Jump to content

OriginalSikte på Mauser


Rango

Recommended Posts

jeg har en ombygd M98K-F1 å den går midt i på 100m med siktet på 500m.

mange slike børser jeg har brukt har man måttet sette siktet på 2-400m for å treffe midt i på 100.

det jeg lurer på er, ble ikke høyden på forsiktet tilpassa da disse ble ombygd på 50 tallet? eller er ammoen vi brukte i forsvaret på 80-90 tallet svakere ladd enn den var dengang i 1950...?

Link to comment
Share on other sites

Tja, i 1950 ble jo disse foret på 30-06 med 12 grams kule.

 

Der tar du feil Raudnakke.

Var ute i ladeboden og banka ut ei kule fra usa produsert ammo type 30 M2 BALL.Den kula veier 150 grain Denne lotten er levert fra Denver ordonanse.

En annen patron produsert på Raufoss etter krigen og har benevnelsen

Kronepatronen M63 F1(laga for m98 F1 ombyde mausere?) har kulevekt på 9,45 gram og830 m/sek trykt på pakken.Denne ammoen er veldig presis i min M98 F1

Link to comment
Share on other sites

i USA ble 30-06 ladet med 150 grs kule(ikke FMJBT, men spiss FMJ) fra 1940 og utover.

norsk militær 30-06 fra RA i perioden rett etter krigen hadde samme type prosjektiler.

RAUFOSS og RANO skytterlagsammunisjon(bla kronepatronen fra 60 og 70 tallet og RANO fra 70- 80 tallet), ble ladet med prosjektil M63 fra 60 tallet og utover. dette er samme kula som sitter i NM60, å er en FMJBT på 146 grs. (forsvaret brukte tilsvarende RANO skutterlags ammo i mauserne på slutten)

så tviler på at det er kulevekta som er hovedgrunnen til denne treffpunktforskyvingen.

Link to comment
Share on other sites

Fram siktet har et tall innslått i kornfoten og ved å bytte dette kornet med et lengre/kortere er det mulig å få treffpungtet akkurat der du ønsker det.

vet at det i mitt tilfelle bare er å få tak i et lavere korn. det jeg ikke skjønner er hvorfor dette ikke var gjort på forhånd på omtrent noen av de mauserne jeg har brukt i HV på 90 tallet. de gikk nesten uten unntak for lavt. å man måtte ha siktet på ffeks 300m merket for å være i senter på 100m

Link to comment
Share on other sites

Tja, i 1950 ble jo disse foret på 30-06 med 12 grams kule.

 

Der tar du feil Raudnakke.

Var ute i ladeboden og banka ut ei kule fra usa produsert ammo type 30 M2 BALL.Den kula veier 150 grain Denne lotten er levert fra Denver ordonanse.

En annen patron produsert på Raufoss etter krigen og har benevnelsen

Kronepatronen M63 F1(laga for m98 F1 ombyde mausere?) har kulevekt på 9,45 gram og830 m/sek trykt på pakken.Denne ammoen er veldig presis i min M98 F1

 

Beklager i såfall feilinfoen :oops:

 

Baserte mine opplysninger på data fra noen esker med Rano og Raufoss jeg har liggende . Disse er ladd med 12grams kule til V0: 770 m/sek.

 

raudnakke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...