Jump to content

Savage Edge/Axis


birk2014

Recommended Posts

Noen som har erfaring med Savage Edge/Axis fra Jaktdepotet?

Vurderer kjøp av en Edge/Axis i kaliber 223. Generelle erfaringer og holdbarhet over tid mottas med takk.

 

Dersom det finnes noen i Sør-Trøndelag som har kjøpt denne er jeg meget interessert i få tatt en titt på rifla om mulig. Dette fordi kjøp vil foregå via nettet. Send meg i så fall en PM.

Link to comment
Share on other sites

Har også en Axis i .223 som jeg kjøpte på GMAX for et par år siden. Har skutt ca 500 skudd på disse to årene under ulike årstider og værforhold. Enig med "balle" i at avtrekket er litt tungt, men jeg har ikke hatt problem med utkasteren. Avtrekket har jeg blitt vant til, så det oppfatter jeg ikke lenger som noe problem. Min Axis har rustfri utførelse, noe jeg setter stor pris på. For meg koker dette ned til et kostnadsspørsmål. Axis er ganske enkelt "mye rifle for pengene". Det er en enkel, robust og rimelig rifle som dekker mitt behov på en helt grei måte. Min vurdering ble å kjøpe en rimelig rifle og heller legge noe mer penger i kikkerten. Det nytter imidlertid ikke å diskutere dette med T3-menigheten eller andre som ikke ser økonomi som et relevant argument i denne typen diskusjoner.

Link to comment
Share on other sites

Så langt ser det ut til at det er tungt avtrekk som er det største minuset ved denne riflen. Det er kanskje Savage sitt avtrekks/sikkerhetssystem, accutrigger som gjør at dette føles tungt. Noen som har erfaring med å justere dette, evt fått dette justert av børsemaker?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke forsøkt å justere avtrekket selv, men det ligger en "gjør-det-selv" instruksjonsvideo som er ganske illustrativ på YouTube:

 

" target="_blank

 

Har også lest at fjæren kan skrues lenger inn, i stedet for å kutte den av som på filmen, men jeg har som nevnt ikke erfaring med dette selv.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har en i 308, fungerer helt greit. Litt hardt avtrekk, men det kan du bli vant til. Den liker Norma ammo, Jaktmatch og Oryx går hull hull på den jeg har. Som nevnt over finnes det muligheter for å justere avtrekket selv, eller spandere et "Rifle Basix" justerbart avtrekk fra midway.no. Det finnes og en del andre stokker om man ikke liker originalen. http://www.boydsgunstocks.com/3b28d308987badba22206249ed3b9832/product.htm?pid=55682&cat=1220

 

Slik ser den ut

 

R8pV51HYB_fBWU36vuJ.png

Link to comment
Share on other sites

jeg syns den virket så skjør på grunn av all plastikken, og generelt "skranglette". Men di viser seg gang på gang å være ganske pressise, og til den prisen så er det jo ett bruk og kast våpen.... Om budsjettet begrenser seg til 3000kr (var ihvertfall det som var prisen for axisen på gmax for ett års tid siden) så kjør på, gjør nok nytta si i flere år den :)

Link to comment
Share on other sites

Visste ikke at det var andre stokker å få kjøpt til dette våpenet, så det var interessant å lese.

Er det noen her på forumet som har erfaring med stokkene fra Boyds?

Har innbilt meg at den originale stokken ikke holder mål med tofot montert, men leser på en annen streng at dette ikke er noe problem. Jeg lærer noe nytt hver dag:)

Link to comment
Share on other sites

Ja foreløpig har jeg betalt 99 dollar for stokken og 62 dollar i frakt (USPS Int.). Det følger med avtrekkerbøyle i plast og skruer fra originalstokken kan benyttes. Jeg tipper jeg ender opp på ca. 185 dollar totalt med moms og evt. toll. Da snakker vi ca. 1 100,- ferdig levert.

 

Jeg leste og om en som fikk avvik i treffpunkt med tofot. Han hadde riktignok en tung demper på og mente at løpet kom i kontakt med stokken. Han fikset det med litt pussepapir og justering i løpskanalen vistnok.

Link to comment
Share on other sites

Om løpet fortsatt er fritt med demperen og tofot montert og du ligger nede så tror jeg det skal gå greit. Men den liker ikke allverdens bevegelse i leddet hvor tofoten er montert, det kan du sikkert se om du legger på litt "vekt" fra skuldra og framover når du ligger nede. Dette kommer kanskje ikke så lett til uttrykk på bane men i felt med ujevnt underlag er kanskje dette noe man bør være oppmerksom på. Om løpet kommer i kontakt med stokken vil nok treffpunktet endre seg og samlingene åpne seg.

Link to comment
Share on other sites

Takk for god info, nyttige lenker og illustrative bilder.

Regner med at jeg kommer til å gjøre det samme med min Axis.

Det er vel short action stokken du har lenket til lenger oppe i denne strengen du har kjøpt, men bare et spørsmål: hvilken "Color option" gikk du for? Er det en Forest Camo?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg kjøpte også ny stokk fra Boyd's og er fornøyd.

Den er imidlertid halvkiloen tyngre enn originalstokken, så det blir originalstokk på reinsjakta. Bytte nok til Boyd's på rådyrjakta.

 

Dessuten passer nok "thumbhole" best for de med store never...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...