Jump to content

Carl Zeizz Classic Diavari 2,5-10x50 til skumringsjakt!


Magnus89

Recommended Posts

Vil dette kikkertsiktet fra Zeizz funke til skumringsjakt? Jeg skal på villsvinjakt og revejakt snart, første dag på villsvinjakten vil være på kvelden etter kl. 20.00, dette er i midten av mars i Skåne, så det er vell fortsatt ganske mørkt. Det er ikke opplyst retikkel i kikkertsiktet.

Link to comment
Share on other sites

Løp og kjøp. Fantastisk sikte for penga. Beste kjøp under 10 000,- sammen med Kahles? Kompakt sikte med medforstørrende retikkel 4 om du velger uten lys. Har brukt et slikt på hjortejakt og ble svært imponert over hvor bra den var i skumring. Medforstørrende retikkel er et must etter min mening om du skal ha sikte uten lys. Det er slett ikke bortkastet med lys heller, men da blir det ret 60, hvor stolpene er tynnere. Siste gangen jeg brukte det på hjortejakt, skulle jeg sitte så lenge som mulig før det ble for mørkt. Jeg ble trøtt og gikk og la meg før siktet "gikk til sengs".... Dette var uten lys. Følte ikke behov for lys selv, men har nå solgte det til fordel for en Zeiss Victory 2,5-10x50 med ret 40, medforstørrende 4 med lys. Om det var verdt å betale mer for et mye eldre sikte med lys, kan nok diskuteres...

 

Edit...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Var på villsvinjakt forgje helg med samme siktet, satt midt i skogen uten opplyst åte og jeg hadde ikke avfyrt skudd uten lys på børsa.

 

Når det blir så mørkt som det blei der så hadde jeg ikke hatt sjans for og se tydelig i kikkerten hva det var som gikk ute ved åtet..

 

Men hvis åteplassen du skal sitte på er opplyst er det nok bra nok :)

 

Uansett ville jeg hatt lys på rifla som en ekstra sikkerhet, kjedelig og vite at det er dyr på åte og ikke få skutt pga usikkerhet på hvordan dyr det er ;)

Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg tror jeg må gå til innkjøp av ny kikkert med lys og retikkel altså. Kan jeg da montere det kikkertsiktet jeg har på en CZ 455 varrmit 17HMR? Eller blir dette overkill? Jeg vil ikke selge kikkertsiktet enda.

 

Tips til ny kikkert med lys som passer mitt bruk mottas gjerne :)

Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg tror jeg må gå til innkjøp av ny kikkert med lys og retikkel altså. Kan jeg da montere det kikkertsiktet jeg har på en CZ 455 varrmit 17HMR? Eller blir dette overkill? Jeg vil ikke selge kikkertsiktet enda.

 

Tips til ny kikkert med lys som passer mitt bruk mottas gjerne :)

 

Tror du misforstår litt. Er det for mørkt for ditt sikte er det for mørkt for alle. Det du trenger er lys utenfor siktet ikke inne i.

 

Ingen vits i belyst retikkel når du ikke ser hva du skal sikte på. Jeg har samme classicen, savner ikke lys.

 

Belyst åte er i Norge lovlig på rev, i Sveariket lovlig på gris.

Link to comment
Share on other sites

http://www.123friluft.no/products/scanh ... find-green

 

 

ikke lovlig og bruke i Norge, men er vanlig og bruke det på grisejakt i Sverige.

 

Det grønne lyset skal i prinsippet ikke skremme dyrene like mye som vanlig lys, men det er selvfølgelig ingen garanti for at det blir stående der, så hvis du skrur på lyset og lyser på dyret burde du være klar for skudd ;)

Link to comment
Share on other sites

Tidligere brukte jeg en Zeiss 2,5-10x52 ZA med #4 uten lys det fungerte greit når åtetpassen var lysere en omgivelsen.

Jeg skjønner ikke vitsen med medforstørrende retikkel type retikkel 40 når man har opplyst retikkel, man ser vel lysprikken og man vet at denne er i senter, da er det faktisk bare å få punktet på siluetten av grisen. Jeg synes medforstørrende virker forstyrrende når man bruker det i dagslys og drar opp forstørrelsen.

Har en Zeiss Victory 2,5-10x50 med retikkel 60, denne er rå. Har også en Leupold VX-R 3-9x50 den fungerer også greit på natta firedotretikkelet er utrolig bra, har sittet på Hyenepost på natta og så mørkt at du ikke så hånda foran deg. men med dette siktet så var ikke det noe problem. etter at jeg har kjøpt sikter med lys, kommer jeg alldri til å ha noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...