang fra hjelpemiddelsentralen ( openpang med rødpunkt) etterhvert, har skutt litt med det og da funker det bra.

 

Om man skal fokusere på pistolen er en smakssak, jeg gjør ikke det, jeg fokuserer kun på blinken og ser et litt diffust bilde av siktekornene, fiberoptisk frontsikte skal også hjelpe en del, på de korteste holdene er det mange som kun sikter etter frontsiktet, hvis man er stødig på grepet så vil baksiktene være greit nok justert til å treffe, uten at man trenger noe finsikting.

Men jeg har forsåvidt også planer om å skaffe openpistol etterhvert, man skyter jo utrolig mye fortere med det.

Link to comment
Share on other sites

Joa, har vært på optiker synstest, og fått et ark med noen koder på som sier hva som er galt med kikargluggene mine.

 

Var en tanke å ta en tur innom Jan Brekke etterhvert ja, men ville få noen synspunkter på div først.

 

Må i tenkeboksen et par dager her nå.

 

Takk for svar så langt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...